واچ‌فیس: تقویم شمسی ساعت Wear OS

برای اولین بار در ایران: واچ‌فیس با تقویم شمسی برای ساعت‌های هوشمند روی Wear OS

به ابتکار پروژه غیرانتفاعی «هنر هندسی»، اکنون دارندگان ساعت‌های هوشمند مجهز به سیستم‌عامل گوگل می‌توانند واچ‌فِیس‌های (Watch Face) دو زبانه فارسی‌ انگلیسی با تقویم شمسی و میلادی را به‌ رایگان از اپ استور گوگل دانلود و روی ساعت هوشمند خود نصب کنند.

واچ‌فیس با تقویم شمسی برای ساعت هوشمند روی Wear OS

واچ‌فیس چیست؟

واچ‌فیس (Watch Face) یک اپلیکشین کوچک است که مخصوص ساعت‌های هوشمند ساخته می‌شود و کارش نمایش زمان، تاریخ و سایر اطلاعات مفید، مانند تعداد گام‌های پیموده شده در روز، سرعت ضربان قلب و میزان شارژ باتری باقی مانده روی ساعت است. گذشته از امکانات ورزشی ساعت‌های هوشمند، یک دلیل محبوبیت این وسیله‌ها آن است که کاربر می‌تواند ده‌ها چهره متفاوت و قابل تعویض روی آن‌ها نصب کند. هر واچ‌فیس یک پوسته و ظاهر متفاوت به ساعت هوشمند می‌بخشد و نمایان‌گر سلیقه و پسند کاربر درباره نوع چهره‌ای است که برای ساعت خود برگزیده است. سیستم‌عامل Wear OS یک نسخه فشرده از سیستم‌عامل اندروید است که توسط گوگل برای ساعت‌های هوشمند تهیه شده است. برندها و مدل‌های ساعت هوشمند، در بازار تنوع زیادی دارند. واچ‌فیس‌های ارئه شده توسط پروژه «هنر هندسی» فقط روی ساعت‌های هوشمند مجهز به سیستم‌عامل Wear OS گوگل قابل نصب و استفاده‌ هستند. در حال حاضر حدود ۳۳ مدل از بیش از ۱۰ برند مختلف، به این سیستم‌عامل مجهز هستند که معروف‌ترین آن‌ها گلکسی واچ ۴ سامسونگ، سونتو ۷ ، تیک‌واچ پرو ۳ و فسیل ۶ است.

بازار ساعت‌های هوشمند

در حال حاضر برندهای گارمین و فیت‌بیت پرفروش‌ترین ساعت‌های هوشمند با کاربری ورزشی هستند و سیستم‌عامل خاص خودشان را دارند. پس از آن‌ها، برندهای اپل‌‌واچ، سامسونگ، سونتو، تیک‌واچ و چند برند دیگر با سیستم‌عامل گوگل در رده ساعت هوشمند با کاربری عمومی قرار دارند. ساعت‌های تخصصی ورزشی از نظر امکان نصب اپلیکیشن بسیار محدود هستند، اما مدت دوام شارژ باتری روی این وسیله‌ها خیلی بیشتر از ساعت‌های هوشمند با کاربری عمومی است. مزیت گروه اخیر ساعت‌های هوشمند، برخورداری از سیستم‌عامل‌های قدرتمندی مثل iOS یا Wear OS و یا Tizen است که امکان تولید و نصب طیف وسیعی از اپلیکیشن‌های هوشمند روی ساعت را فراهم می‌کنند. سال میلادی گذشته دو رویداد مهم، بازار ساعت‌های هوشمند را تحت تاثیر قرار داد. در رویداد نخست، شرکت گوگل شرکت فیت‌بیت را خرید و قرار است گوگل در سال ۲۰۲۲ اولین تولید مستقیم خود برای سیستم‌عامل Wear OS را روی دستگاه‌های فیت‌بیت عرضه کند. در تحولی دیگر شرکت سامسونگ سیستم‌عامل تایزن (استفاده شده روی ساعت‌های گلکسی واچ ۲ و ۳) را به نفع سیستم‌عامل گوگل بازنشسته کرد. نسخه جدید سیستم‌عامل گوگل با نام  Wear OS 3 در واقع از ترکیب Android Wear2 و Tizen سامسونگ ساخته شده است. سری گلکسی واچ ۴ سامسونگ، اولین ساعت‌های مجهز به این سیستم‌عامل جدید و مشترک هستند. این مدل‌ها اکنون در بازار ایران نیز موجود هستند. برندهای فسیل و تیک‌واچ نیز اعلام کرده‌اند به‌زودی یک ارتقاء اساسی به نسخه ۳ سیستم‌عامل گوگل ارائه خواهند کرد. واچ‌فیس‌های هنر هندسی بر روی نسخه‌های جدید و قدیمی سیستم‌عامل گوگل قابل نصب هستند.

الهام از هنر و معماری ایرانی

Wear-OS-2

در طراحی واچ‌فیس‌های پروژه هنر هندسی کوشش شده تا علاوه بر پشتیبانی از زبان فارسی و تقویم شمسی، از حال و هوای هنر و معماری ایرانی به‌ویژه خطوط و اشکال هندسی نیز بهره گرفته شود. استفاده از طراحی هندسی یک علاقه دیرینه و ریشه‌دار در فرهنگ مردم خاورمیانه است و در طراحی بناها و معماری اصیل ایرانی، استفاده از رنگ‌آمیزی اشکال هندسی یک خصیصه غالب است. هنر هندسی، تلاشی‌ست نوپا که با تکیه بر این عناصر فرهنگی قصد دارد هنر و هندسه شرقی را در کالبد جدید و مدرن ساعت‌های هوشمند بازآفرینی کند. علاقه‌مندان می‌توانند لینک دانلود رایگان این واچ‌فیس‌ها را از وب‌سایت honarehendesi.com دریافت و یا پروفایل اینستاگرام هنر هندسی را با آدرس honarehendesi@ دنبال کنند.

 

منبع: مجله شبکه

آموزش عصر شبکه

مطالب مرتبط