چگونه رمز دوم یکبار مصرف بانکی دریافت کنیم

به منظور جلوگیری از سوءاستفاده از سیستم بانکداری الکترونیکی و بالا بردن سطح امنیت حساب‌های مشتریان بانک‌ها، طرح استفاده از رمز دوم یکبار مصرف که پیشتر از سوی بانک مرکزی به بانک‌های سراسر کشور ابلاغ شده بود از اول خرداد ماه الزامی می باشد. برای آگاهی از جزئیات نحوه دریافت رمز دوم یکبار مصرف بانکی ادامه مطلب را مطالعه کنید.

رمز دوم یکبار مصرف یا پویا چیست؟

آمار کلاهبرداری‌ها با سوء استفاده از سیستم بانکداری الکترونیک باعث شد بانک مرکزی به منظور بالا بردن سطح امنیت تراکنش‌های الکترونیکی و آنلاین مشتریان و ارائه راه حل مناسب بر اساس بخشنامه‌ای بانک‌ها را موظف به اجرای استفاده از رمز یکبارمصرف پویا  نماید، به این منظور بانک‌ها به تازگی نرم‌افزاری تولید کردند که استفاده از رمز دوم یکبار مصرف را آسان‌تر کند. در برخی بانک‌ها از جمله بانک‌های ملی، سامان، سپه، ایران زمین، کارآفرین، سرمایه، پاسارگاد، سینا، صادرات، ملت،کشاورزی، رفاه کارگران و… این خدمت را ارائه می‌دهند، اما به نظر می‌رسد هنوز آگاهی کافی برای بهره‌برداری از این نرم‌افزار صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بخش‌نامه الزامات رمزهای دوم یکبار مصرف پویا در تراکنش‌های مبتنی بر کارت اول شهریورماه سال ۹۷ از سوی بانک مرکزی به شبکه بانکی ابلاغ شد که در سه فاز زمانی اجرایی می‌شود و بر اساس آن، از اول آذرماه سال ۹۷ رمز دوم ایستا (دائمی) و پویا  (یکبار مصرف) کارت‌های بانکی هم‌زمان به دارندگان کارت ارائه شد. همچنین جبران خسارت زیان احتمالی دارندگان کارت به دلیل آماده نبودن زیرساخت رمزهای دوم یکبار مصرف پویا از اول آذرماه ۹۷ بر اساس این بخشنامه بر عهده بانک‌ها و مؤسسات اعتباری است.

از اول خردادماه سال ۹۸ نیز رمز دوم ایستا کارت‌های بانکی حذف و استفاده از رمز دوم یک‌بارمصرف در تراکنش‌های مبتنی بر کارت برای دارندگان کارت الزامی می‌شود. ازاین‌رو آگاهی مردم از شرایط ثبت‌نام برای استفاده از رمزهای دوم یک‌بارمصرف در شبکه بانکی بسیار مهم قلمداد می‌شود.

بر اساس بخش‌نامه الزامات رمزهای دوم یکبار مصرف پویا در تراکنش‌های مبتنی بر کارت، استفاده از خدمت رمزهای دوم یکبار مصرف پویا و جایگزینی آن‌ها به‌جای رمزهای ایستا، نیازمند ثبت‌نام دارندگان کارت‌بانکی است.

چگونه رمز دوم یکبار مصرف دریافت کنیم؟

برای دربافت رمز دوم یکبار مصرف از دو طریق می توانید اقدام کنید:

  • دریافت حضوری رمز دوم یکبار مصرف 
  • دریافت غیر حضوری رمز دوم یکبار مصرف 

شرایط ثبت‌نام حضوری برای دریافترمز دوم یکبار مصرف

بر این اساس، ثبت‌نام حضوری برای استفاده از رمزهای دوم یکبار مصرف پویا در محل شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، منوط به احراز هویت مطمئن (کنترل مدارک هویتی واستعالام از سازمان ثبت‌احوال) دارنده کارت‌بانکی است.

همچنین، ثبت حضوری برای استفاده از رمزهای دوم یکبار مصرف پویا از طریق دستگاه‌های خودپرداز، منوط به احراز هویت مطمئن مشتری بر پایه حضور کارت، ورود رمز اول و تائید کد احراز هویت ارسال‌شده به شماره تلفن همراه دارنده کارت (به‌ عنوان یکی از عوامل احراز هویت) از سوی بانک است.

افزون بر این، ثبت‌نام از طریق دستگاه‌های خودپرداز تنها روی دستگاه‌های متعلق به بانک و موسسه اعتباری صادرکننده کارت که منطبق با الزامات بهره‌برداری امن از دستگاه‌های خودپردازاست، مجاز می‌باشد.

شرایط ثبت‌نام غیرحضوری برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف

ثبت‌نام غیرحضوری برای استفاده از رمز دوم یکبار مصرف پویا از طریق شبکه اینترنت یا کانال‌های ارتباطی راه دور، باید متکی بر احراز هویت چندعاملی باشد. همچنین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری تنها زمانی می‌تواند از شماره تلفن همراه به‌عنوان یکی از عوامل احراز هویت استفاده کند که از تطابق اطلاعات مالک شماره تلفن همراه با اطلاعات دارنده کارت اطمینان حاصل کند.

بر اساس این گزارش، امکان غیرفعال کردن خدمت رمزهای دوم یکبار مصرف پویا برای دارندگان کارت‌بانکی باید فراهم باشد، بدین معنا که غیرفعال کردن این خدمت با حذف استفاده از خدمات مرتبط با رمز دوم کارت همراه است.

همچنین بانک‌ها و موسسات اعتباری باید سازوکاری فراهم کنند تا در صورت تغییر دستگاه چندمنظوره یا شماره تلفن همراه دارنده کارت، ادامه ارائه خدمت رمز دوم یکبار مصرف پویا به دارنده کارت منوط به ثبت‌نام مجدد باشد.

چگونه در هنگام تراکنش آنلاین رمز دوم یکبار مصرف دریافت کنیم

به هنگام انجام تراکنش بر اساس درخواست دارندگان کارت، پیامکی حاوی رمز دوم یکبارمصرف به شماره تلفن همراه دارنده کارت ارسال می‌شود که کاربر از آن تنها برای انجام آن تراکنش خاص می‌تواند استفاده کند و بعد از یک‌بار استفاده، باطل می‌شود که قابلیت اجرا در تمام گوشی‌های همراه را دارد.

دریافت رمز دوم یکبار مصرف با اپلیکیشن

استفاده از اپلیکشن‌های موبایلی راهی دیگر برای تولید رمزهای دوم یکبار مصرف است که دارنده کارت در این روش با درخواست یک رمز دوم یک‌بار مصرف، رمز را از آن اپلیکشن با یک‌زمان اعتبار مشخص که به ‌طور معمول ۶۰ ثانیه است، دریافت می‌کند و می‌تواند در این زمان برای انجام تراکنش از این رمز دوم یکبار مصرف استفاده کند و رمز دوم یکبار مصرف، بعد از آن باطل می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *