راهکارهای جدید برای دسترسی به پلتفرم‌های فیلتر و تحریم شده در ایران

 

ابزارهای جدید برای دور زدن محدودیت ها و بستن دسترسی به پلتفرم های با محدودیت دسترسی، امیدهای تازه برای کاربران ایرانی

در یک مصاحبه مطبوعاتی جدید، دبیر شورای عالی فضای مجازی به ارائه راهکارهایی برای دسترسی کاربران ایرانی به پلتفرم‌هایی که تحت محدودیت یا بستن دسترسی قرار دارند، اشاره کرده است. او به نتایج موفقیت‌آمیز نسخه‌های آزمایشی اشاره کرده و اعلام کرده که به زودی اخبار مرتبط با این راهکارها منتشر خواهند شد.

محمد امین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی، در حاشیه جلسه شورای عالی فضای مجازی، در تاریخ ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۲، در مورد دسترسی کاربران ایرانی به پلتفرم‌های خارجی که مسدود شده‌اند، بیاناتی ارائه کرده است.

وی اظهار داشت که این پلتفرم‌ها در حال حاضر در سه وضعیت متفاوت قرار دارند. برخی از پلتفرم‌ها بدون مشکل در دسترس کاربران ایرانی قرار دارند، برخی دیگر مسدود شده‌اند و همچنین برخی از آن‌ها مورد تحریم قرار گرفته‌اند. آقامیری توضیح داده است:

“با توجه به ابزارهای فنی در دسترس، برای پلتفرم‌های که تحت محدودیت دسترسی قرار دارند، امکان استفاده از ابزارهای تحریم شکن برای دسترسی کاربران ایرانی فراهم خواهد شد. در مورد پلتفرم‌های مسدود شده نیز، باید با نماینده‌ای از آن پلتفرم یا با واسطه، مذاکراتی در مورد رعایت قوانین و مقررات کشور ایران انجام شود تا این پلتفرم‌ها بتوانند در دسترس عموم قرار گیرند.”

وی همچنین ادعا کرده است که فعالیت‌هایی در جهت هماهنگی فعالیت پلتفرم‌های خارجی با قوانین کشور انجام شده است. به علاوه، توسعه‌دهندگان داخلی با استفاده از ابزارهای فنی، توانسته‌اند پلتفرم‌های خارجی را با رعایت قوانین و مقررات، در دسترس کاربران قرار دهند که نمونه‌های آزمایشی آن‌ها به موفقیت رسیده است. به زودی این پلتفرم‌ها رونمایی خواهند شد.

مطالب مرتبط