رشد ۲۵ درصدی ترافیک اینترنت؛ Google همچنان محبوب‌ترین سایت دنیا است

گوگل همچنان محبوب‌ترین سرویس اینترنتی، هوش مصنوعی ترند اول و اندروید پراستفاده‌ترین سیستم‌عامل دنیا است.

به گزارش کلادفلر، در سال جاری میلادی شاهد رشد ۲۵ درصدی ترافیک اینترنت جهانی بودیم که نشان‌دهنده‌ی افزایش وابستگی به خدمات آنلاین است.

کلادفلر در گزارش سالانه‌‌اش نگاهی به ترندها و مسائل امنیتی آنلاین انداخته و گفته است که گوگل جایگاه خود را به‌عنوان محبوب‌ترین سایت اینترنتی حفظ کرده و فیس‌بوک، اپل و تیک‌تاک بعد از آن قرار می‌گیرند. فیس‌بوک امسال توانست از تیک تاک در رسانه‌های اجتماعی سبقت بگیرد.

رتبه‌بندی سرویس‌های پرمخاطب جهان

در دسته‌ی تازه‌ی خدمات هوش مصنوعی مولد، OpenAI در رأس رتبه‌بندی و بعد از آن، Character AI و Quillbot و Hugging Face قرار گرفتند.

سازمان‌های مالی هدف اصلی حملات سایبری و شایع‌ترین تهدیدات امنیتی مربوط‌به لینک‌های فریبنده‌ و تلاش‌ برای اخاذی از طریق ایمیل‌ها بودند. قطعی اینترنت به بیش از ۱۸۰ مورد در سراسر جهان افزایش یافت که افزایش قابل توجهی نسبت به ۱۵۰ مورد سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود.

کلادفلر مشاهده کرد که بیش از ۴۰ درصد از ترافیک اینترنت جهانی توسط دستگاه‌های قابل حمل انجام می‌شود که بیش از دو سوم آن را دستگاه‌های اندرویدی تشکیل می‌دهند.

در بیش از ۲۵ کشور جهان، سهم دستگاه‌های اندرویدی به بالای ۹۰ درصد می‌رسد. از طرفی، سهم ترافیک گوشی آیفون در بیشترین حالت به ۶۶ درصد رسیده است.

به گفته‌ی دیوید بلسون، رئیس بخش مدیریت داده در کلادفلر، در مناطقی که اینترنت از طریق استارلینک در دسترس است، به‌نظر می‌رسد که کاربران به‌سرعت از این سرویس برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند.

در سالی گه گذشت، هوش مصنوعی مولد به‌عنوان ترند برجسته‌ی جهان شناخته شد و با راه‌اندازی ChatGPT، توجه همه به این موضوع جلب شد. طبق گزارش کلادفلر، این هیاهو به OpenAI کمک کرد تا به شهرت چشمگیری برسد.

در طول سال، سایر خدمات هوش مصنوعی مولد نیز توانستند تأثیرگذاری خود را نشان دهند. مهم‌ترین آن‌ها Character.ai و QuillBot و Hugging Face و Poe و Perplexity و Wordtune و بارد و ProWritingAid و Voicemod بودند.

۲۰۲۳ سال خوبی برای شبکه‌ی اجتماعی جنجالی ایکس نبود. توییتر سابق در سال گذشته به رتبه‌ی هشتم رسید، اما امسال روند نزولی را تجربه کرد و بین جایگاه‌های ۱۳ تا ۱۹ در نوسان بود.

امنیت نیز در سال ۲۰۲۳ یکی از نگرانی‌های ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت بود. بلسون گفت که حمله‌کنندگان همچنان از آسیب‌پذیری Log4j بهره بردند که برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ کشف شد. آسیب‌پذیری دیگری که اخیراً مورد توجه هکرها قرار گرفت، با نام HTTP/2 Rapid Reset شناخته می‌شود که توسط کلادفلر در اکتبر سال جاری (مهر و آبان) کشف شد.

بلسون افزود: «این آسیب‌پذیری نوظهور تأثیر گسترده‌ای دارد و ممکن است هر سازمانی را که از HTTP/2 برای وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خود استفاده می‌کند تحت تأثیر قرار دهد.»

منبع : زومیت

مطالب مرتبط