به مناسبت ۱۵ سالگی آیفون: سه عاملی که نزدیک بود باعث شکست آیفون شود

استیو جابز در سال ۲۰۰۷ در مراسم MacWorld حاضر شد و از محصولی پرده برداشت که توانست بازار موبایل را به کلی متحول کند. ولی آیفون در همان ابتدای کار با سه مشکل جدی روبرو بود که حتی ممکن بود باعث شکست این محصول در بازار شود. امروز به مناسبت ۱۵ سالگی آیفون این عوامل را بررسی می‌کنیم.

موبایلی که استیو جابز در آن سال به روی صحنه برد برای همه غافل‌گیرکننده بود و خیلی زود به موفق‌ترین محصول تاریخ تبدیل شد. آیفون اپل را به ارزشمندترین شرکت دنیا بدل کرد و بازار را به کلی تغییر داد. ولی در همان ابتدا سه عامل تهدیدکننده در کمین آیفون قرار گرفته و نزدیک بود این پروژه را با شکست مواجه کند.

قرارداد با AT&T

تا پیش از عرضه آیفون، قابلیت‌های اکثر گوشی‌ها توسط اپراتورها تعیین می‌شد و ابزارهای بی‌استفاده زیادی برای درآمدزایی این شرکت‌ها روی تلفن‌ها قرار می‌گرفت. استیو جابز AT&T را متقاعد کرد که اپراتور انحصاری آیفون باشد. در عوض اپل ماهانه به ازای هر کاربر ۱۰ دلار سود می‌گرفت و کنترل کامل طراحی گوشی خود را در دست داشت.

اگر اپل نمی‌توانست با یکی از اپراتورها قرارداد ببندد، آیفونی ساخته نمی‌شد. اپل خودش شبکه مخابراتی نداشت و برای عرضه این تلفن هوشمند به همکاری با یک اپراتور محتاج بود.

اپ استور تقریبا وجود نداشت

زمانی که اپل آیفون را در سال ۲۰۰۷ عرضه کرد، فقط ۱۶ اپلیکیشن وجود داشت. نه خبری از اپ استور بود و نه اپلیکیشن شخص ثالث دیگری در دسترس بود. به جز گوگل مپس که البته به خاطر فقدان GPS روی آیفون از مسیریابی مرحله‌ای پشتیبانی نمی‌کرد، هیچ اپ دیگری برای این گوشی وجود نداشت.

استیو جابز در سال ۲۰۰۸ پذیرفت که آیفون به فروشگاهی نیاز دارد تا توسعه‌دهندگان برنامه‌های خود را از طریق آن به دست کاربران برسانند. این تصمیم یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های تاریخ کسب و کار اپل بود و شیوه دریافت اطلاعات و سرگرمی در آیفون را متحول کرد. اپ استور حالا به یکی از رکن‌های اصلی موفقیت پلتفرم آیفون تبدیل شده و درآمد زیادی را برای اپل به ارمغان می‌آورد.

تا چند ماه قبل از عرضه آیفون محصولی در کار نبود

نمونه اولیه آیفون به شکل دمو در سال ۲۰۰۶ تولید شد اما پر از مشکل بود. نرم‌افزار این گوشی باگ‌های زیادی داشت و محصول برای عرضه به بازار اصلا آماده نبود. جابز مهندسان اپل را به میزهای کارشان برگرداند تا ظرف مدت چند ماه پراسترس مشکلات آیفون را برطرف کنند.

اپل ضرب‌الاجلی تعیین کرده بود که باید به آن پایبند می‌ماند، بنابراین پذیرش شکست برای آن‌ها ممکن نبود. مهندسان این شرکت در نهایت موفق شدند آیفون را به MacWorld سال بعد برسانند و محصولی را معرفی کنند که انقلابی در دنیای گوشی‌های همراه محسوب می‌شد.

 

منبع: دیجیاتو

دوره آموزشی مهندسی سیسکو

مطالب مرتبط