اخبار قدیمی

خروج رسمی یاندکس از روسیه و انتقال به هلند با نام جدید Nebius Group

 

یاندکس، که به عنوان “گوگل روسیه” شناخته می‌شود، رسماً از این کشور خارج شده و اکنون با نام Nebius Group در هلند مستقر شده است. به گزارش رویترز، سرمایه‌گذاران روسیه آخرین دارایی‌های یاندکس در روسیه را خریداری کرده‌اند.

به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، یاندکس از خرید کارت‌های گرافیکی انویدیا محروم بود. اکنون این شرکت در تلاش است تا با استفاده از پردازنده‌های انویدیا، تعداد دیتاسنترهای خود را سه برابر کند.

تکمیل این معامله حدود دو سال به طول انجامید و سرمایه‌گذاران روس با پرداخت ۵.۴ میلیارد دلار برای ۲۸ درصد باقی‌مانده از سهام یاندکس، آن را نهایی کردند. این معامله به رغم درخواست دولت روسیه برای تخفیف حداقل ۵۰ درصدی در فروش دارایی‌های خارجی، همچنان برای خریداران بصرفه تلقی می‌شود.

Nebius Group : ادعای مالکیت بزرگ‌ترین دیتاسنتر اروپا

Nebius Group ادعا می‌کند که در حال حاضر مالک بزرگ‌ترین دیتاسنتر در اروپا است و قصد دارد آن را گسترش دهد تا بتواند با آمازون، گوگل و مایکروسافت در زمینه هوش مصنوعی رقابت کند.

آرکادی وولوژ، بنیان‌گذار یاندکس، به فایننشیال تایمز گفت: «انویدیا به رشد شرکت‌هایی مانند ما علاقه‌مند است و به‌واسطه سال‌ها همکاری، به ما اعتماد دارند.»

در سال ۲۰۲۲، اتحادیه اروپا وولوژ را به دلیل ارتباط با جنگ روسیه و اوکراین تحریم کرد. اما پس از لغو تحریم‌ها، وولوژ به عنوان مدیرعامل Nebius Group به شرکت بازگشت و اکنون در حال بازسازی آن در آمستردام است. او رهبری تیمی متشکل از ۱۳۰۰ کارمند، عمدتاً از کارمندان سابق یاندکس را بر عهده دارد.

نام یاندکس از ۳۱ جولای (۱۲ مرداد) به طور رسمی منسوخ خواهد شد. جان بوینتون، رئیس YNV (شرکت مادر یاندکس) اعلام کرد که تمام ارتباطات آن‌ها با روسیه اکنون قطع شده است.

Nebius Group برنامه دارد در چهار حوزه متمرکز بر هوش مصنوعی فعالیت کند: محاسبات ابری، برچسب‌گذاری داده‌ها، خودروهای خودران و فناوری آموزشی. یاندکس زمانی در این حوزه‌ها در روسیه تسلط داشت و اکنون قصد دارد تجربیات خود را در این زمینه‌ها در سطح جهانی به کار گیرد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا