قطعی پهنای باند شرکت زیرساخت رفع شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داده که ۴۳۰ گیگابایت از پهنای باند اینترنت بین‌الملل که چند هفته پیش قطع شده بود، ترمیم شده است. بااین‌حال، آیا مشکل کیفیت اینترنت کاربران حل شده است؟

ماه‌هاست که کاربران در مناطق و شهرهای مختلف از کندی اینترنت و کیفیت پایین آن انتقاد می‌کنند. از شهریور ماه و بعد از شروع سال تحصیلی و همچنین تغییر دولت بسیاری از کاربران از سرعت پایین و بی‌کیفیت اینترنت شکایت می‌کردند. در نهایت با بالا گرفتن شکایت کاربران نسبت به سرویس اینترنتی خود، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گروهی از جمله رگولاتوری، زیرساخت و اپراتورها را مامور کرد که با برگزاری جلسه در این زمینه مشکل را در شبکه اینترنت کشور پیدا و آن را رفع کنند.

حالا تقریباً ۵ ماه از این دستور می‌گذرد و همچنان مشکل سرعت و کیفیت اینترنت در کشور حل نشده است. یک ماه پیش معاون فنی شرکت ارتباطات زیرساخت نیز در آن زمان اعلام کرد که ۴۳۰ گیگابیت از ظرفیت پهنای بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت به علت قطع کلاس دوم فیبر دریایی متعلق به شرکت GBI در محدوده دریایی بین قطر و امارات دچار قطعی و اختلال شده است. اما این تنها قطعی مسیر فیبردریایی کشور در چند ماه اخیر نبود. اواسط آذر ماه قطع دوباره ۳۰۰ گیگابیت از ظرفیت پهنای باند بین‌الملل شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت باعث شد تا مجددا سرعت اینترنت کاربران با کاهش و اختلال همراه شود.

حالا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در اینستاگرام خود نوشته است که بعد از تقریباً یک ماه از این قطعی، از بازگشت ظرفیت قطع‌شده از پهنای باند بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت به ظرفیت اینترنت سراسری کشور خبر داد.

عیسی زارع‌پور در حساب کاربری خود نوشت: «حدود دو ماه پیش یکی از کابل‌های فیبرنوری دریایی به سمت قطر قطع شد و ۴۳۰ گیگ از پهنای اینترنت کشور از دسترس خارج شد و این اختلال پهنای باند مصرفی کشور را ۷ درصد کاهش داد.»

وی در ادامه توضیح داده است: «با پیگیری و تلاش مستمر همکارانم در شرکت ارتباطات زیرساخت خرابی این خط فیبرنوری دریایی ترمیم و این ۴۳۰ گیگ دوباره به پهنای باند کشور برگشت. در ضمن برای پیشگیری از تکرار چنین اختلالی مسیرهای جایگزین هم پیش‌بینی شده است.» اما او در مورد این پیش‌بینی‌ها هیچ اطلاعاتی در اینستاگرام خود منتشر نکرده است.

با وجود اتصال این قطعی کیفیت اینترنت کشور همچنان باعث آزار کاربران کشور شده و آن‌ها از کندی و اختلال سرعت سرویس خود در ساعات مختلف شبانه‌روز می‌گویند. وزیر ارتباطات در اولین نشست خبری خود اعلام کرده بود که دلیل اصلی کیفیت پایین اینترنت و مخصوصا اینترنت ثابت به این خاطر است که روی شبکه اینترنت کشور سرمایه‌گذاری نشده است. بر همین اساس او خبر از برنامه‌ریزی برای رفع این مشکل داد و با وجود داشتن شبکه‌ نامناسب زیرساختی وعده داد که تا پایان سال ۱۴۰۴، ۸۰ درصد خانوارها باید به سرعت متوسط ۲۵ مگابیت برثانیه دست پیدا کنند.

 

منبع: زوم ایت

دوره آموزشی +Network

مطالب مرتبط