پایان قرارداد مایکروسافت و کوالکام می‌تواند به معنای دسترسی ویندوز برای کاربران M1 Mac باشد

پایان قرارداد مایکروسافت و کوالکام می‌تواند به معنای دسترسی ویندوز برای کاربران M1 Mac باشد

در حالی که اپل همیشه از ویندوز در مک‌های اینتلی پشتیبانی می‌کند، دستگاه‌های جدید اپل با تراشه M1 مبتنی بر ARM فقط می‌توانند macOS را به صورت بومی اجرا کنند. دلیل آن ممکن است مربوط به یک معامله ویژه بین مایکروسافت و کوالکام باشد که سرانجام به پایان می‌رسد (و این بدان معنی است که ویندوز در نهایت می‌تواند به صورت بومی برای کاربران M1 Mac در دسترس باشد).

طبق گزارش XDA، کوالکام قرارداد ویژه‌ای با مایکروسافت دارد تا اطمینان حاصل کند که تراشه‌های ARM این شرکت تنها تراشه‌هایی هستند که از ویندوز به صورت بومی پشتیبانی می‌کنند. به گفته منابع، این قرارداد در شرف پایان است، به این معنی که مایکروسافت در نهایت قادر خواهد بود مجوز ویندوز را به دیگر سازندگان تراشه ARM بدهد.

اگرچه در حال حاضر مشخص نیست که این توافق دقیقاً چه زمانی به پایان می‌رسد، اما گزارشات می‌گویند که به زودی این اتفاق خواهد افتاد. انحصار با Qualcomm به این دلیل بود که به مایکروسافت در توسعه Windows ARM کمک کرد. اکنون شرکت‌های دیگری مانند مدیاتک در حال برنامه‌ریزی برای ساخت تراشه‌های ARM هستند که می‌توانند ویندوز را اجرا کنند.

Windows on ARM اولین بار توسط مایکروسافت و کوالکام در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. این یک معامله بزرگ بود، زیرا چیزی که آن را از ویندوز RT شکست خورده جدا می‌کرد این بود که می‌توانست برنامه‌های x86 را شبیه سازی کند. دستگاه‌ها یک سال بعد معرفی شدند و مدت کوتاهی پس از آن شروع به ارسال شدن به تمامی نقاط دنیا کردند. از آن زمان، مایکروسافت شبیه سازی x64 را به ویندوز ۱۱ به همراه ARM64EC اضافه کرده است که اجرای برنامه‌ها را به صورت بومی با افزونه‌های شبیه سازی شده آسان‌تر می‌کند.

خبر خوب برای کاربران مک این است که با پایان قرارداد مایکروسافت و کوالکام، اپل می‌تواند مجوز پشتیبانی از ویندوز ۱۱ را برای خانواده تراشه‌های M1 نیز صادر کند. در حال حاضر، تنها راه برای اجرای ویندوز در M1 Mac استفاده از ماشین مجازی است، زیرا این دستگاه‌ها Boot Camp ندارند. اجرای سیستم به صورت بومی عملکرد بهتری را ممکن می‌کند، که برای بازی بسیار عالی خواهد بود.

منبع:Digiato

آموزش دوره مایکروسافت

مطالب مرتبط