A17 پرو در برابر اسنپدراگون ۸ نسل ۲؛ مقایسه تراشه‌های پرچمدار اپل و کوالکام

اپل سه‌شنبه گذشته در مراسم Wonderlust در کنار رونمایی از گوشی‌های سری آیفون ۱۵، از تراشه جدید A17 Pro هم رونمایی کرد که قدرتمندترین تراشه آن تا اواخر ۲۰۲۴ محسوب می‌شود. اما این چیپ در برابر اسنپدراگون ۸ نسل ۲، تراشه پرچمدار کنونی کوالکام چه عملکردی دارد؟

در ابتدا باید بگوییم که در هفته‌های آینده و پیش از پایان سال جاری میلادی، تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ معرفی می‌شود، بااین‌حال گوشی‌های مجهز به آن تا اوایل ۲۰۲۴ روانه بازار نخواهند شد. بنابراین اگر کاربری بخواهد امسال بین پرچمدارهای اندرویدی و آیفون ۱۵ یکی را انتخاب کند، در دنیای اندروید به اسنپدراگون ۸ نسل ۲ دسترسی دارد.

اپل از سال گذشته میلادی با تغییر رویکرد، در تمام آیفون‌ها از یک تراشه استفاده نمی‌کند. تراشه A17 Pro که چند روز پیش معرفی شد، تنها در آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس مورد استفاده قرار گرفته و دو مدل دیگر این خانواده از A16 Bionic بهره می‌برند؛ همان تراشه‌ای که قدرت آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس را تأمین می‌کند.

مقایسه مشخصات اپل A17 پرو و اسنپدراگون ۸ نسل ۲

جدیدترین تراشه اپل مانند نسل‌های قبلی با هسته‌های اختصاصی مبتنی بر معماری Arm توسعه پیدا کرده‌اند. به همین دلیل در چیپ‌های اپل معمولاً با هسته‌های کمتری نسبت به تراشه‌های دنیای اندروید روبه‌رو هستیم؛ چیپ‌هایی که در اکثر مواقع ۸ هسته پردازشی دارند.

اسنپدراگون 8 نسل 2

تراشه A17 پرو به ۶ هسته پردازشی شامل ۲ هسته قدرتمند و ۴ هسته کم‌مصرف مجهز شده است. این درحالی است که اسنپدراگون ۸ نسل ۲ از ۸ هسته پردازشی در خوشه‌های مختلف بهره می‌برد: یک هسته Cortex-X3، دو هسته Cortex-A15، دو هسته Cortex-A710 و سه هسته Cortex-A510. اگرچه به نظر می‌رسد اسنپدراگون ۸ نسل ۲ به‌خاطر پیکربندی هسته‌های خود عملکرد بهتری در زمینه مدیریت عملکرد و مصرف انرژی دارد، اما اپل نشان داده که تراشه‌هایش همیشه عملکرد بالایی دارند.

در جدول زیر مشخصات فنی اپل A17 Pro و اسنپدراگون ۸ نسل ۲ را می‌بینید:

اپل A17 Proکوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۲
پیکربندی هسته‌های پردازشی۲ هسته قدرتمند
۴ هسته کم‌مصرف
۱ هسته Cortex-X3 با فرکانس ۳.۱۹ گیگاهرتز
۲ هسته Cortex-A715 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز
۲ هسته Cortex-A710 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز
۳ هسته Cortex-A510 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز
پردازشگر گرافیکی۶ هسته اختصاصی اپل
رهگیری پرتو سخت‌افزاری
آدرنو ۷۴۰
رهگیری پرتو سخت‌افزاری
هوش مصنوعیموتور عصبی اپل با ۶ هستهHexagon DSP
رمLPDRR5LPDDR5X
ویدیودیکد HEVC و AV1
فیلم‌برداری ۴K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه
دیکد HEVC و AV1
فیلم‌برداری ۴K با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه و فیلم‌برداری ۸K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
مودم ۴G/5GX70 LTE/5G
سرعت دانلود ۱۰ گیگابیت بر ثانیه
سرعت آپلود ۳.۵ گیگابیت بر ثانیه
X70 LTE/5G
سرعت دانلود ۱۰ گیگابیت بر ثانیه
سرعت آپلود ۳.۵ گیگابیت بر ثانیه
ویژگی‌های ارتباطیبلوتوث ۵.۳
وای‌فای ۶E
بلوتوث ۵.۳
امکان پشتیبانی از وای‌فای
فرایند تولید۳ نانومتری TSMC۴ نانومتری TSMC

طبق گفته اپل، عملکرد پردازشی A17 پرو نسبت به نسل قبلی افزایش ۱۰ درصدی داشته و در زمینه عملکرد به ازای هر وات مصرف انرژی در هسته‌های کم‌مصرف با بهبود ۳ برابری نسبت به A16 Bionic روبه‌رو هستیم. براساس عملکرد A16 Bionic، چیپ جدید اپل عملکرد بالاتری نسبت به اسنپدراگون ۸ نسل ۲ خواهد داشت.

در بخش GPU با تغییرات بزرگ‌تری روبه‌رو هستیم. تعداد هسته‌های گرافیکی از ۵ به ۶ افزایش یافته و معماری هم تغییر داشته که نتیجه‌اش افزایش ۲۰ درصدی عملکرد گرافیکی بوده است. با وجود چنین پیشرفتی، آدرنو ۷۴۰ در اسنپدراگون ۸ نسل ۲ می‌تواند عملکرد بالاتری نسبت به رقیبش داشته باشد، بااین‌حال یک ویژگی جدید به A17 Pro اضافه شده است: رهگیری پرتو سخت‌افزاری.

تراشه A17 پرو

اپل برای اولین‌بار رهگیری پرتو سخت‌افزاری را به دنیای آیفون‌ها آورده است؛ قابلیتی که در دنیای اندروید چندان جدید نیست. درحقیقت نه‌تنها اسنپدراگون ۸ نسل ۲، بلکه اگزینوس ۲۲۰۰ و دایمنسیتی ۹۲۰۰ هم از رهگیری پرتو سخت‌افزاری بهره می‌برند. به گفته اپل، این رویکرد در تراشه جدیدش باعث افزایش ۴ برابری عملکرد در مقایسه با رهگیری پرتو نرم‌افزاری در A16 Bionic می‌شود. بااین‌حال شاید مهم‌ترین ویژگی این GPU، امکان اجرای بخشی از بازی‌های کنسول‌های مدرن باشد.

یکی از قابل‌توجه‌ترین موارد درباره تراشه جدید اپل، تولید آن با لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC است که یک پیشرفت بزرگ نسبت به فرایند ۵ نانومتری در نسل‌های قبلی محسوب می‌شود. طبق شایعات، امسال تنها اپل از لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC استفاده خواهد کرد و شرکت‌های رقیب مانند کوالکام سال آینده به این فناوری دست می‌یابند.

به گفته TSMC، استفاده از فرایند ۳ نانومتری به‌جای ۵ نانومتری باعث افزایش ۳۵ درصدی بهره‌وری انرژی شده است که منجر به افزایش شارژدهی باتری می‌شود. مدیاتک گفته است که با این لیتوگرافی می‌توان با حفظ مصرف انرژی، ۱۸ درصد عملکرد را افزایش داد. به نظر می‌رسد اپل رویکرد میانی را درنظر گرفته است.

اپل A17 Pro

با وجود گفته TSMC، انتظار می‌رود فرایند ۳ نانومتری کنونی نسبت به نسل قبلی تفاوت چندان زیادی نداشته باشد. بااین‌حال حالا اپل صاحب اولین تراشه دنیای موبایل با لیتوگرافی ۳ نانومتری است و اسنپدراگون ۸ نسل ۳ همچنان با لیتوگرافی ۴ نانومتری تولید خواهد شد.

تراشه A17 پرو مانند رقیبش از بلوتوث ۵.۳ پشتیبانی می‌کند و مودم اسنپدراگون X70 5G دارد. بااین‌وجود تراشه کوالکام از وای‌فای ۷ پشتیبانی می‌کند و قادر به ضبط ویدیوهای ۸K است.

بنچمارک‌های اپل A17 Pro با اسنپدراگون ۸ نسل ۲

گوشی‌های جدید اپل هنوز وارد بازار نشده‌اند، اما نتایج بنچمارک تراشه A17 Pro افشا شده است. علاوه‌براین، می‌توانیم طبق وعده‌های اپل درباره عملکرد این تراشه ۳ نانومتری، نتایج احتمالی را حدس بزنیم.

طبق بنچمارک افشاشده، چیپ آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس در بخش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به‌ترتیب امتیاز ۲۹۱۴ و ۷۱۹۹ را کسب کرده‌اند. برای مقایسه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ به‌طور میانگین امتیاز تک‌هسته‌ای ۲۰۵۰ و امتیاز چندهسته‌ای ۵۴۰۵ را به‌دست آورده است.

اگر مرجع وعده‌های اپل باشد، تراشه A17 پرو در بخش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای گیک‌بنچ باید به‌ترتیب امتیاز ۲۷۵۷ و ۷۱۵۸ را کسب کند. در بخش پردازشگر گرافیکی هم در بنچمارک ۳DMark Wildlife، این چیپ امتیاز ۱۱,۸۶۰ را به‌دست می‌آورد. این درحالی است که ایسوس ذن‌فون ۱۰ با چیپ اسنپدراگون ۸ نسل ۲ در این بنچمارک امتیاز ۱۳,۴۹۳ را کسب کرده است.

همانطور که در نمودارهای بالا مشاهده می‌کنید، A17 Pro در زمینه عملکرد CPU در رده‌ای بالاتر از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ قرار می‌گیرد، بااین‌حال در بنچمارک‌ها از نظر GPU، عملکردی پایین‌تر از تراشه پرچمدار اپل دارد. البته همه چیز بنچمارک نیست و باید منتظر عملکرد گوشی‌های جدید اپل در دنیای واقعی باشیم.

جمع‌بندی

تراشه A17 Pro با پیشرفت عملکرد CPU و GPU، استفاده از لیتوگرافی ۳ نانومتری و چندین ویژگی جدید ازجمله رهگیری پرتو سخت‌افزاری، یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های آیفون‌ها در چند سال اخیر محسوب می‌شود. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که تراشه‌های پرچمدار اندرویدی جدید به‌زودی از راه می‌رسند، اما نمی‌دانیم قادر به شکست چیپ اپل خواهند بود یا خیر.

در ادامه سال جاری میلادی باید منتظر معرفی تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۳، مدیاتک دایمنسیتی ۹۳۰۰ و تنسور G3 گوگل باشیم. حتی این احتمال وجود دارد که نسل جدید چیپ پرچمدار سامسونگ هم از راه برسد.

درنهایت باید منتظر عرضه آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس بمانیم تا ببینیم تراشه A17 Pro در دنیای واقعی چه عملکردی از خودش نشان می‌دهد.

منبع : دیجیاتو

مطالب مرتبط