دعوای ترامپ و هواوی بر سر چیست؟

فکر می‌کنید روزهای سیاه هواوی از راه رسیده و به‌زودی این شرکت بزرگ و غول چینی به خاک سیاه می‌نشیند؟ شاید هم به دوستان و نزدیکان خود توصیه می‌کنید که از خرید گوشی‌های هواوی خودداری کنند و شاید هم با دیدن افرادی که گوشی هواوی دارند، سری به تاسف تکان داده و از عواقب اعتماد به این برند چینی عبرت می‌گیرید. برخی افراد هم با قاطعیت می‌گویند، چون هواوی در تجهیزات مخابراتی‌اش از کشورهای مختلف و از جمله کشورهای اروپایی و امریکا جاسوسی کرده، حق‌اش است که به این حال و روز بیفتد. شاید هم تصور کنیم هواوی یک شرکت چینی است و تنش‌های روابط میان چین و امریکا گریبان‌گیر این شرکت شده است. در واقع، با این دیدگاه، هواوی در این تخاصم‌های اخیر بی‌تقصیر و هیچ‌کاره است.

هواوی و دولت امریکا یا بهتر بگوییم دونالد ترامپ سایه هم را با تیر می‌زنند. ترامپ دستورالعملی صادر کرده که مانع همکاری و معامله با شرکت هواوی یا استفاده از محصولات و تجهیزات مخابراتی این شرکت می‌شود. یک‌سال پیش هم دولت امریکا ورود گوشی‌های برندهای هواوی و آنر را به خاک این کشور ممنوع کرد و دست دومین تولیدکننده بزرگ گوشی همراه از بازار ایالات‌متحده کوتاه شد. حمله همه‌جانبه امریکا به هواوی با ورود گوگل و تراشه‌سازها وارد فاز جدیدی شده است. حتی شرکت‌هایی مانند هلدینگ انگلیسی ARM و انجمن SD هم به تحریم‌های امریکا علیه هواوی پیوستند.

ماجرای هواوی را می‌توان از ابعاد و جنبه‌های مختلف بررسی کرد: نخست، مشکل واقعی دولت امریکا با هواوی چیست؟ دوم، چه بلایی بر سر هواوی پس از اعمال این تحریم‌ها می‌آید؟ سوم، آیا این خصومت‌ها و تنش‌ها میان یک کشور و یک شرکت صحنه‌سازی است و به‌زودی با انجام برخی توافق‌ها و مذاکرات، همه‌چیز به حالت عادی برمی‌گردد؟

در ابتدا مسئله نخست را می‌شکافیم، دقیقا مشکل ترامپ با هواوی چیست؟ ترامپ در چندین سخنرانی خود هواوی را به فعالیت‌های امنیتی و جاسوسی متهم کرده و محصولات و تجهیزات این شرکت را برای امنیت ملی کشورش و متحدان آن خطرناک و تهدیدکننده عنوان کرده بود. اما ترامپ در سخنان دیگری گفته بود: «اگر با کشور چین به توافق برسیم، هواوی هم می‌تواند بخشی از این توافق تجاری باشد.» با اندکی تفکر و تامل به این نتیجه می‌توان رسید که بین صحبت‌های ترامپ درباره هواوی تناقض وجود دارد و مشکل میان این دو، امنیتی، جاسوسی و اطلاعاتی نیست، زیرا در صورت وجود چنین مشکلی با هیچ‌گونه توافق تجاری یا مذاکره‌ای از بین نمی‌رود. به علاوه، هواوی تنها شرکت بزرگ چینی فعال در کشور امریکا نیست. چندین شرکت فناورمحور دیگری از جمله لنوو و DJI هم به‌طور گسترده‌ای در حوزه فناوری امریکا نقش دارند.

اگر رفتار رییس‌جمهور امریکا در یکی دو سال اخیر و به‌ویژه در حوزه‌ ۵G را دنبال کنید، متوجه خواهید شد که مشکل اصلی دولت امریکا با غول چینی چیست. در صورت نبود تحریم‌های اخیر، هواوی به بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی تلفن همراه در جهان تبدیل می‌شد و تهدیدی جدی برای اپل و آی‌فون بود. حتی می‌توان گفت گوگل و اکوسیستم اندروید آن هم به خطر می‌افتاد، ولی باز هم مسئله اصلی این نیست. مسئله «جنگ ۵G» است. حاکم بعدی جهان، کشور و شرکتی است که رهبری ۵G را در دست داشته باشد. جنگ ۵G  میان امریکا و چین از مدت‌ها پیش آغاز شده و هر دو با سرمایه‌گذاری‌های زیاد و هم‌افزایی‌ تمام نیروها و توانمندی‌های خود سعی دارند بر دیگری غلبه کرده و برنده این میدان بزرگ اقتصادی، فنی و حتی نظامی باشند. وقتی ترامپ می‌گوید، ۵G یک مسئله امنیت ملی است و از آن سو می‌گوید، هواوی تهدیدی برای امنیت ملی است؛ باید دریافت چرا هواوی و امریکا باهم سرشاخ شدند. وقتی ترامپ در حرکتی نمادین از ۶G در کاخ سفید رونمایی می‌کند و بعد سرمایه هنگفتی برای کمک به اپراتورها و توسعه فناوری‌های ارتباطی نسل بعدی اختصاصی می‌دهد و در دستورالعمل‌هایی به رگولاتوری و FCC خواستار رفع محدودیت‌ها و تخصیص طیف‌های فرکانسی جدید می‌شود؛ باید دانست هواوی و چین، حکمرانی امریکا بر شبکه‌های ارتباطی و دنیای فناوری را به خطر انداخته‌اند و می‌خواهند ابرقدرت جدیدی در این دنیا باشند. حالا چرا حاکم بعدی جهان، کشور و شرکتی است که رهبری ۵G را به دست دارد، بماند برای آینده. ولی از آن سو، هواوی «بیدی» نیست که با این «بادها» بلرزد. توصیه می‌کنم اگر گوشی هواوی و آنر دارید، از آن لذت ببرید و اگر قصد خرید یک گوشی از این شرکت را دارید، با آرامش خاطر و بی‌دغدغه انتخاب کنید، چون به‌زودی هواوی سیستم‌عاملی جایگزین اندروید و فروشگاه اپلیکیشنی جایگزین گوگل‌پلی و پلی‌استور معرفی می‌کند. شرکتی که توانسته قوی‌ترین و سریع‌ترین پردازنده موبایل جهان را با ویژگی‌هایی مانند واحدهای شبکه عصبی و مودم LTE با سرعت‌های چند گیگابیتی بسازد، تحریم‌های گوگل و اندروید، تاثیری در پیشرفت و رشد او نخواهد داشت. هواوی از مدت‌ها پیش پلن B خود را برای چنین روزهایی طراحی و آماده کرده است. اگرچه بسیاری از ناظران بین‌المللی معتقدند، به‌زودی هواوی و امریکا (بخوانید ترامپ) با یکدیگر مذاکره کرده و به تفاهم خواهند رسید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *