آیا آیفون ۱۲ در ایران رجیستر می‌شود؟

به نقل از دیجیاتو

آیفون ۱۲ به زودی در کشورهای مختلفی از سوی اپل به شکل رسمی عرضه می‌شود. با وجود اینکه در ایران خبری از عرضه رسمی آیفون نیست اما این موبایل پرحاشیه همیشه تنها یک روز بعد در فروشگاه‌های پایتخت ایران با قیمت‌هایی بالا حضور پیدا می‌کند. اما این‌بار ماجرا متفاوت است. اکنون ولی بعضی از فعالین حوزه موبایل می‌گویند که واردات و رجیستری آیفون ۱۲ در ایران امکان‌پذیر نخواهد بود. اما آیا این موضوع که در سطح بازار و شبکه‌های اجتماعی در حال گسترش است، محلی از واقعیت دارد؟

منشا این شایعات احتمالا به موضوعات مختلفی از جمله محدودیت‌های واردات موبایل بیش از ۳۰۰ یورویی توسط دولت برمی‌گردد که چندی پیش صحبتش به طور جدی در بدنه دولت مطرح شد و پس از هیاهوی رسانه‌ای، این طرح به مرحله اجرایی نرسید. انجمن واردکنندگان موبایل و سامانه همتا جزو نهادهایی بودند که می‌گفتند باید به ناچار این طرح را پذیرفت چرا که ارز تخصیص شده به واردات موبایل در سال ۹۹ کمتر از نصف سال گذشته است. آنها باور داشتند که با توجه به میزان ارز تخصیص داده شده، نباید گوشی‌های گران‌قیمت را به طور عمده وارد بازار کرد چرا که در این صورت امکان پاسخ دادن به میزان تقاضای مشتریان (که گویا در سال کرونا زده ۹۹ بیشتر هم شده) شدنی نخواهد بود.

شایعاتی که هم‌اکنون در مورد عدم رجیستری آیفون ۱۲ شنیده می‌شود از سمت فعالان بازار موبایل کشور آمده و متنی که دست به دست می‌چرخد حکایت از این دارد که واردات آیفون ۱۲ فعلا منتفی است و حداقل تا نهم آذرماه ۹۹ (زمان رونمایی از سامانه تجارت جدید دولت) خبری از واردات رسمی آیفون نخواهد بود.

با این وجود به نظر می‌رسد که به جز راه‌اندازی سامانه جدید تجارت که چندی پیش توسط «حسن روحانی» وعده ایجاد آن پس از سال‌ها داده شد، باقی متن این خبر چندان صحیح نباشد. پیگیری‌های دیجیاتو از نهادهای مربوطه همچون انجمن واردکنندگان و سامانه همتا حکایت از این دارد که در حال حاضر هیچ صحبتی مبنی بر عدم رجسیتری آیفون ۱۲ صورت نگرفته، هر چند هر دوی این نهادها تاکید دارند که بحث عدم واردات موبایل بالای سیصد یورویی همچنان گزینه روی میز است.

از آنسو «رضا قربانی» عضو انجمن واردکنندگان موبایل نیز در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید که ممکن است این کالا شناسه کالا در سامانه جامع تجارت نگیرد: «شایعاتی وجود دارد که این شرایط تا نه آذرماه امسال ادامه داشته باشد و بعد با راه‌اندازی سامانه جدید تجارت، شرایط جدیدی برای این مساله تعریف شود. فعلا همه چیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و باید صبر کرد و دید.»

قربانی معتقد است زمانی که ارز برای دریافت دارو و مواد غذایی در کشور وجود ندارد، واردات گوشی چند ده میلیون تومانی در این اوضاع نابسامان چندان منطقی نیست.

یک منبع آگاه در سامانه همتا اما دیجیاتو می‌گوید که فعلا خبری از صحت این شایعات نیست: «هیاهوی رسانه‌ای باعث شد که تب و تاب طرح عدم واردات موبایل بالای ۳۰۰ یورویی فروکش کند وگرنه باید با نگاهی منطقی بدانیم که اساسا واردات برند اپل در حوزه موبایل به خاطر حجم مالی زیادی که در برمی‌گیرد، ارز تخصیص شده به واردکنندگان موبایل را که یک میلیارد دلار است، تمام می‌کند و بازار نمی‌تواند پاسخگوی نیاز جامعه باشد. مجبور هستیم در شرایط حاضر به گوشی‌های اقتصادی و میان رده فکر کنیم تا بتوانیم گوشی بیشتری به دست مردمی که به این وسیله ارتباطاتی و حیاتی نیاز دارند، برسانیم.»

این منبع معتقد است که واردات تجاری آیفون ۱۲ و انواع مدل‌های آن می‌تواند مشکل ساز باشد ولی از آنسو تاکید می‌کند که در حال حاضر هیچ صحبتی مبنی بر عدم اجازه واردات این گوشی چه به صورت رسمی و چه به صورت مسافری، در هیچ جلسه‌ای انجام نشده است.

گفتنیست رهبری نیز چندی پیش نسبت به واردات موبایل یک برند لوکس خارجی انتقاد کرده بود: «واردات بی‌رویه چیز خطرناک و مهمی است. گاهی این واردات، واردات لوکس است یعنی هیچ نیاز بهش نیست؛ شنیدم که برای واردات یک نوع #گوشی_لوکس_آمریکایی در سال۹۸ حدود نیم میلیارد دلار مصرف شده. البته بخش خصوصی این کار را میکند، منتها دولت بایستی جلوی این را بگیرد.» اظهارات ایشان در این باره نیز از دلایل دیگریست که به استدلال عدم واردات آیفون ۱۲ در بین فعالان بازار موبایل دامن زده است.

در هر حال به نظر می‌رسد تا لحظه نگارش این خبر که تقریبا یک هفته تا عرضه جهانی آیفون فاصله دارد، خبری مبنی بر عدم واردات و عدم رجیستری آیفون ۱۲ به صورت رسمی شنیده نشده است و بر اساس تحقیق‌ دیجیاتو، برخی از فروشندگان سرشناس آیفون در بازار موبایل نیز پیش خریدهایی انجام داده‌اند تا این گوشی را همزمان با عرضه جهانی به دست علاقه‌مندان آن در ایران برسانند.

یکی از این فروشندگان به دیجیاتو می‌گوید که اگر مشکلی بر واردات این دستگاه پیش نیاید، احتمالا آیفون در همان روزهای عرضه جهانی در ایران عرضه خواهد شد. او درباره قیمت آیفون ۱۲ در ایران به دیجیاتو می‌گوید:‌ «روزهای اول احتمالا قیمت گران و کاذبی وجود خواهد داشت ولی اگر وضعیت ارز نیز کمی ثبات داشته باشد احتمالا آیفون ۱۲ پرو ۲۵۶ گیگابایت در روزهای اول قیمتی ۵۵ میلیون تومانی داشته باشد و پس از مدتی به ۴۰ میلیون تومان کاهش پیدا کند.»

او در پاسخ به این سوال که آیا خریداری برای این گوشی در بازار ایران وجود دارد؟ می‌گوید که او در حال حاضر به تنهایی نزدیک به صد مشتری دارد که حاضر هستند تا ۶۰ میلیون قیمت این گوشی را پرداخت کنند و همگی از او در شهرستان‌های مختلف این کالا را پیش خرید کرده‌اند: «در مدل قبلی این حجم از استقبال در بین مشتریان من و همکارانم وجود نداشت.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *