اندروید و گوگل پلی در سال ۲۰۲۲ راه سختی برای موفقیت در ویندوز در پیش دارند

از شبیه‌ساز Bluestacks گرفته تا اپل آرکید تا سرویس ایکس‌باکس GamePass، اندروید در ویندوز ۱۱ رقبای زیادی دارد. در این مطلب، مشکلات پیش روی اندروید برای موفقیت در ویندوز را بررسی خواهیم کرد.

دنیای اندروید در سال ۲۰۲۲ وارد رایانه‌های شخصی ویندوزی خواهد شد. درحال‌حاضر، مایکروسافت مشغول انجام آزمایش نسخه‌ی بتای ۵۰ اپلیکیشن اندرویدی از فروشگاه اپ‌استور آمازون در ویندوز ۱۱ است که عرضه‌ی عمومی آن در سال جاری میلادی انجام خواهد شد. در همین‌ حال، گوگل نیز امسال بازی‌های فروشگاه پلی‌استور را روی رایانه‌های شخصی ارائه خواهد کرد.

به‌گزارش اندروید سنترال، هم‌اکنون کروم‌بوک‌ها از اپلیکیشن‌های اندروید پشتیبانی می‌کنند و براساس ادعای گوگل، این شرکت در سال ۲۰۲۱ افزایش ۵۰ درصدی مشارکت برنامه‌های اندروید روی سیستم‌عامل کروم را شاهد بوده است؛ البته اندروید در ویندوز ۱۱ به توسعه‌دهندگان و استودیوهای بازی‌ساز کمک خواهد کرد تا سهم بیشتری از بازار رایانه‌های شخصی را به‌دست آورند. گوگل برای درآمد بیشتر و افزایش سهم بازار، باید مزیت اپل، یعنی فروش گسترده‌ی اپلیکیشن‌های این شرکت را کاهش دهد.

این مسائل ازنظر تئوری عالی به‌نظر می‌رسد؛ مخصوصا برای افرادی که در خانه کار می‌کنند و می‌خواهند از بازی‌های اندرویدی دلخواهشان روی صفحه‌نمایش بزرگ‌تر لذت ببرند. علاوه‌بر‌این، افرادی که ترجیح می‌دهند گوشی‌های هوشمند اندرویدی ارزان‌قیمت بخرند، می‌توانند از رایانه‌های شخصی قدرتمند خود برای اجرای اپلیکیشن‌های اکوسیستم اندروید بهره ببرند.

در‌عمل، دلایل زیادی برای شک‌و‌تردید وجود دارد. موفقیت اندروید روی ویندوز تا حد زیادی به بهینه‌سازی و عملکرد و انتخاب اپلیکیشن‌های موجود بستگی دارد. علاوه‌بر‌این، پیشنهاد‌های مایکروسافت و گوگل احتمالا در مسیر موفقیت اندروید روی ویندوز، با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

اندروید بدون گوگل روی رایانه‌های ویندوزی احتمال کمتری برای موفقیت دارد

وب‌سایت اندروید سنترال، اجرای اندروید را روی ویندوز ۱۱ آزمایش کرده و به‌طور کلی از عملکرد اولیه‌ی آن کاملا تحت‌تأثیر قرار گرفته است. کاربر می‌تواند ابعاد پنجره‌ی اپلیکیشن‌ها را تغییر دهد و آن‌ها را به نواروظیفه سنجاق کند، از Snap Layout استفاد کند و به‌طور‌کلی به هر نحوی که بخواهد، از اپلیکیشن‌ها بهره ببرد. اجرای اندروید روی ویندوز ۱۱ تا حدودی شبیه حالت DeX در تبلت‌های سامسونگ است.

اپلیکیشن‌های اندروید تمایل دارند از میزان مناسبی از رم استفاده کنند؛ بنابراین، اگر رم سیستم شما زیاد نیست، فقط می‌تواند چند اپلیکیشن را هم‌زمان اجرا کند و این اقدام ظرفیت رایانه‌ را به حداکثر خواهد رساند؛ اما درنهایت اجرای اندروید روی ویندوز کاملا امیدوارکننده است.

متأسفانه گوگل یا مایکروسافت‌ یا شاید هر دو در این زمینه با یکدیگر مستقیما همکاری نمی‌کنند؛ بنابراین، ردموندی‌ها برای ادغام ویندوز ۱۱ با اندروید به‌جای پلی‌استور گوگل از فروشگاه اپلیکیشن آمازون استفاده کرده‌اند.

فقط چند اپلیکیشن معروف مثل کیندل و Comixology ازطریق نسخه‌ی بتا فروشگاه آمازون در ویندوز دردسترس است. برای دریافت محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها باید برنامه‌های اندروید را به‌طور جانبی روی ویندوز ۱۱ اجرا کنید. درحالی‌که برخی از کاربران اندروید از قابلیت نصب جانبی اپلیکیشن‌ها و روت‌کردن لذت می‌برند، بیشتر مردم فقط اپلیکیشن‌هایی را نصب می‌کنند که در نتایج جست‌وجوی فروشگاه وجود دارد.

وضعیت اندروید در ویندوز ۱۱ بدون فروشگاه گوگل‌پلی نامناسب خواهد بود

اپلیکیشن‌های موجود در فروشگاه گوگل‌پلی از خدمات موبایلی گوگل بهره می‌برند. خدمات گوگل‌پلی اپلیکیشن‌ها را با جدیدترین ابزارهای امنیتی و حریم‌خصوصی به‌روز نگه می‌دارد و درعین‌حال دسترسی به سخت‌افزار و سرویس‌های خاص گوگل را نیز ارائه می‌کند.

این یعنی توسعه‌دهندگان اندروید باید نسخه‌ی دوم اپلیکیشن‌‌های خود را برای تبلت‌های سری فایر و ویندوز بسازند و آن‌ها را به‌روز نگه دارند. این در حالی است که بسیاری از توسعه‌دهندگان برای انتقال نرم‌افزارهای مبتنی‌بر گوشی‌های هوشمند خود به سیستم‌هایی با نمایشگر بزرگ‌تر و پایگاه کاربری کوچک‌تر، فاقد منابع یا انگیزه‌ی مالی هستند.

تبلت‌های فایر ارزان هستند و افراد آن‌ها را بیشتر برای پخش محتوای ویدئویی می‌خرند. نبود امکان دسترسی به اپلیکیشن‌های دلخواه روی نمایشگرهای هزاردلاری باعث خواهد شد بیشتر کاربران فروشگاه اپلیکیشن را نادیده بگیرند و از مروگرها و آدرس‌های URL ذخیره‌‌شده در بخش علاقه‌مندی‌ها بهره ببرند.

در اینجا، نکته‌ی امیدوارکننده این است که مایکروسافت و آمازون قصد دارند این سرویس را به سرویسی موفق تبدیل کنند تا بدین‌ترتیب بتوانند از اکوسیستم اندروید به سوددهی برسند. حتی امکان دارد این دو شرکت مشوق‌هایی برای توسعه‌دهندگان بزرگ فراهم کنند تا با آن‌ها وارد همکاری شوند.

در همان زمان، بسیاری از توسعه‌دهندگان در‌حال‌حاضر به‌دنبال سازگارکردن اپلیکیشن‌های خود برای اندروید ۱۲L هستند؛ نسخه‌ای از اندروید که برای ابعاد مختلف صفحه‌نمایش بهینه‌سازی شده است. بیشتر برنامه‌نویسان هرگز به‌ خود زحمت نخواهند داد که اپلیکیشن‌هایشان را برای حالت DeX سامسونگ بهینه‌سازی کنند؛ اما با اندروید ۱۲L، احتمالا توسعه‌دهندگان بیشتری به به‌روزرسانی اپلیکیشن‌های خود برای نمایشگرهای بزرگ‌تر روی خواهند آورد.

درنهایت، اگر کاربران از عملکرد سریع‌تر اپلیکیشن‌های اندروید روی لپ‌تاپ‌های خود درمقایسه‌با گوشی‌های اندرویدی ارزان‌قیمت رضایت داشته باشند، احتمالا ایده‌ی اجرای اندروید روی ویندوز ۱۱ ارزشش را خواهد داشت.

بازی‌های گوگل‌پلی درمقابل مجموعه بازی‌های رایانه‌ای

پیش‌ازاین بسیاری از منابع، سرویس‌های PlayPass و اپل آرکید را باهم مقایسه کرده‌اند. PlayPass هم‌اکنون حدود ۸۰ بازی و اپلیکیشن دراختیار شما قرار می‌دهد و برای برخی از بازی‌های برتر با برنامه‌نویسان اپلیکیشن‌های محبوب گوشی‌های هوشمند همکاری کرده است تا امکان دسترسی بدون نمایش آگهی تبلیغاتی را در هزاران اپلیکیشن دیگر ارائه دهد. در همین‌ حال، اپل آرکید حدود ۱۸۰ بازی دردسترس کاربران قرار می‌دهند که بیشتر آن‌ها به‌طور انحصاری فقط در این سرویس عرضه شده‌اند. شایان ذکر است همه‌ی بازی‌های اپل آرکید برای آیپد و آیفون و مک‌بوک بهینه‌سازی شده‌اند.

بهترین اکوسیستم بازی‌های اندروید و گوگل‌پلی برای رایانه‌های شخصی ویندوز، با بخش بازی‌های گوگل‌پلی دردسترس کاربران قرار خواهد گرفت. درست همان‌طورکه اپل آرکید به شما اجازه می‌دهد از همان فایل ذخیره‌‌شده در مک‌بوک و آیفون خود استفاده کنید، داده‌های ذخیره‌‌شده روی گوشی‌های اندروید در رایانه‌های ویندوزی نیز دردسترس خواهد بود. براساس گزارش‌ها، هم اپلیکیشن‌های اندرویدی و هم بازی‌های این سیستم‌عامل از این قابلیت روی رایانه‌های ویندوزی پشتیبانی خواهند کرد.

نکته‌ای که هنوز جای ابهام دارد، این است که آیا بدین‌منظور به برنامه‌ای احتیاج خواهید داشت یا باید اشتراک تهیه کنید. منصفانه است که بپرسیم اگر گوگل قصد داشته باشد مثل اپل بازی‌های انحصاری ارائه دهد، در ابتدا چند بازی دردسترس کاربران قرار خواهد داد و هزینه‌ی سرویس اشتراک فرضی این شرکت چقدر خواهد بود و آیا از استریم ابری تحت‌حمایت پلتفرم استادیا بهره خواهد برد یا کاربر برای اجرای بازی‌ها باید آن‌ها را روی رایانه‌ی خود دانلود کند.

جایگاه بازی‌های گوگل‌پلی درمقابل سایر پلتفرم‌های بازی رایانه‌های شخصی

مسلما بازی‌های گوگل‌پلی برای رایانه‌های شخصی با مشکلاتی مواجه خواهد شد؛ اما این سرویس چگونه با اکس‌باکس Game Pass مقایسه می‌شود؟ آیا گوگل به‌جای بازی‌های موبایل به بازی‌های AAA واقعی دسترسی دارد؟ سؤال دیگر این است که سرویس گوگل درمقابل رقبای قدرتمند ارائه‌‌دهنده‌ی بازی‌های رایانه‌های شخصی مثل استیم و اپیک‌گیمز استور چه عملکردی خواهد داشت؛ رقبایی که تعداد درخورتوجهی بازی رایگان و هدیه و فروش عناوین محبوب را ارائه می‌دهند؟

گوگل باید با Bluestacks نیز رقابت کند. Bluestacks یکی از شبیه‌سازهای محبوب بازی اندروید است که امکان استریم بیش از ۲۰۰ عنوان بازی را ازطریق فضای ابری استیم فراهم کرده است. گوگل در حال خروج از منطقه‌ی راحتی انحصار در پلی‌استور خود است و در فضای رایانه‌های شخصی با مشکلاتی مواجه خواهد شد؛ فضایی که گوگل سابقه‌ی زیادی در آن ندارد.

با اطلاع از پروژه‌های شکست‌‌خورده‌ی گوگل و راه‌اندازی نه‌چندان جذاب استادیا، منصفانه است که درباره‌ی بخت بازی‌های گوگل‌پلی روی سیستم‌عامل ویندوز و تأثیرگذاری آن کمی شک داشته باشیم. با‌‌‌توجه‌‌به انحصار آرکید در محصولات اپل، این سرویس برای گوگل رقیبی واقعی محسوب نمی‌شود؛ اما باید به مزایای اپل برای این نوع خدمات توجه کنیم.

اپل طراحی و تولید پردزانده‌های خود را برای گوشی‌های هوشمند و رایانه‌هایش کنترل می‌کند؛ بنابراین، می‌تواند عملکرد سیستم‌عامل‌های مک اواس و آی‌اواس را بدون تکیه بر سرعت رم بهینه‌سازی کند. علاوه‌براین، شرکت مذکور درباره‌ی سرویس آرکید می‌تواند عناوین انحصاری خود را به‌طور خاص برای تراشه‌های M1 و بایونیک AX بهینه کند. این واقعیت نیز انکارناپذیر این است که اپ‌استور برای توسعه‌دهندگان بسیار سودآورتر از پلی‌استور گوگل است و آرکید نیز راهکاری جذاب برای دستیابی به نفوذ در پایگاه کاربری اپل محسوب می‌شود.

در همین‌ حال، گوگل باید این برنامه را در کل اکوسیستم رایانه‌های شخصی و انواع مختلف پردازنده‌های مرکزی از AMD گرفته تا ARM و اینتل بهینه کند. گوگل چه از شبیه‌سازهایی مثل Bluestacks یا Rosetta 2 چه از کامپایلرهایی مثل Intel Bridge بهره ببرد، برای اجرای روان بازی‌های سرویس پلی، باید این عناوین را برای طیف وسیعی از رایانه‌های شخصی بهینه‌سازی کند.

زمانی که خبرهای ادغام ویندوز و اندروید برای اولین‌بار منتشر شد، برخی منابع اعلام کردند این امر می‌تواند خریدهای فناوری ما را جزئی‌تر کند. همان‌طورکه مک‌بوک‌های M1 و آیفون‌ها دست‌به‌دست هم می‌دهند، اپلیکیشن‌های اندروید روی ویندوز می‌توانند این دو سیستم‌عامل را به‌هم نزدیک‌تر کند.

اجرای اندروید روی ویندوز احتمالا در سال ۲۰۲۲ رخ خواهد داد؛ اما مهم نیست که این سیستم چقدر خوب کار می‌کند و درواقع تأثیر اصلی وقتی مشخص خواهد شد که ببینیم کدام‌یک از اپلیکیشن‌ها و بازی‌های برتر اندروید روی ویندوز ارائه خواهند شد. همچنین، باید دید کدام بازی‌های PlayPass در گوگل پلی‌گیمز دردسترس قرار خواهند گرفت و بازار گوگل و مایکروسافت چه تغییری خواهد کرد.

رشد اندروید در فضای رایانه‌های شخصی می‌تواند کمک درخورتوجهی به گسترش استفاده از اپلیکیشن‌های پلتفرم موبایلی گوگل کند. این احتمال هم وجود دارد که ادغام اندروید و ویندوز تأثیر خاصی برجای نگذارد. به هرحال، در سال جاری مشخص خواهد شد که آیا گوگل و مایکروسافت از پس انجام این وظیفه برخواهند آمد یا خیر.

 

منبع: زوم ایت

دوره آموزشی MCSE ۲۰۱۶

مطالب مرتبط