فیروزآبادی: حل چالش‌های فضای مجازی تنها با حضور حداکثری نخبگان حوزوی ممکن است

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پیمی به مدیر حوزه‌های علمیه، از ورود ساختارمند حوزه به عرصه فقه معاصر به‌ویژه فقه فضای مجازی تشکر کرد. او حل چالش‌های مختلف فضای مجازی را تنها با حضور حداکثری نخبگان حوزوی در عرصه مطالعات اسلامی فضای مجازی، ممکن می‌داند.

به گزارش دیجیاتو به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، «ابوالحسن فیروزآبادی»، دبیر شورای عالی فضای مجازی در پیامی خطاب به اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور از ورود ساختارمند حوزه علمیه به عرصه فقه فضای مجازی تشکر کرد.

او در پیام خود برگزاری دروس خارج مرتبط با عرصه فقه معاصر به‌ویژه فقه فضای مجازی و تالیف کتب فقهی در باب موضوعات فضای مجازی را ورودی هوشمندانه و شایان تقدیر دانسته است.

در بخش دیگری از پیام دبیر شورای عالی فضای مجازی آمده است که چالش‌های عرصه‌های مختلف فضای مجازی، تنها با حضور حداکثری نخبگان حوزوی در عرصه مطالعات اسلامی فضای مجازی قابل حل است:

«کرسی‌های دروس خارج فقه حوزه‌های علمیه، علاوه بر بررسی عمیق و دقیق مسائل فقهی، همواره از توان جریان‌سازی و جهت‌بخشی علمی در میان طلاب علوم دینی برخوردار بوده است. از سوی دیگر حجم مسائل و چالش‌های بنیادین علمی در عرصه‌های مختلف فضای مجازی، به قدری انبوه است که جز با تمحض خیل کثیری از نخبگان حوزوی در عرصه مطالعات اسلامی فضای مجازی، پاسخ داده نخواهد شد و این امر تنها با جریان‌سازی نخبگانی و گفتمانی تحقق‌پذیر است.»

گفتنی است فیروزآبادی بارها بر ضرورت انتقال دغدغه فضای مجازی به متخصصان حوزه علمیه تاکید کرده و فعال و مبتکرانه عمل کردن در مواجهه با تحولات فضای مجازی را لازم دانسته بود.

او در دیدار سال گذشته خود با اعضای دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی، از آن‌ها خواسته بود تا دماسنج فضای مجازی باشند و مشخصه‌ها و راهکارهای مواجهه با آن را ترسیم کنند.

به اعتقاد فیروزآبادی، رفتارهای اجتماعی در پلتفرم‌های جدید ایجاد شده که حل این دغدغه‌ها بایستی برعهده متخصصان دفتر مطالعات اسلامی باشد:

«پلتفرمی مثل اینستاگرام باعث تقویت خودشیفتگی در انسان می‌شود و بر اساس ذائقه هر فرد برای مخاطبان حباب سازی می‌کند و باعث تشدید عمق قطبی شدن می‌شود. ایجاد حسرت یکی دیگر از معایب این پلتفرم است که به دلیل اینکه در انعکاس زیبایی‌ها و نازیبایی‌ها یکسان نیست باعث ایجاد حسرت و قطبی شدن می‌شود.»

 

منبع: دیجیاتو

دوره آموزشی CCNA

مطالب مرتبط