اخبار جدیدرویداد ها

اروپا آماده پرتاب موشک آریان ۶ به مدار زمین است

 اروپا آماده پرتاب موشک آریان ۶ به مدار زمین

آریان ۶ قرار است فردا بین ساعت ۲۰:۰۰ تا ۰۰:۰۰ به وقت اروپای مرکزی (CEST) پرتاب شود.

اروپا قرار است فردا، ۹ ژوئیه، دوباره دسترسی مستقل به فضا را به دست آورد، هنگامی که موشک منتظر مانده آریان ۶ برای اولین بار پرتاب خواهد شد.

این موشک پرتاب کننده ماهواره سنگین — که توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) سفارش داده شده و توسط گروه آریان ساخته شده است — قرار بود بلافاصله پس از بازنشستگی پیشینیان خود، آریان ۵، یک سال پیش جایگزین شود.

اما یک سری از تأخیرها در توسعه آریان ۶، مشکلاتی با موشک کوچک پرتاب کننده وگا-سی، و از دست دادن دسترسی به موشک‌های سایوز روسیه پس از تهاجم کامل به اوکراین، اروپا را بدون سیستم پرتاب خود رها کرد. در نتیجه، در طول سال گذشته، ESA برای ارسال ماهواره‌ها به مدار به شرکت اسپیس ایکس آمریکا متکی بوده است.

اکنون، آریان ۶ قول می‌دهد بحرانی که کمیسیونر بازار داخلی اتحادیه اروپا، تیری برتون، قبلاً آن را بحران فضایی “بی‌سابقه” برای این قاره نامیده بود، حل کند.

این موشک که ارتفاع آن بیش از ۶۰ متر است، زمانی که به طور کامل بارگذاری شود، وزن آن تقریباً ۹۰۰ تن خواهد بود. این معادل وزن یک و نیم فروند هواپیمای مسافربری ایرباس A380 است. این موشک قادر است بارهای سنگین و سبک را برای دامنه وسیعی از کاربردها، از جمله مشاهده زمین و ارتباطات، تا هواشناسی، علم و ناوبری، به فضا پرتاب کند.

موشک از سه بخش اصلی تشکیل شده است: مرحله اصلی که شامل دو تقویت‌کننده جداشدنی و یک موتور Vulcain 2.1 است؛ مرحله بالایی که محموله را در خود جای داده و توسط موتور Vinci قابل اشتعال مجدد تأمین نیرو می‌شود؛ و پوشش محافظ که از ماهواره‌ها در طول صعود محافظت می‌کند.آریان ۶ با قدرت دو بوستر و موتور Vulcain 2.1 به پرواز درخواهد آمد. پس از سوختن سوخت بوسترها، آن‌ها ابتدا از موشک جدا خواهند شد. بعد از عبور از جو زمین، پوشش محافظ نیز جدا خواهد شد.

حدود هشت دقیقه پس از پرتاب، کل مرحله اصلی جدا خواهد شد. مرحله بالادستی آریان ۶ سپس به عهده خواهد گرفت، با موتور Vinci که موشک را به مدار بیضوی در ارتفاع ۷۰۰ کیلومتری بالای زمین می‌برد.

در مرحله بعد، موتور Vinci دوباره روشن خواهد شد تا آریان ۶ را به مدار دایره‌ای در ارتفاع ۵۸۰ کیلومتری از سطح زمین منتقل کند. پس از روشن شدن مجدد، پرتابگر هشت ماهواره مختلف را مستقر کرده و چهار آزمایش درون‌بردی را فعال خواهد کرد.

در مرحله نهایی، موتور Vinci بار دیگر روشن شده و مراحل کنترل شده بازگشت آریان ۶ از جو در نقطه NEMO در اقیانوس آرام جنوبی آغاز خواهد شد. دو کپسول ورود مجدد درون‌برد از مرحله بالادستی جدا شده و به سمت زمین فرود خواهند آمد.

در همین حال، ESA دستوری نهایی برای غیرفعال کردن مرحله بالادستی ارسال خواهد کرد (یعنی، حذف هرگونه انرژی باقی‌مانده) پیش از آنکه در جو بسوزد. به این ترتیب، آژانس قصد دارد از باقی‌ماندن قطعه موشک به عنوان زباله فضایی جلوگیری کند.

آریان ۶ از مرکز فضایی اروپایی در گویان فرانسه به پرواز درخواهد آمد. زمان پرتاب بین ساعت ۱۵:۰۰ تا ۱۹:۰۰ به وقت محلی (۲۰:۰۰ تا ۰۰:۰۰ CEST) تعیین شده است. شما می‌توانید پرتاب را به صورت زنده از ESAWebTV یا کانال ESA در یوتیوب مشاهده کنید.

 چگونه از قفل شدن آیفون‌تان توسط دزدها جلوگیری کنید بیشتر بدانید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا