حکایت تماس ۷۰۰ هزار تومانی و تخریب اپراتورها با یک گزارش تلویزیونی چیست؟

“عزیزانی گلایه داشتند و می‌دانیم که در چند وقت اخیر سرویس‌های اینترنتی عراق دچار مشکل شده و تقریبا اینترنت از دسترس خارج شده. همه دوست دارند با خانواده‌هایشان به نوعی ارتباط داشته باشند و این فضای ملکوتی را در قالب پیام رسان‌های اینترنتی به آنها منتقل نمایند. اما با مشکل افزایش قیمت بسیار بالا مواجه شدند و از این نظر گلایه داشتند چرا که یک گیگابایت اینترنت را با قیمت ۱۵۰ هزار تومان خریداری کردیم. برای خود بنده چیزی در حدود ۷۰۰ هزار تومان هزینه نیم ساعت تماس از تهران با من ارسال شده و پیامک شده است. دوستانی می‌گفتند که ای کاش مسئولین اپراتورها رسیدگی کنند تا هر چه سریعتر این مشکل حل بشود ….”

این چند جمله‌ای بود که جناب مجید اخوان، گزارشگر واحد مرکزی خبر در حین اخبار ساعت ۱۳ این شبکه بیان کرد که حاوی اطلاعات و جزئیات عجیبی بود. طبیعتا از یک سو تاسف بسیاری از مردم را از بابت گرانی بسته‌های اینترنتی در عراق بر می‌انگیخت و از سوی دیگر تعجب همه را بابت قبض ۷۰۰ هزار تومانی برای تماس از ایران به عراق را به همراه داشت که با یک حساب سرانگشتی از هزینه ۲۳ هزار تومانی در هر دقیقه خبر می‌داد.

ادعای مجری شبکه خبر در حالی است که اپراتورها همانند سال‌های گذشته برای ایام اربعین تعرفه‌های اختصاصی تدوین کرده‌اند و در این مناسبت صرفا با این نرخ‌نامه اقدام به محاسبه کارکرد مشترکین‌شان می‌نمایند. تعرفه اپراتورها هم برای تماس از ایران دقیقه‌ای ۲۵۰۰ تومان است.

 تعرفه مکالمه مشترکین اپراتورها دقیقه ای ٣٢٠٠ تا ۳۵۰۰ تومان، مکالمه دریافتی و تماس با شماره عراقی دقیقه‌ای ۲۵۰۰ تومان، ارسال پیامک ٩٠٠ تا ۱۰۰۰ تومان و هر مگابایت اینترنت با تعرفه آزاد ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان محاسبه می‌شود. گفتنی است روشن کردن گوشی تلفن همراه هزینه نداشته و دریافت پیامک نیز رایگان است.

برای مشخص شدن ماجرا سراغ وزیر جوان کابینه دولت رفتیم که البته هنوز پاسخی از سوی ایشان دریافت نکردیم ولی رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات در توییتی پیرامون این اتفاق اعلام کرد:

photo_2019-10-19_20-03-08-1000x785

برای مشخص شدن جزئیات ماجرا مستقیما سراغ مجید اخوان، مجری شبکه خبر رفتیم تا حداقل مستندات خود را پیرامون هزینه ۷۰۰ هزار تومانی برای ۳۰ دقیقه تماس از ایران ارائه نماید و تا به این لحظه که گزارش فعلی در حال نگارش است، مدارکی از ایشان دریافت نکردیم. قابل ذکر است ایشان اعلام کردند که به محض دریافت جزئیات مربوطه این مستندات را برای آی‌تی‌رسان ارسال خواهند کرد.

جدا از این اتفاقات و بحث‌هایی که این روزها پررنگ شده در ادامه به مساله‌ای می‌پردازیم که شاید شفافیت بهتری نسبت به عملکرد اپراتورها و انتظارات این‌چنینی ایجاد نماید.

  • سوال اصلی این‌جاست که آیا اپراتورها امکان ارائه سرویس‌های رایگان را دارند؟
  • آیا در صورت دارا بودن این امکان، اصولا اجازه این بذل و بخشش در دستشان هست؟
  • و یا یک سوال کلی‌تر اینکه آیا اپراتورها به گمان بعضی‌ها در حوزه اربعین و خدمت به زائران حسینی کم کاری کرده‌اند و فقط به فکر سودجویی خودشان بوده‌اند؟
  • سوالی که به صورت ضمنی در صحبت‌های جناب اخوان، مجری شبکه خبر نیز بود که اتفاقا واکنش‌های زیادی را نیز به همراه داشت.

تعرفه اینترنت بر اساس نرخ آزاد در ایام اربعین ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان به ازای هر مگابایت است که این هزینه در تعرفه روزهای عادی ۲۳۰۰ تومان لحاظ شده است. این بدین معنی است که هزینه یک گیگابایت در ایام عادی به چیزی در حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد و حتی با تعرفه ایام اربعین نیز هزینه ۹۰۰ هزار تومانی برای مشترکین به همراه خواهد داشت.

حال آن‌که اپراتورها تعرفه ۱۵۰ هزار تومانی برای بسته یک گیگابایتی اربعین حسینی در نظر گرفته‌اند که حتی مقایسه این عدد با تعرفه آزاد این ایام نیز نشان‌دهنده صرفه بسیار بالای آن است. این هزینه‌ها طبیعتا در مقایسه با بسته‌های اینترنت داخل کشور به شدت بالا به نظر می‌رسد ولی باید توجه داشت که اپراتورها در بخش رومینگ با هزینه‌های دلاری و شرکت‌های خارجی روبرو هستند. از سوی دیگر اینکه در همه جای دنیا این موضوع قبول شده است که رومینگ یک سرویس گران‌قیمت بوده و هزینه‌های آن بسیار بالاست.

شاید از جمله دلایلی که باعث شده تا بعضی از افراد دچار سوتفاهم شده و اپراتورهای کشورمان را تلویحا به گران‌فروشی متهم کنند، مقایسه تعرفه‌های مربوط به اینترنت اپراتورهای کشورمان با اپراتورهای کشور عراق است ولی نکته به طرز عجیبی ساده است!  تعرفه آنها به صورت داخلی محاسبه می‌شود و ردی از سرویس رومینگ در آنها وجود ندارد!

با یک محاسبه سرانگشتی از هزینه تماس آسیاسل عراق با ایران می‌توان متوجه شد که این ارزانی در بحث اینترنت دارای دلیل فنی بوده و تقصیری بر عهده هیچ کدام از شرکت‌های ایرانی یا مسئولین داخلی نمی‌توان گذاشت. هزینه هر دقیقه تماس از آسیاسل به ایران ۲۸۰ دینار بوده و با احتساب قیمت ۹.۵ تا ۱۰ تومانی دینار می‌توان به هزینه ۲۶۶۰ یا ۲۸۰۰ تومانی هر دقیقه تماس از عراق به ایران رسید.

operator

در مقابل اپراتورهای کشورمان برای هر دقیقه تماس از عراق به ایران هزینه ۳۲۰۰ تا ۳۵۰۰ تومانی در نظر گرفتند که با اضافه کردن هزینه‌های مربوط به خرید سیم کارت عراقی و از بین رفتن این هزینه‌کرد پس از مدت مشخص، عملا تفاوت آن‌چنان نیست که خرید سیم کارت عراقی را توجیه کند. حالا همین محاسبه در مورد ارسال پیامک از عراق به ایران با سیم کارت آسیاسل نشان می‌دهد که تعرفه همراه اول، ایرانسل و رایتل چیزی در حدود ۵۰۰ تومان کمتر از هزینه آسیاسل و دیگر اپراتورهای عراقی است!

نکته دیگر در مورد اپراتورهای کشورمان این است که آیا آنها به همین راحتی امکان رایگان کردن هزینه‌ها را دارند؟ اینکه مجری شبکه خبر مسئولین مربوطه را به حل مشکل هزینه‌ها دعوت می‌کند، چقدر منطقی بوده و چقدر امکان عملی شدن دارد؟

57557415

به بیان دیگر اینکه به طور کلی پای دولت برای دو اپراتور اول کشور در میان نیست که انتظار رایگان شدن هزینه‌ها را داشته باشیم. همچنین قطعا بسیاری از زائرین حسینی راضی به تضییع حقوق هزاران سهامدار همراه اول و یا تضییع حقوق مالکان ایرانسل و حتی رایتل نیستند و صد البته که امکانات فعلی نیز با گفته‌های بالا اقدام بزرگی است که این شرکت‌ها انجام داده‌اند (تمام هزینه‌ها از مشترکین دریافت شده) و با افزایش هزینه‌های ارزی از نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی سال قبل به حوالی ۱۱ هزار تومان فعلی،  این افزایش قیمت‌ها منطقی بوده و حتی کاهش قابل توجهی نیز به همراه داشته است.

امیدواریم خبرنگاران که سردمداران شفافیت و ارائه اطلاعات صحیح هستند و مردم نیز چیزی جز این از ایشان انتظار دارند، به این آرمان بزرگ پایبند باشند و در حماسه‌های بزرگی مانند اربعین که تحسین هر آزاده‌ای را برمی‌انگیزد، کام مردم را با خبرهای غلط تلخ نکنند.

منبع:آیتیرسان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *