کسب و کاررویداد ها

کمپ استارتاپی دیجی نکست

نهمین کمپ استارتاپی دیجی نکست آغاز شد

تیم‌های خارج از تهران امسال می‌توانند بدون نیاز به حضور در تهران، در کمپ استارتاپی دیجی‌نکست شرکت کنند.

دیجی‌نکست به منظور جذب استارتاپ‌ها، دو بار در سال کمپ‌های استارتاپی برگزار می‌کند. نهمین دوره این کمپ‌ها امروز (۶ مرداد ۱۴۰۳) در محل سوله دیجی‌نکست، واقع در «کارخانه نوآوری آزادی» آغاز شد.

در این کمپ‌ها، تیم‌ها با روش Reverse Pitch شرکت می‌کنند. در این روش، دیجی‌نکست نیازهای خود را به تیم‌ها معرفی می‌کند و آن‌ها باید بر اساس این نیازها، حداقل محصول قابل ارائه (MVP) خود را حداکثر ظرف ۸ هفته آماده کرده و برای داوری ارائه دهند.

هم‌بنیانگذار دیجی‌کالا: روزهای درخشانی در پیش روی اکوسیستم قرار دارد.

سعید محمدی، هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا، در مراسم افتتاحیه کمپ استارتاپی دیجی‌نکست اظهار داشت: “شرایط فعلی برای استارتاپ‌ها چندان مساعد به نظر نمی‌رسد و بسیاری از افراد انگیزه کافی برای ورود به بازار ندارند. اما دقیقاً در همین زمان که اوضاع خوب نیست و تعداد استارتاپ‌ها کمتر شده است، بهترین زمان برای شروع است.”

وی افزود: “به عقیده من، اکنون زمان مناسبی برای ورود است، زیرا سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی طی دو یا سه سال آینده بهتر خواهد شد و پس از آن، موج جدید و قدرتمندی از استارتاپ‌ها شکل خواهد گرفت. به کسانی که هنوز تردید دارند، اکیداً توصیه می‌کنم کار خود را شروع کنند، چون حالا بهترین فرصت است.”

محمدی همچنین در ادامه سخنان خود در رویداد دیجی‌نکست گفت: “برخی افراد را می‌بینم که هم‌بنیان‌گذار یک استارتاپ هستند اما تمرکز کاملشان روی آن نیست و هم‌زمان در شرکت دیگری کار می‌کنند، در بازار سرمایه فعالیت دارند یا حتی مشغول به ساخت‌وساز هستند. این روش کارساز نیست. شما باید تصمیم بگیرید که موفق شوید و تمام تمرکز خود را روی آن بگذارید.”

مدیرعامل گروه دیجی‌کالا در ادامه به شرایط بهبود یافته رشد استارتاپ‌ها اشاره کرد و گفت: “در سال ۸۹ برای پذیرفته شدن در انکوباتور دانشگاه تهران درخواست دادیم، اما بعد از مدتی طولانی و با وجود اینکه به سوددهی رسیده بودیم، پاسخ منفی گرفتیم. شاید اهداف دانشگاه تهران در آن زمان با ما متفاوت بود، اما در کل فضای حمایتی برای استارتاپ‌ها وجود نداشت.”

محمدی همچنین بیان کرد: “این روزها از بسیاری جوانان فعال در این حوزه می‌شنوم که شرایط اقتصادی و استارتاپی خوب نیست. این درست است که شرایط نسبت به هفت یا هشت سال پیش سخت‌تر شده، اما در مقایسه با زمان شروع دیجی‌کالا، کافه بازار و علی بابا، اوضاع بسیار بهتر شده است. اکنون جذب سرمایه اولیه، همکاری با استارتاپ‌های دیگر و دریافت حمایت از دانشگاه‌ها و شتابدهنده‌ها بسیار ساده‌تر شده است.”

کمپ استارتاپی دیجی نکست
کمپ استارتاپی دیجی نکست

 

کیوان محیط‌مافی، مدیرعامل دیجی‌نکست، در این رویداد اظهار داشت:

“در چند سال اخیر، سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه استارتاپی کاهش یافته و تمرکز بیشتر به راندهای A و B معطوف شده است. سرمایه‌گذاران باید بیشتر به مرحله بذری و پیشابذری توجه کنند تا چرخه صحیحی برای رشد و توسعه استارتاپ‌ها ایجاد شود.”

محیط‌مافی همچنین درباره نهمین کمپ استارتاپی دیجی‌نکست گفت: “یکی از مهم‌ترین راه‌های جذب استارتاپ‌ها، برگزاری کمپ‌های استارتاپی دو بار در سال است. دیجی‌نکست به نخبه‌های منتخب فرصت می‌دهد تا در روش Reverse Pitch شرکت کنند. این افراد باید در مدت ۸ هفته، MVP یا حداقل محصول قابل ارائه خود را آماده کرده و برای داوری ارائه دهند تا بتوانند به مراحل بعدی شتابدهی راه یابند.”

کمپ استارتاپی دیجی نکست
کمپ استارتاپی دیجی نکست

وی افزود: “امسال تعداد شهرهای شرکت‌کننده را افزایش دادیم و افراد از ۵ شهر مختلف بدون نیاز به حضور در تهران می‌توانند در کمپ استارتاپی دیجی‌نکست شرکت کنند. همچنین، کسانی که ایده‌هایی خارج از حوزه تجارت الکترونیکی و هوش مصنوعی دارند، نیز مورد حمایت قرار خواهند گرفت. برای این منظور، حمایت شرکت‌های مختلف در حوزه‌های دیگر را جلب کرده‌ایم تا تیم‌ها را در بخش‌های متنوعی مانند سلامت الکترونیکی وارد فرایند پیش‌شتابدهی کنیم.”

فرزین فردیس، مدیرعامل سرآوا :

 

کمپ استارتاپی دیجی نکست
کمپ استارتاپی دیجی نکست

وی در سخنرانی خود به تیم‌های حاضر توصیه‌هایی ارائه کرد و گفت: “اگر همه افراد در سازمان و استارتاپ شما مشابه هم باشند، موفق نخواهید شد. در زمان شکل‌گیری استارتاپ‌ها، معمولاً افرادی که از نظر دانش و مهارت شبیه هم هستند، هسته اولیه را تشکیل می‌دهند. این افراد اغلب برنامه‌نویس هستند و کمتر افرادی با مهارت‌های فروش، مالی یا حقوقی در بین آن‌ها دیده می‌شود. این وضعیت مانند این است که در یک دست، سه انگشت مشابه داشته باشیم.”

فردیس در مورد تجربه شخصی خود نیز گفت: “۲۰ سال پیش، تازه دوره لیسانس را در دانشگاه به پایان رسانده بودم و در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته MBA بودم. خیلی علاقه‌مند بودم که کسب‌وکار خودم را راه‌اندازی کنم. اما در آن زمان، همین اشتباه را مرتکب شدم. افرادی که با هم کار را شروع کردیم، اکنون از نزدیک‌ترین افراد زندگی‌ام هستند، اما همه مانند هم بودیم. اگر به آن زمان برگردم، این اشتباه را تکرار نمی‌کنم. یعنی فقط با هم‌رشته‌ای‌ها و هم‌دانشکده‌ای‌هایم شرکت تأسیس نمی‌کردم.”

در این مطلب خلاصه ای از نهمین کمپ استارتاپی دیجی نکست خواندید

درباره دسترسی فناوران به اینترنت آزاد بیشتر بخوانید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا