اخبار قدیمی

اعتیاد به اینترنت دانشجویان را از تحصیل باز می دارد

در تازه ترین پژوهش مشترک محققان دانشگاه سوانزی و دانشگاه میلان که روی ۲۸۵ دانشجوی رشته‌های مختلف حوزه سلامت انجام شده، مبنی بر رابطه بین استفاده از اینترنت و مطالعه به این نتیجه رسیدند که دانشجویانی که ساعات بیشتری در طول روز مشغول گردش در فضای اینترنت هستند تمایل کمتری به مطالعه دارند.
این تحقیقات نشان می‌دهد دانشجویان معتاد به اینترنت نسبت به دانشجویانی که کمتر از رسانه‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، انگیزه کمتری برای تحصیل دارند.
آیا اعتیاد به اینترنت منجر به تنهایی می‌شود؟

محققان مواردی از قبیل استفاده دانشجویان از فناوری دیجیتال، نحوه مطالعه و اضطراب و تنهایی آنها را ارزیابی کردند و دریافتند که بین اعتیاد به اینترنت و انگیزه مطالعه کتاب‌های درسی رابطه معکوس وجود دارد و همچنین دریافتند که اعتیاد به اینترنت باعث تنهایی می‌شود که شرایط را برای مطالعه سخت‌تر می‌کند.
از بین دانشجویانی که در این تحقیق شرکت کردند، ۲۵ درصد از آنها اظهار داشتند که چهار ساعت در شبانه روز را آنلاین هستند، در حالی که ۷۵ نفر از آنها گفتند که از یک تا سه ساعت در روز را در اینترنت می‌گذرانند. از بین این دانشجویان، ۴۰ درصد از آنها در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذراندند و مابقی از اینترنت برای جستجوی اطلاعات استفاده می‌کردند.
پروفسور “روبرتو تروزولی” از دانشگاه میلان گفت: اعتیاد به اینترنت طیف وسیعی از توانایی‌های مغز را در نواحی کنترل انگیزه، برنامه‌ریزی و حساسیت به پاداش مختل می‌کند. عدم توانایی در این مناطق می‌تواند انجام مطالعه را سخت‌تر کند.
آیا زمان کشیدن ترمز استفاده از اینترنت در کلاس‌های درس رسیده است؟
محققان در مورد اینکه تنهایی چقدر بر توانایی مطالعه تأثیر می‌گذارد، دریافتند که احساس تنهایی نقش بیشتری در احساسات مثبت دانشجویان ایفا می‌کند و هرچه تعاملات اجتماعی به دلیل اعتیاد به اینترنت کمتر باشد، احساس تنهایی بیشتر می‌شود. بنابراین انگیزه برای مشارکت در محیط آموزشی در دانشکده به تدریج از بین می‌رود.
پروفسور “فیل رید” از دانشگاه سوانزی گفت: ما قبل از ادامه مسیر افزایش دیجیتالی شدن محیط‌های دانشگاهی باید مکث کنیم تا در نظر بگیریم که آیا این اتفاق واقعاً نتایج مورد نظر ما را به همراه خواهد داشت یا خیر. این استراتژی ممکن است فرصت‌هایی را برای ما فراهم کند، اما حاوی خطرهایی نیز هست که هنوز به طور کامل ارزیابی نشده است.

لازم به ذکر است استفاده درست و بجا از اینترنت جهت انجام پژوهش و جمع آوری منابع در راستای انجام تکالیف درسی، ارائه مطالب در محل کار، و تکمیل تحقیقات امری مفید و مثبت محسوب می گردد. اینترنت هم چنین اطلاعات به‌ روز در باره‌ی آخرین دستاوردها در زمینه‌های پزشکی، فناوری، و دیگر حوزه‌های علمی را فراهم می‌آورد.

منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا