نصف ترافیک اینترنت جهان فیک و کار ربات‌ها است!

بررسی‌ها نشان می‌دهند نصف ترافیک اینترنت جهان فیک است. این یعنی ۵۰ درصد ترافیک توسط ربات‌های خوب و بد که مشغول فعالیت هستند، اشغال شده است.

طبق تحقیقاتی که توسط Barracuda Networks انجام شده و وب‌سایت Techzine آن را منتشر کرده، نزدیک به ۵۰ درصد از ترافیک اینترنت جهان توسط ربات‌ها مصرف می‌شود. همچنین از هر ۵ ربات، ۳ تای آن‌ها جزو ربات‌های بدی هستند که با اهدافی مثل حملات DDoS و سرقت اطلاعات فعالیت می‌کنند.

بات‌ها چگونه از ترافیک اینترنت استفاده می‌کنند؟

به‌طور کلی، ۳۰ درصد ترافیک اینترنت توسط ربات‌های خلافکار مصرف می‌شود، در حالی که سال ۲۰۲۱ سهم آن‌ها ۳۹ درصد بود. این به‌معنای کاهش ۹ درصدی است. در این بین، منشا ۷۲ درصد ربات‌های خلافکار از آمریکا است که بیشتر تمایل دارند در فضاهای ابری AWS و Asure فعالیت کنند. از آنجا که این بات‌ها در محدوده آیپی مرکز داده قرار می‌گیرند، مسدود کردن این بات‌ها توسط مدیران شبکه دشوار نیست.

طبق بررسی‌های انجام شده، خواستگاه یک سوم ربات‌های بد، خانه‌های مسکونی هستند. صاحبان آن‌ها از استراتژی پنهان‌سازی بات‌ها استفاده می‌کنند تا آن‌ها را از طریق پروکسی‌هایی با آدرس آی پی‌های نامحسوس پنهان کنند.

اما این فقط بات‌های بد نیستند که در سطح اینترنت فعالیت می‌کنند. بسیاری از خدمات و سرویس‌های اینترنتی نیز از بات‌ها میزبانی می‌کنند و به‌لطف آن‌ها کار برای مشترکین و کاربران آسان‌تر خواهد شد. به‌طور مثال از بات‌ها برای بررسی نقض کپی‌رایت یا پرسه‌زنی موتورهای جستجو در سایت‌ها و وبلاگ‌ها نیز استفاده می‌شود. ربات‌های چت مبتنی بر هوش مصنوعی مثل ChatGPT نیز نمونه بارز حضور آن‌ها در اینترنت است.

در این بین برخی از بات‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات به سایت‌ها سرک می‌کشند. به‌طور مثال شرکت OpenAI که صاحب چت جی‌پی‌تی است، از آن‌ها برای جمع‌آوری دیتاهای آموزشی استفاده می‌کند. البته مدیران سایت‌ها اکنون قادر به مسدودسازی بات نت‌ها هستند تا جلوی استفاده تجاری از آن‌ها را بگیرند.

علیرغم وسعت استفاده از بات‌ها در سطح اینترنت، اما بین عموم مردم خیلی شناخته شده نیستند. عمدتا این به‌خاطر ایجاد ترافیک گمراه کننده آن‌ها در اطراف یک شخص یا صفحه عمومی است. موضوعی که ایلان ماسک نیز بارها در مورد آن‌ها در شبکه اجتماعی X صحبت کرده است.

منبع : گجت نیوز

مطالب مرتبط