کرونای سگی در مالزی شناسایی شد

محققان با شناسایی ۸ مورد کرونای سگی در مالزی اعلام کردند سگ‌ها می‌توانند حیوان بعدی باشند که باعث ابتلا انسان به نوع دیگری از ویروس کرونا خواهند شد.

هم‌اکنون ۷ نوع ویروس از خانواده کروناویروس در جهان وجود دارد که باعث ابتلای انسان به این ویروس می‌شود. محققان معتقدند بسیاری از انواع مختلف این ویروس توسط خفاش‌ها شیوع پیدا کرده و باعث شده انسان نیز به آن آلوده شود. در همین راستا محققان با شناسایی ۸ مورد کرونای سگی در مالزی به این نتیجه رسیدند سگ‌ها می‌توانند حیوان بعدی باشند که انسان را به نوع دیگری از کروناویروس مبتلا می‌کنند.

جزئیاتی از شناسایی کرونای سگی در مالزی

گریگوری گری، استاد پزشکی، بهداشت جهانی و بهداشت محیط در دانشگاه دوک (Duke) در سال ۲۰۲۰ در گروهی مشغول به فعالیت بود که یک ابزار تشخیصی مولکولی برای شناسایی انواع مختلف ویروس‌های کرونا را تولید می‌کردند. این تیم تحقیقاتی به کمک این ابزار توانستد ۳۰۱ مورد ذات‌الریه یا سینه‌پهلو را بررسی کنند که طی آزمایش‌های خود شواهدی از ویروس‌های کرونا وابسته به سگ‌ها را در ۸ نفر از بیماران بستری شده در مالزی شناسایی کردند.

این محققان برای بررسی‌های بیشتر نمونه‌های این بیماران را برای دکتر آناستازیا ولاسوا، دامپزشک و ویروس‌شناس دانشگاه ایالتی اوهایو ارسال کردند که دکتر ولاسوا پس از بررسی‌های خود از شناسایی نوع جدید ویروس کرونا در دو نمونه از ۸ نمونه ارسالی خبر داد. وی پس از جمع‌آوری ژنوم کامل ویروس متوجه شد که این ویروس با سایر ویروس‌های کرونا شناسایی شده مطابقت دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این ویروس خاص ضمن اینکه به کروناویروس‌های نشات گرفته از گربه‌ها و خوک‌ها مطابقت داشت، ترکیبی از دو ویروس سگی را نیز شامل می‌شود که در گذشته محققان آن را شناسایی کرده بودند و هر دو در سگ‌ها نیز وجود داشتند. محققان اگر این ویروس را به عنوان یک پاتوژن انسانی به تایید برسانند، می‌توان آن را نخستین ویروس کرونای سگی دانست که باعث ابتلای انسان به این ویروس می‌شود. البته محققان تاکید کردند چنین نتایجی نباید باعث شود تا انسان‌ها از سگ‌ها به دلیل شیوع کرونا بترسند.

گریگوری گری در این خصوص بیان کرد تا به امروز محققان نتوانستند میزان شایع بودن این نوع از ویروس کرونا را برآورد کنند و به همین دلیل نمی‌توان گفت این نوع از کرونا از سگ به انسان یا میان انسان‌ها شیوع پیدا می‌کند یا خیر. وی افزود البته احتمال دارد این ویروس از طریق یک گونه سوم واسطه به انسان سرایت کند. دکتر ولاسووا نیز تاکید کرد هم‌اکنون هیچ دلیل وجود ندارد که بتوانیم ین ویروس را به عنوان عامل همه‌گیری محسوب کنیم، اما بسیاری از محققان آن را یک زنگ خطر می‌دانند.

گریگوری گری در ادامه عنوان کرد ویروس‌های کرونا بیشتر از آنچه که تصور می‌کردیم از حیوانات به انسان‌ها انتقال پیدا می‌کنند و ما طی این مدت فرصت بررسی این موضوع را از دست داده ایم؛ چراکه که بسیاری از آزمایش‌های تشخیصی در بیمارستان‌ها فقط روی شناسایی ویروس‌های کرونای انسانی تمرکز داشتند. این ابزار که تیم تحقیقاتی گری آن را به تولید رسانند برای کشف سایر گونه‌های ویروس کرونا که از حیوانات به انسان‌ها انتقال پیدا می‌کند بسیار کارآمد خواهد بود.

 

منبع interestingengineering

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *