هم‌بنیان‌گذار تسلا: اپل می‌تواند آیفون را در خاک ایالات متحده آمریکا تولید کند

هم‌بنیان‌گذار تسلا: اپل می‌تواند آیفون را در خاک ایالات متحده آمریکا تولید کند

در مصاحبه‌ای با محوریت زباله‌های الکترونیکی، بازیافت باتری و سایر موارد، مدیر ارشد فنی سابق تسلا به موضوع امکان ساخت آیفون در خاک ایالات متحده آمریکا پرداخته است.

با توجه به تنش‌ تجاری ایالات متحده و چین، در سالیان اخیر تعداد زیادی از شرکت‌ها از جمله اپل، برخی از خطوط تولید محصولاتشان را از این کشور به سایر مناطق منتقل کرده‌اند؛ اما چین همچنان بزرگ‌ترین مرکز مونتاژ جهان محسوب می‌شود و پرفروش‌ترین محصول کوپرتینویی‌ها، یعنی آیفون نیز کاملا در چین توسط شرکت‌هایی نظیر فاکسکان، پگاترون و ویسترون مونتاژ می‌شود.

اما برخی شرکت‌های آمریکایی نظیر تسلا، توانسته‌اند بخش عمده‌ای از تولیدات خود را در ایالت متحده انجام بدهند و در نتیجه این موضوع مطرح می‌شود که آیا اپل، گوگل، مایکروسافت و… می‌توانند فرایند تولید محصولات سخت‌افزاری را از چین به آمریکا منتقل کنند یا خیر؟.

جیسون کالکانیس، مجری پادکست «این هفته در استارتاپ‌ها»، به‌تازگی مصاحبه‌ای با جِی بی استراوبل، مدیر ارشد فنی سابق تسلا، انجام داده است تا با او به بحث و گفت‌وگو در رابطه با موضوعات مختلفی از جمله ضایعات الکترونیکی، بازیافت باتری و روزهای اولیه تسلا بپردازد. در گوشه‌ای از سخنان پایانی، کالکانیس سؤال جالبی مبنی بر امکان ساخت آیفون در خاک آمریکا مطرح کرد و با خطاب قرار دادن استراوبل گفت:

آیا می‌توان آیفون‌ها را در اینجا ساخت؟ درست مثل اینکه شما بچه‌ها اینجا اتومبیل می‌سازید؟ مردم می‌گوید این غیر ممکن است؛ اما شما این کار را کردید. آیا می‌توانیم بگوییم آیفون‌ها و سایر گوشی‌‌های هوشمند می‌‌‌توانند در اینجا تولید شوند و هزینه آن‌ها چقدر خواهد بود؟

در جواب، استروبل گفت او معتقد است که اپل و دیگران می‌توانند کاملاً محصولات پیچیده را در ایالات متحده بسازند. وی همچنین معتقد است که شکست‌های استراتژیک ایالات متحده در دهه‌های گذشته منجر به پیشبرد چین در تولید شده. استروبل می‌گوید بخشی از آن به این دلیل است که ایالات متحده تلاش نکرده و زیرساخت لازم برای تولید را فراهم نیاورده است. او در ادامه می‌گوید:

من فکر می‌کنم شما می‌دانید که ما می‌توانیم کاملاً محصولات پیچیده‌ای در ایالات متحده بسازیم. فکر می‌کنم بخشی از این عقب‌ماندگی به دلیل این است که ما تلاش نکرده‌ایم و برخی تصمیمات استراتژیک را اتخاذ کردیم که در برخی موارد آن‌چنان رقابتی نبوده‌اند. مطمئناً می‌دانید که در اینجا استعداد و افراد باهوش وجود دارند. من می‌گویم نوآوری و خلاقیت زیادی به‌ویژه در مورد اتوماسیون و نرم‌افزارهای کارخانه و راه‌های بهبود این امر وجود دارد.

… می‌دانید، من نمی‌گویم این یک رقابت آسان است؛ بلکه منظور من این است که چین فوق‌العاده کارآفرین است و آن‌ها واقعاً سخت کار می‌کنند. فکر می‌کنم مردم نمی‌توانند این امر را بدیهی تلقی کنند و واقعاً بدون حضور در آنجا سخت است که متوجه شوید [آن‌ها] چقدر شدید و چقدر در این راه تلاش کرده‌اند تا به موفقیت برسند؛ اما ما می‌توانیم رقابت کنیم، کاملا می‌توانیم. من حاضر نیستم دست‌هایم را بالا بیندازم و تسلیم شوم و بگویم ما خیلی موفق یا تنبل یا چیز دیگری هستیم. اگر چنین بود من به کشور دیگری مهاجرت می‌کردم.

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، اپل طی سال‌های گذشته اقداماتی برای انتقال تولیداتش از چین به سایر کشورها انجام داده است؛ اما این شرکت همچنان وابستگی زیادی به فروشندگان و کارگران منطقه آسیا و اقیانوسیه دارد. تیم کوک، مدیرعامل اپل، در سال ۲۰۱۵ در مورد استفاده از نیروی کار چینی و مسائل ناشی از آن گفت:

چین تمرکز زیادی بر تولید داشته و این در حالی است که ایالات متحده با گذشت زمان، پرداختن مهارت‌های حرفه‌ای خود را متوقف کرده. منظور من این است که شما می‌توانید از هر ابزار تولیدی در ایالات متحده استفاده کنید و احتمالاً آن‌ها را در اتاقی قرار بدهید که ما در آن نشسته‌ایم؛ اما در چین‌، شما می‌توانید آن‌ها را در [وسعت] چندین زمین فوتبال داشته باشید.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها، غول دنیای فناوری قصد دارد در آینده وسایل نقلیه الکتریکی/خودران را در خاک ایالات متحده آمریکا تولید کند و ظاهرا با تولیدکنندگانی همچون فاکسکان و نیسان برای انتقال خطوط تولیدشان به این کشور مذاکراتی انجام داده است. جالب است بدانید که کامپیوتر کلاس ورک‌استیشن اپل موسوم به مک پرو، نخستین و تنها محصول این شرکت محسوب می‌شود که تمامی سه نسل آن در کارخانه اپل واقع در تگزاس آمریکا تولید شده‌اند.

منبع: Zoomit

آموزش دوره شبکه

مطالب مرتبط