هوش مصنوعی (AI) به‌عنوان کلمه برتر سال ۲۰۲۳ دیکشنری کالینز انتخاب شد

از جمله واژه‌های کاندید دیگری که به فناوری ارتباط دارند می‌توان به «deinfluencing» یا «de-influencing» و «canon events» اشاره کرد.

همان‌طور که احتمالاً می‌شد انتظار داشت، کلمه هوش مصنوعی، و در واقع مخفف آن یعنی AI به‌عنوان کلمه سال ۲۰۲۳ دیکشنری کالینز (Collins) انتخاب شده است.

براساس گزارش Independent، کالینز که معنای هوش مصنوعی را «مدل‌سازی عملکردهای ذهنی انسان توسط برنامه‌های رایانه‌ای» توصیف می‌کند، اعتقاد دارد که واژه AI در سال ۲۰۲۳ به موضوع برجسته‌ای تبدیل شده است.

«الکس بیکرافت»، مدیرعامل کالینز درباره هوش مصنوعی می‌گوید:

«می‌دانیم که هوش مصنوعی در سال جاری از نظر توسعه تحت تمرکز زیادی بوده است و با سرعت زیادی به اندازه ایمیل، استریم یا هر فناوری دیگری که زمانی آینده‌نگرانه بود، در سراسر زندگی ما حضور دارد. »

از دیگر واژه‌های نامزدشده برای دریافت عنوان «کلمه سال ۲۰۲۳ کالینز» می‌توان به «nepo baby» اشاره کرد که برای توصیف فرزندان افراد مشهوری استفاده می‌شود که در یک صنعت موفق بوده‌اند. «debanking» یا محروم‌کردن مردم از تسهیلات بانکی واژه دیگر بوده است.

واژه‌هایی مانند «deinfluencing» یا «de-influencing» که به معنای «هشدار دادن به فالوورها برای اجتناب از برخی محصولات تجاری» است و «canon events» که به یکی از ترندهای تیک تاک مربوط می‌شود نیز در فهرست کالینز حضور دارند. در سال ۲۰۲۱ نیز NFT به‌عنوان کلمه سال دیکشنری کالینز انتخاب شده بود.

کلمات برتر دیکشنری کالینز در سال‌های گذشته

فرهنگ‌نویسان دیکشنری کالینز دائماً در حال کنترل پایگاه داده ۱۸ میلیارد کلمه‌ای خود هستند تا هر سال فهرستی از کلمات جدید و قابل توجه را ایجاد کنند که زبان همیشه در حال تکامل ما را نشان می‌دهد.

در جدول زیر می‌توانید واژه‌های برتر سال‌های گذشته دیکشنری کالینز را مشاهده کنید:

سالواژهمعنا
۲۰۲۲Permacrisisاصطلاحی که «دوره طولانی بی‌ثباتی و ناامنی» را توصیف می‌کند
۲۰۲۱NFTمخفف «non-fungible token»؛ شناسه دیجیتال منحصربه‌فردی که مالکیت یک دارایی دیجیتال را ثبت می‌کند
۲۰۲۰Lockdownاعمال محدودیت‌های شدید در سفر، تعامل اجتماعی و دسترسی به فضاهای عمومی
۲۰۱۹Climate Strikeنوعی اعتراض که در آن مردم برای پیوستن به تظاهراتی که خواستار اقدام برای مقابله با تغییرات اقلیمی هستند، از تحصیل یا کار اجتناب می‌کنند.

منبع : دیجیاتو

مطالب مرتبط