هزینه رجیستری و عوارض گمرکی آیفون ۱۴ چقدر است؟

پل اواسط شهریورماه از اعضای خانواده آیفون ۱۴ رونمایی کرد. اگرچه هنوز این گوشی‌ها وارد بازار ایران نشده‌اند اما هزینه رجیستری و گمرکی احتمالی آن‌ها یکی از سوالات علاقمندان به موبایل است که به نظر می‌رسد مبلغی بین ۶ میلیون تا ۹ میلیون تومان باشد. نسخه‌های پایه این سری گوشی‌های اپل نیز احتمالا بین ۳۱ میلیون تا ۴۳ میلیون تومان قیمت خواهند خورد.

آیفون ۱۴، ۱۴ پلاس، ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس جدیدترین گوشی‌های معرفی شده اپل هستند که به تازگی در برخی کشورهای جهان برای خرید در دسترس قرار گرفته‌اند. اگرچه اپل قیمت‌هایی برای گوشی‌های جدید خود اعلام کرده اما قیمت آن‌ها بسته به کشورهای مختلف متفاوت است.

امارات یکی از کشورهایی است که خانواده جدید آیفون در آن عرضه شده و البته یکی از مسیرهای ورود تلفن همراه به ایران به حساب می‌آید. در این کشور نسخه‌های پایه آیفون ۱۴ به قیمت ۳۳۹۹ درهم (۹۲۵ دلار)، آیفون ۱۴ پلاس به قیمت ۳۷۹۹درهم (۱۰۳۵ دلار)، آیفون ۱۴ پرو به قیمت ۴۲۹۹ درهم (۱۱۷۰ دلار) و آیفون ۱۴ پرومکس به قیمت ۴۶۹۹ درهم (۱۲۸۰ دلار) فروش خواهند رفت.

احتمالا سری‌های جدید آیفون نیز با همین قیمت در بازار ایران عرضه شوند که براین اساس می‌توان هزینه رجیستری و گمرکی این گوشی‌ها را محاسبه کرد.

آنطور که «محمدرضا عالیان»، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل پیش از این به دیجیاتو اعلام کرده بود، برای واردات تجاری گوشی‌های پرچمدار بایستی ۲۶ درصد هزینه گوشی و برای واردات مسافری حدود ۲۲ درصد قیمت آن در قالب عوارض به گمرک پرداخت شود.

براین اساس هزینه تقریبی رجیستری و گمرکی گوشی‌های آیفون ۱۴ که به صورتی تجاری وارد ایران شوند، با توجه به قیمت ۲۷هزار تومانی دلار نیمایی، بدین شرح خواهد بود:

  • آیفون ۱۴: ۶ میلیون و ۴۹۳هزار تومان
  • آیفون ۱۴ پلاس: ۷ میلیون و ۲۶۵ هزار تومان
  • آیفون ۱۴ پرو: ۸ میلیون و ۲۱۳هزار تومان
  • آیفون ۱۴ پرومکس: ۸ میلیون و ۹۸۶ هزار تومان

هزینه تقریبی عوارض واردات مسافری با نرخ دلار آزاد حدود ۳۲ هزار تومانی نیز به شرح زیر خواهد بود:

  • آیفون ۱۴: ۶ میلیون و ۵۱۲هزار تومان
  • آیفون ۱۴ پلاس: ۷ میلیون و ۲۸۶ هزار تومان
  • آیفون ۱۴ پرو: ۸ میلیون و ۲۳۶هزار تومان
  • آیفون ۱۴ پرومکس: ۹ میلیون تومان

حال اگر هزینه عوارض را به قیمت گوشی‌ها اضافه کنیم، قیمت نهایی و احتمالی نسخه پایه سری‌های آیفون ۱۴ مشخص خواهد شد:

آیفون ۱۴: ۳۱ میلیون و ۶۵۰هزار تومان
آیفون ۱۴ پلاس: ۳۵ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان
آیفون ۱۴ پرو: ۳۹ میلیون و ۸۰۳هزار تومان
آیفون ۱۴ پرومکس: ۴۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان

لازم به تاکید است که قیمت‌های ذکر شده تقریبی هستند و تا زمان واردات رسمی خانواده آیفون ۱۴ به ایران بایستی منتظر هزینه قطعی رجیستری و گمرکی آن باشیم.

همچنین این گوشی‌ها معمولا در ابتدای ورود به بازار ایران با قیمت‌هایی بالا معامله می‌شوند و ۱۵ روزی را باید برای منطقی شدن قیمت‌ها صبر کرد.

مطالب مرتبط