بحران OpenAI به نفع Google و سایر بزرگان صنعت هوش مصنوعی است

به‌دنبال اخراج سم آلتمن، مدیر‌عامل شرکت OpenAI، چالش‌هایی جدی گریبان‌گیر این شرکت شده است.

شرکت OpenAI از زمانی که ChatGPT را در سال ۲۰۲۲ معرفی کرد، به یکی از پیشتازان عرصه هوش مصنوعی تبدیل شد؛ اما اخراج ناگهانی سم آلتمن، مدیر‌عامل OpenAI و کناره‌گیری گرگ بروکمن، رئیس هیئت‌مدیره، همه‌چیز را تغییر داد.

بر اساس بیانیه رسمی OpenAI، آلتمن به‌علت صادق‌نبودن با هیئت‌مدیره از شرکت اخراج شد؛ این واقعه، کارمندان و سرمایه‌گذاران حوزه‌ی فناوری را در سراسر سیلیکون‌ولی غافلگیر کرد.

آشوب ایجاد‌شده در OpenAI، برای رقبای این شرکت خبری امیدوار‌کننده است؛ به‌خصوص برای گوگل و آمازون که از رشد سریع ChatGPT و قابلیت‌های چشمگیر GPT-4 و سایر مدل‌های OpenAI غافلگیر شده بودند.

درحال‌حاضر، OpenAI به‌جای اینکه همه‌ی تلاش و تمرکز خود را روی ارتقا‌ی روند پیشرفت خود به‌کار‌ گیرد، به‌طور ناگهانی مجبور شده که مدیر‌عامل جدیدی را پیدا و جایگزین کند. البته برخی از منابع می‌گویند مذاکرات برای بازگشت آلتمن آغاز شده است.

سم آلتمن، مدیر‌عامل سابق OpenAI

اورن اتزیونی، مدیر‌فنی AI2 Incubator، می‌گوید: «این اتفاقات احتمالاً بر ارزش OpenAI تأثیر می‌گذارند. گوگل و آمازون از این وضعیت سود می‌برند اما باید دید که در آینده وضعیت به چه صورت تغییر خواهد‌ کرد.»

با انتشار خبر اخراج آلتمن، ارزش سهام مایکروسافت کاهش پیدا کرد؛ در مقابل، سهام گوگل و آمازون با ارزش‌تر شدند.

مایکروسافت میلیارد‌ها دلار در OpenAI سرمایه‌گزاری کرده است و زیر‌ساخت‌های ابری لازم برای اجرا‌ی محصولات هوش‌مصنوعی را فراهم می‌کند.

بر اساس گزارش The Information، دیروز OpenAI جلسه‌ای همه‌جانبه با کارمندان خود داشته است؛ مدیران رابطه شرکت OpenAI با مایکروسافت را پایدار اعلام کرده‌اند.

در این میان، گوگل ممکن است از لغزش OpenAI بیشترین سود را ببرد. غول جست‌و‌جو‌ی اینترنت برنامه دارد که به‌زودی مدل جدید هوش مصنوعی Gemini را رونمایی کند. مدل Gemini قرار بود که امسال معرفی شود؛ ولی فعلاً خبری از انتشار آن به گوش نمی‌رسد.

هر‌گونه کاهش و نقصان در ارائه آپدیت‌ها و محصولات جدید OpenAI، به گوگل این فرصت را می‌دهد که مدل هوش مصنوعی خود را بهبود دهد.

تجارت ابری AWS آمازون در حوزه رایانش ابری پیشتاز بود؛ OpenAI و روابط رو به رشد آن با توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی، به چالشی بزرگ برای پایان دادن به سلطه AWS آمازون تبدیل شده‌ است. هر گونه اختلال در مدیریت OpenAI، به آمازون زمان بیشتری را برای بهبود وضعیت خود می‌دهد.

گوگل و آمازون اخیراً میلیارد‌ها دلار روی شرکت آنتروپیک، یک استارتاپ هوش مصنوعی که نزدیک‌ترین رقیب OpenAI محسوب می‌شود، سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

منبع : زومیت

مطالب مرتبط