XaaS چیست؟

XaaS چیست؟

XaaS سرنام X as a Service یک اصطلاح کلی و توصیف‌کننده هر نوع خدمتی است که خاستگاه آن ابر است. XaaS به انواع مختلفی از ابزارها، محصولات و فناوری‌هایی اشاره دارد که فروشندگان بر مبنای الگوی خدمت‌رسانی از طریق شبکه در اختیار کاربران قرار می‌دهند. این خدمات از طریق اینترنت در اختیار کاربران محلی یا شرکت‌ها قرار می‌گیرد.

مثال‌هایی از XaaS

XaaS نمونه‌های بی‌شماری دارد، با این‌حال در دنیای رایانش ابری به سه گرایش اصلی، نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS)، پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS) و زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS) تقسیم می‌شود.

SaaS به طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربرمحوری مانند Google Apps ، Microsoft Office 365 و Salesforce اشاره دارد.

PaaS به مواردی مثل Amazon Web Services (AWS) Elastic Beanstalk، Heroku، Force.com، Google App Engine و Apache Stratos اشاره دارد که به‌طور معمول، ماشین‌های مجازی از پیش پیکربندی شده هستند که منابع سیستمی را برای توسعه و آزمایش برنامه‌های کاربردی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند.

IaaS به سازمان‌ها اجازه استقرار و پیکربندی ماشین‌های مجازی میزبانی شده در مرکز داده یک فروشنده و مدیریت این ماشین‌های مجازی از راه دور را می‌دهد. از سرویس‌های قدرتمند در زمینه ارائه خدمات IaaS باید به Microsoft Azure ، Google Compute Engine و AWS Elastic Compute Cloud اشاره کرد.

Xaas در زمینه‌های دیگری نیز کاربرد دارد که از آن جمله باید بهStorage as a Service  که برای ذخیره‌سازی برنامه‌ها و داده‌ها از سامانه‌های ذخیره‌ساز ابرمحور استفاده می‌کنند و Database as a Service  که دسترسی به یک بستر پایگاه داده ابرمحور را فراهم می‌کنند اشاره دارد. ارائه‌دهندگان ابر عمومی مانند AWS و Azure خدمات DBaaS را ارائه می‌کنند.

مدل‌های سرویس ابری

بدافزار به عنوان سرویس (Malware as a Service) به استفاده از ابر عمومی برای کمک به سازمان‌ها برای مقابله با حمله‌های رایج باج‌افزاری و انکار سرویس توزیع شده (DDoS) اشاره دارد. VMware AppDefense یکی از نمونه‌های برجسته MaaS است.

از نمونه‌های کاربردی‌تر در ارتباط با XaaS باید به بازیابی به‌عنوان سرویس Disaster Recovery as a Service، ارتباطات به‌عنوان سرویس Communications as a Service  و شبکه به‌عنوان سرویسNetwork as a Service  اشاره کرد.

مزایا و معایب XaaS

سازمان‌ها به دلیل اقتصادی بودن و استقرار ساده IT مدل XaaS ‌را انتخاب می‌کنند. با استفاده از هر سرویس ابری، یک سازمان می‌تواند بخش‌های غیر ضروری زیرساخت IT را حذف کند که کاهش تعداد سرورها، دیسک‌های سخت، سوئیچ‌های شبکه و استقرار نرم‌افزارها را به‌همراه دارد. هرچه استقرار درون سازمانی کمتر شود، سربار فیزیکی کمتری ایجاد می‌شود و نیاز به فضا برای تجهیزات، مکانیزم‌های سرمایشی و انرژی کمتر می‌شود. علاوه بر این، استفاده از یک سرویس برون‌سازمانی به‌جای استفاده از فناوری داخلی، بخش عمده‌ای از هزینه‌های سرمایه (Capex) را به هزینه‌های عملیاتی (Opex) در خدمت فعالیت‌های تجاری انتقال می‌دهد.

علیرغم مزایای بالقوه، خدمات XaaS به دلیل عدم دسترسی به اینترنت با مشکلات انعطاف‌پذیری و قابلیت اطمینان روبرو هستند. علاوه بر این، برخی شرکت‌ها تمایل دارند بر محیط و زیرساخت‌ها کنترل بیشتری داشته باشند تا بتواند وضعیت خدماتی که ارایه می‌کنند را ارزیابی کنند و تحلیل‌های دقیق‌تری انجام دهند. علاوه بر این، اگر یک ارائه‌دهنده خدمات از شغل خود خارج شود، مشتریان خود را با چالش جدی روبرو می‌کند، زیرا مشتریان شرکت ثالث برای مدتی از دسترسی به خدمات شرکت محروم می‌شوند.

مطالب مرتبط