اسپیس ایکس مجوز ارسال ماهواره به مدارهای پایین‌تر زمین را دریافت کرد

کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) اخیرا به اسپیس ایکس مجوزی اعطا کرده تا ۲۸۱۴ ماهواره استارلینک را به مداری پایین‌تر از مدار قبلی منتقل کند. شرکت‌هایی مثل آمازون و «وان وب» با بیان نگرانی‌هایی مبنی بر احتمال بروز تداخل فرکانسی و تصادم ماهواره‌ها، مخالف این مجوز بودند اما شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک در نهایت موفق به کسب این مجوز شده است.

کمیسیون ارتباطات فدرال می‌گوید صدور مجوز برای حضور ماهواره‌های استارلینک در مدارهای پایین‌تر تداخل چشمگیری به وجود نمی‌آورد. اسپیس ایکس با این کار می‌تواند تغییراتی را به منظور افزایش ایمنی مجموعه ماهواره‌های خود انجام دهد و مثلا در صورت نیاز به از رده خارج کردن ماهواره‌های خراب و بلااستفاده، آن‌ها را سریع‌تر به اتمسفر زمین وارد کرده و بسوزاند.

البته این مجوز با چند شرط اجرا می‌شود: اسپیس ایکس باید با سایر شرکت‌ها هماهنگ شود تا اطمینان یابد که سیگنال‌های استارلینک با بقیه ماهواره‌ها تداخل ندارد. این کمپانی باید هر شش ماه یکبار گزارش‌هایی را درباره خطای ماهواره‌های استارلینک به FCC بفرستد. در این گزارش‌ها باید به مقارنه‌های احتمالی یا هرگونه تماس نزدیک با سایر ماهواره‌ها اشاره شود.

مجوز FCC به معنای این است که اسپیس ایکس می‌تواند ۲۸۱۴ ماهواره بعدی خود را از ارتفاع ۱۱۵۰ کیلومتری به حدود ۵۵۰ کیلومتری بیاورد. با این حال، حدود ۲۰۰ درخواست اعتراض از سوی سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف به FCC ارسال شده بود و نسبت به این مجوز اعتراض داشتند. آمازون و وان وب هم در میان این شرکت‌ها حضور داشتند که مدعی بودند اعطای مجوز به اسپیس ایکس خطر تداخل سیگنال‌ها و ریسک تصادم در مدار پایینی زمین را افزایش می‌دهد. این شرکت‌ها همچنین مدعی بودند که تغییر مجوز اولیه اسپیس ایکس که در سال ۲۰۱۸ به این شرکت اعطا شد، مستلزم رویکرد کاملا جدیدی به مجموعه ماهواره‌های استارلینک است، ولی FCC این ایده را نپذیرفت.

با این حال، آمازون در بیانیه‌ای می‌گوید تصمیم جدید FCC برای آن‌ها یک پیروزی است، چون این کمیسیون شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک را وادار کرده تا در آینده پذیرای هرگونه تداخل از سوی ماهواره‌های کویپر آمازون باشد. در این مجوز گفته شده که ۲۸۱۴ ماهواره اسپیس ایکس باید خود را با ماهواره‌های آمازون هماهنگ کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *