اطلاعات شخصی ۵۰۰ میلیون حساب کاربری شامل پروفایل‌های لینکدین فاش شد

اگر هنوز در فکر افشای اطلاعات شخصی ۵۳۳ میلیون نفر از کاربران فیسبوک هستید، باید بدانید ورج می‌نویسد حجم عظیم دیگری از داده‌های مردم هم‌اکنون در فضای وب در حال دست‌به‌دست‌شدن هستند. لینکدین، شبکه‌ی اجتماعی تحت مالکیت مایکروسافت، به‌صورت رسمی تأیید کرده است که بخشی از این اطلاعات متعلق‌به کاربران سرویس لینکدین هستند.

دامنه‌ی افشای اطلاعات در حادثه‌ی جدید، بسیار عظیم است: فردی که داده‌های فاش‌شده را در یک انجمن هکری به فروش می‌رساند، ادعا می‌کند این داده‌ها از ۵۰۰ میلیون حساب کاربری لینکدین استخراج شده‌اند. فروشنده برای اثبات ادعایش اطلاعات شخصی دو میلیون پروفایل لینکدین شامل نام کامل، آدرس ایمیل، شماره تلفن، جنسیت و… را فاش کرده است. سایبرنیوز به‌نقل از لینکدین می‌گوید داده‌های فاش‌شده اطلاعاتی از بسیاری از پلتفرم‌ها را دربرمی‌گیرد و تمام آن‌ها محدود به پروفایل‌های لینکدین نیستند.

لینکدین در اطلاعیه‌ای می‌گوید: «ما تحقیقاتی روی ادعای افشای مجموعه‌ای از داده‌های لینکدین انجام دادیم که به فروش گذاشته شده بودند و متوجه شدیم که با انبوهی از داده‌هایی که متعلق‌به چند وب‌سایت و شرکت هستند مواجهیم». لینکدین همچنین ادعا می‌کند «داده‌های هیچ حساب کاربری خصوصی لینکدین در بین داده‌های فاش‌شده وجود ندارد» و این یعنی ظاهرا اطلاعات صرفا شامل آن‌هایی هستند که می‌توانید در پروفایل‌های عمومی افراد مشاهده کنید.

لینکدین اصرار می‌کند که حادثه‌ی افشای اطلاعات حساب‌های کاربری، «درز اطلاعات از این پلتفرم محسوب نمی‌شود». در صورتی که هکر به‌جای نفوذ به سیستم‌های لینکدین صرفا اطلاعات را از پروفایل‌های عمومی استخراج کرده باشد، این ادعا حقیقت دارد؛ البته در هر صورت شرایط به حال کسانی که اطلاعات‌شان هم‌اکنون در حال فروش است فرقی نمی‌کند.

ورج می‌گوید لینکدین هنوز نگفته که قصد دارد به کاربرانی که اطلاعات‌شان به فروش گذاشته است اطلاع دهد یا خیر. فیسبوک پس از افشای اطلاعات گفت قصد ندارد این موضوع را به کاربرانش اطلاع نداد. در همین حین بلومبرگ می‌نویسد نهاد ناظر بر حریم خصوصی ایتالیا تحقیقاتی را روی لینکدین آغاز کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *