چالش مصرف برق استخراج بیت کوین در کشورهای دنیا

استخراج بیت کوین به یکی از مسائل مهم در کشورهای دنیا تبدیل شده و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته گفتنی است که کشورمان به دلیل مهیا بودن شرایط فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال، استعداد بیشتری برای این موضوع داشته ولی کماکان بحث هزینه برق مصرفی ماینینگ بیت کوین باقی است!

کمیته امور اقتصادی و پولی پارلمان اروپا در گزارشی اعلام کرد که اقتصاددانان و فعالان حوزه‌های اقتصادی باید موضوع ارزهای دیجیتال را جدی بگیرند و پیرامون آن برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند. همچنین در این گزارش نسبت به دولتمردان هم توصیه‌هایی انجام شده تا از برخورد سلبی با این موضوع خودداری کنند و برای مدیریت بیت کوین و سایر ارزهای مجازی تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.

به نظر می‌رسد که تبدیل شدن بیت کوین به یک ارز قانونی در دنیا از یک مسیر طولانی خواهد گذشت ولی به گفته فوربز این مسیر با یک چالش بزرگ به نام مصرف برق روبرو است که باید برنامه‌ریزی لازم از سوی فعالان و همچنین دولتمردان انجام شود. البته این گزارش می‌افزاید بعضی از کشورها با یک تصمیم اشتباه به طور کلی فعالیت در حوزه استخراج بیت کوین را ممنوع کرده‌اند که بدیهی است سود سرشار این حوزه باعث خواهد شد تا فعالیت‌های زیرزمینی افزایش پیدا کند.

1514063242_bitcoin1_story

این اقدامات محدودکننده توسط دولت‌های مختلف تا جایی ادامه پیدا کرد که کشور چین به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای دنیا فعالیت در حوزه استخراج بیت کوین را محدود کرد و دولت‌های محلی را مجبور کرد تا از هر طریقی که شده جلوی فعالیت در این حوزه با استفاده از برق رسمی کشور را بگیرند. در آمریکا نیز وضعیت به همین منوال بوده و نگرانی‌ها از بهره‌گیری استخراج‌کنندگان بیت کوین از سیاست‌های تشویقی محاسبه برق و … افزایش یافته است.

این اتفاق وقتی که استفاده از برق در پلاتزبرگ در ایالت نیویورک بالا رفت، به اوج خود رسید و دولت آمریکا برای مدیریت و برنامه‌ریزی در این حوزه وارد عمل شد. طبق اقدامات جدید دولت آمریکا، فعالان حوزه استخراج بیت کوین موظف به خرید برق به قیمت گران‌تر شدند و هزینه انرژی آنها به شدت بالا رفت. در ایالت واشنگتن نیز به دلیل بالا رفتن بار مصرفی شهر در بعضی از ساعات، محدودیت‌های استفاده برای ماینرها برقرار شد.

از دیگر کشورهای مطرح در این زمینه می‌توان به کانادا اشاره کرد که قیمت برقی مصرف فعالان ارزهای دیجیتال را از ۵ سنت به ۱۵ سنت افزایش داد. همچنین در کشور ایتالیا نیز بعضی از شرکت‌های ارایه‌دهنده برق، از فروش خدماتشان به مزارع استخراج ارزهای دیجیتال خودداری می‌کنند که مشکلات زیادی را برای این بخش از جامعه ایجاد نموده است.

bitcoin-wallet

به نظر می‌رسد که مدل تعبیه شده برای هزینه برق مصرفی استخراج‌کنندگان بیت کوین در کشورمان نیز به اندازه کافی عملیاتی نخواهد بود و بایستی منتظر ماند و آینده فعالیت در این موضوع را در کشورهای پیشرفته مشاهده کرد و از آنها الگوبرداری نمود. گفتنی است که وزارت نیرو پیشنهادی را به هیات دولت ارایه کرده که هزینه برق مصرفی ماینینگ بر اساس برق صادراتی باشد ولی مخالفان جدی از جمله وزارت ارتباطات دارد!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *