اولین ابررایانه Neuromorphic جهان با قدرت پردازشی به‌اندازه مغز انسان در راه است

تیمی در دانشگاه وسترن سیدنی، درحال ساخت ابرکامپیوتر نورومورفیک DeepSouth هستند که قادر به شبیه‌سازی شبکه‌های عصبی در مقیاس مغز انسان است.

محققان استرالیایی در حال ساخت ابررایانه‌های هستند که برای شبیه‌سازی کارآمدترین ماشین‌های یادگیری جهان طراحی شده است. این ابررایانه نورومورفیک می‌توانند مانند مغز انسان ۲۲۸ تریلیون عملیات سیناپیسی را در ثانیه انجام دهد.

واضح است که هوش مصنوعی، جهش تکنولوژیکی را رقم خواهد زد که یکی از مهم‌ترین جهش‌ها در تاریخ سیاره زمین است و به‌زودی در هر بخش از زندگی ما گنجانده‌ خواهد شد. اما همه این‌ها به مقادیر کاملاً عظیمی از قدرت محاسباتی متکی است. درواقع، بر اساس روند فعلی، سرورهای هوش مصنوعی که NVIDIA به تنهایی می‌فروشد، احتمالاً سالانه انرژی بیشتری نسبت به بسیاری از کشورهای کوچک مصرف می‌کنند.

اما کامپیوترهای کنونی می‌توانند به سرعت از مقادیر کمی، داده‌های درهم را یاد بگیرند. یا معادل میلیاردها عملیات ریاضی را در هر ثانیه پردازش کنند، درحالی‌که انرژی ناچیز ۲۰ وات را مصرف می‌کنند.

و به همین دلیل است که تیمی در دانشگاه Western Sydney، درحال ساخت ابرکامپیوتر نورومورفیک DeepSouth هستند. این اولین ماشینی است که قادر به شبیه‌سازی شبکه‌های عصبی اسپایکی در مقیاس مغز انسان است.

درک عملکرد مغز توسط ابررایانه‌های نورومورفیک

پروفسور «آندره ون شایک»، مدیر مرکز بین‌المللی سیستم‌های نورومورفیک می‌گوید:

«پیشرفت ما در درک نحوه محاسبه مغزها با استفاده از نورون‌ها، به‌دلیل ناتوانی ما در شبیه‌سازی شبکه‌های مشابه مغز در مقیاس واقعی مختل شده‌ است. شبیه‌سازی شبکه‌های عصبی در رایانه‌های استاندارد با استفاده از واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) و واحدهای پردازش مرکزی چند هسته‌ای (CPU) بسیار کند و پر مصرف است. اما سیستم ما آن را تغییر خواهد داد. این پلتفرم درک ما از مغز را ارتقا می‌دهد و برنامه‌های محاسباتی در مقیاس مغز را در زمینه‌های مختلف از جمله سنجش، زیست پزشکی، روباتیک، فضا و کاربردهای هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ توسعه می‌دهد.»

انتظار می‌رود که DeepSouth در آوریل ۲۰۲۴ آنلاین شود. تیم تحقیقاتی انتظار دارد که این سیستم بتواند حجم عظیمی از داده‌ها را با سرعت بالا پردازش کند. آن هم درحالی‌که بسیار کوچک‌تر از سایر ابررایانه‌ها است و به لطف رویکرد شبکه عصبی پرشور خود، انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند.

این سیستم مقیاس‌پذیر، از سخت‌افزارهای تجاری موجود استفاده می‌کند، بنابراین ممکن است در آینده برای انجام وظایف مختلف توسعه یابد. هدف این شرکت نزدیک‌تر کردن‌ پردازش هوش مصنوعی به روشی که مغز انسان کارها را انجام می‌دهد، و همچنین یادگیری بیشتر درمورد مغز و ایجاد پیشرفت‌هایی است که در زمینه‌های دیگر مرتبط باشد.

جالب است بدانید که محققان دیگر درحال کار بر روی همین مشکل از جهت مخالف هستند! تعدادی از تیم‌ها اکنون شروع به استفاده از بافت مغز انسان به‌عنوان بخشی از تراشه‌های کامپیوتری سایبورگ کرده‌اند که چشمگیری داشته‌ است.

منبع : دیجیاتو

مطالب مرتبط