آموزش کامل اسکریمینگ فراگ برای SEO

اصلی‌ترین کار اسکریمینگ فراگ، تحلیل تکنیکال و ان سایت سئو است.

اسکریمینگ فراگ یک وب‌سایت کرالر مانند کرالر گوگل است که اجازه می‌دهد به وب‌سایت برود و در آن جستجو کند و المانت‌هایی را که می‌بیند، برای شما ذخیره کند و به‌عنوان یک لیست به شما نشان دهد.

درواقع اسکریمینگ فراگ اصلی‌ترین کارش تحلیل تکنیکال سایت و سئو است؛ دقیقاً مشابه کرالر گوگل وارد صفحه home شما می‌شود و تمام لینک‌هایی را که پیدا کند، از آن لینک‌ها وارد لینک‌های دیگری می‌شود.

نحوه نصب اسکریمینگ فراگ

برای نصب و راه‌اندازی اسکریمینگ فراگ ابتدا فایل آن را از سایت سازنده دانلود کرده و سپس با گذراندن مراحل نصب و زدن گزینه next، آن را روی سیستم خود نصب کنید. روند نصب این نرم‌افزار به‌سادگی طی می‌شود و پیچیدگی خاصی ندارد.

آموزش کار با اسکریمینگ فراگ

برنامه اسکریمینگ فراگ نقاط مختلفی دارد:

در مرحله اول، در قسمت سرچ سایت شما، سایت منتخب خود را وارد می‌کنید. توجه داشته باشید که سایت موردنظر باید بالای هزار صفحه داشته باشد.

در قسمت enter url to spider آدرس سایت را وارد کنید. بعد از واردکردن روی start کلیک کنید. موتورهای جستجو شروع به خزش در سایت می‌کنند .

وقتی آدرسی را به اسکریمینگ فراگ می‌دهیم اول https آن را چک می‌کند.

البته قبل از شروع سرچ، یک مرحله صفر وجود دارد؛ اینکه هر وب‌سایت یک robots.txt دارد که با استفاده از آن، صفحاتی که نمی‌خواهد یک کرالر آن‌ها را کرال کند، می بندد.

پس ما قبل از اینکه سایت منتخب را وارد کنیم، وارد قسمت configuration در قسمت menu می‌شویم و از آنجا روی robots.txt کلیک کرده و وارد setting می‌شویم .

در اینجا برای ما صفحه‌ای باز می‌شود که نشان می‌دهد که اسکریمینگ فراگ ما چه کاری باید انجام دهد:

۱- احترام بگذارد و به داخل آن نرود.

۲- نادیده بگیرد

۳- نادیده بگیرد اما به ما بگوید که چرا دسترسی ما را محدود کرده است و تحت یک ستون به ما بگوید تا بدانیم از چه صفحاتی بلاک شده‌ایم.

گوگل وارد صفحه home شما می‌شود و تمام لینک‌هایی را که پیدا کند، از آن لینک‌ها وارد لینک‌های دیگری می‌شود.

در قسمت سمت راست با ویژگی‌های overview آشنا می‌شویم.

در نمای کلی صفحه اسکریمینگ فراگ، در قسمت سمت راست صفحه یک تب overview وجود دارد. شما می‌توانید یک نمای کلی از اطلاعات داده‌شده در قسمت سمت چپ را که به شما نمایش داده می‌شود، مشاهده کنید.

summer به ما می‌گوید که در این کرال چه اتفاقی افتاده است.

گزینه اول: total external blocked by robots.txt

گزینه دوم: total urls crawled

گزینه سوم: total internal url

گزینه چهار: total external

درمجموع می‌توانیم در قسمت overview اطلاعات جزئی و اساسی قسمت سمت چپ را مطالعه و مشاهده کنیم.

internal

وقتی صحبت از internal در اسکریمینگ فراگ می‌شود، یعنی تمام urlهایی که در وب‌سایت ما اتفاق افتاده است.

*این urlها می‌تواند HTML -JAVASCRIPT -CSS-IMAGES-PDF-FLASH- باشد.

*ما در قسمت URL بیشتر با HTML و IMAGE کار داریم و آن را روی این دو گزینه تنظیم می‌کنیم.

*در قسمت سمت چپ بعد از تنظیمات، ستون‌هایی به ما نمایش داده می‌شود:

آدرس را به ما نمایش می‌دهد، URL که کرال کرده و نوع کانتکت را به ما می‌گوید و همچنین STATUS COD را نمایش می‌دهد.

STATUS COD کدهایی است که سرور آن را به ما برمی‌گرداند. وقتی درخواستی می‌دهیم مانند: ۳۰۱- ۳۰۲ -۳۰۷ – ۴۰۴ – و ارورهای دیگر و STATUS را نمایش می‌دهد.

INDEX STABILITY به ما می‌گوید که این URL را که جستجو شده است، آیا قابلیت ایندکس‌شدن دارد یا خیر.

TITLE را نمایش می‌دهد: TITLE اندازه طول آن است. طول کلمات یا حروف آن را نمایش می‌دهد .

META DESCRIPTION را نمایش می‌دهد. مانند TITLE است و طول DESCRIPTION را نشان می‌دهد .

META KEYWORDS را داریم. گوگل این قسمت متاکیبورد را رد کرده و آن را قبول ندارد. ولی اگر متاکیبورد را داشته باشیم، تعداد کاراکتر را به ما نشان می‌دهد .

External

در قسمت EXTERNAL نیز فیلترهایی وجود دارد که می‌توان مانند INTERNAL ،HTML -JAVASCRIPT -CSS-IMAGES-PDF-FLASH، آن را مشاهده کرد و آن‌ها را از یکدیگر جدا نمود.

می‌توانیم در این قسمت ببینیم که به چه سایت‌هایی لینک خارجی داده‌ایم .

URL

url‌هایی هم نیز تب‌های مختلفی در قسمت فیلتر دارد. در قسمت url، فیلترها برای ما حائز اهمیت نیستند، زیرا اگر ما url را فارسی کنیم، وقتی از زبان فارسی استفاده کنیم، کاراکتر ست ما یا UNcod ما روی utf 8 است، ولی urlها در اکسپلوررها براساس encodingهای non axid خوانده شده و تبدیل به درصد یا عدد و حروف بزرگ می‌شود .

Protocol

در قسمت فیلتر تب https را انتخاب می کنیم .تنها چیزی که از سایت مورد نظر می بینیم https آن سایت است ،می خواهیم آن را ریدایرکت کنیم و روی https ببریم،وقتی آن را ریدایرکت می کنیم باید چک کنیم و ببینیم که آیا همه url های ما تغییر کرده است یا خیر؟ برای اینکه متوجه شویم این اتفاق افتاده یا خیر فیلتر را در قسمت پروتکل روی https تنظیم می کنیم و در اینجا https را مشاهده می کنیم.

در اینجا مشاهده می کنیم https به ما status code 200 می دهد که حتی ریدایرکت هم نشده است ولی باز مشاهده می کنیم که چندین تای دیگر ریدایرکت شده اند.

برای مشاهده کردن بلاک شدن https در سربرگ response code در قسمت فیلتر روی گزینه block by robots.txt را کلیک می کنیم، و مشاهده میکنیم که چه تعداد https بلاک شده اند.

page titles

به گوگل می گوید که ما درباره ی چه چیزی صحبت می کنیم. در قسمت فیلتر تب missing ،اگر صفحه ما titles نداشته باشد در قسمت missing نشان داده می شود که همه صفحه ما صفر است و دارای titeles است.

کاربرد Response Time

نشان دهنده زمانی است که طول می کشد تا یک پاسخ از سرور ما دریافت شود و بسیار فاکتور مهمی می باشد .

کارایی سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس

در اسکریمینگ فراگ می توان گوگل آنالیتیکس را به اسکریمینگ فراگ وصل کرد و سرچ کنسول را هم اسکریمینگ فراگ وصل کرد و این دو با یکدیگر به دنبال اطلاعات شما بروند و در صفحه اسکریمینگ فراگ قرار دهند تا تحلیل داده ای را روی آن انجام دهید.

ما در تب های مختلف اسکریمینگ فراگ توانستیم با جزئیات آشنا شویم و نحوه کارکرد با اسکریمینگ فراگ را یاد گرفتیم،که چه اطلاعاتی در اسکریمینگ فراگ قرار دارد، کاری که می توانیم در اسکریمینگ فراگ انجام دهیم این است که دیتاها را به انواع مختلفی ارایش دهیم و از آن استفاده کنیم .

منبع : دیجیاتو

مطالب مرتبط