رکورد شکسته شده واردات تلفن همراه و یک سوال بی‌پاسخ پیرامون قیمت موبایل!

ساعاتی پیش آماری از واردات تلفن همراه در رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد رکورد واردات این محصول پرطرفدار در کشورمان شکسته شده و تحلیل‌هایی نیز در رابطه با کاهش احتمالی قیمت موبایل ارایه شد. اما یک سوال بزرگ در این رابطه وجود دارد که باید مسئولین امر پاسخ آنها را بدهند.

ساعتی پیش خبری در خبرگزاری‌های کشور منتشر شد که نشان می‌داد رکورد واردات تلفن همراه در ۱۷ ماه گذشته شکسته شده و با ثبت واردات ۹۰۰ هزار گوشی موبایل، بازار به حد بسیار مناسبی از عرضه آن رسیده است. این آمارها نشان می‌دهد که واردات موبایل افزایش یافته و کاهش قیمت دلار در بازار مهم‌ترین علتی بوده که شرکت‌ها را برای این اقدام راغب نموده است.

اما یک سوال مهم کارشناسان در این رابطه بی‌پاسخ مانده است که نحوه عرضه این مقدار از تلفن همراه در کشورمان چگونه خواهد بود و آیا اقدامات لازم برای جلوگیری از سو استفاده‌هایی احتمالی انجام شده است؟ از سوی دیگر اینکه مساله افزایش تعرفه واردات احتمالی که روز گذشته منتشر شد، تاثیری در قیمت‌گذاری گوشی‌های وارد شده خواهد داشت؟

386204-samsung-galaxy-s6-edge-t-mobile

البته بدیهی است که گوشی‌های وارد شده با تعرفه‌های قطعیِ فعلی وارد شده‌اند ولی طبق تجربیات گذشته، طبیعتا افزایش تعرفه واردات از ۵ درصد به ۲۰ درصد باعث خواهد شد تا شرکت‌های واردکننده و یا حتی خرده‌فروشان بازار از این خبر و تغییر، سو استفاده کرده و افزایش هزینه‌های خود را در رابطه با واردات جدید، روی واردات قبلی اعمال نمایند! به بیان دیگر اینکه همانند سوابقی که از بازار کشورمان سراغ داریم و همه اجناسی که با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد شدند ولی با گرانی‌های یکسال گذشته با نرخ دلار ۱۵ هزار تومانی به فروش رسیدند، این سرنوشت برای موبایل‌های وارد شده تکرار گشته و مردم طعم ارزانی موبایل را نچشند!

در همین راستا باید متذکر شد که وزارت ارتباطات، سازمان تعزیرات و همچنین سازمان حمایت بایستی تدابیری را بیاندیشند تا عملا این حجم از واردات موثر واقع شده و مردم طعم شیرین خبرهای مثبتی را که از بازار دیجیتال کشور می‌شنوند، بچشند!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *