آموزش رجیستر گوشی مسافری

به نقل از زوم ایت

با حضوری شدن رجیستری گوشی‌های مسافری در بدو ورود به کشور، برخی مسافران نتوانسته‌اند گوشی خود را ثبت کنند. گمرک به این دسته افراد مهلتی برای ثبت گوشی داده است.

طرح رجیستری یا شناسنامه‌دار کردن تجهیزات سیم‌کارت‌خور، آذر سال ۹۶ برای اولین ‌بار به اجرا گذاشته شد. بنای این طرح بر مبارزه با قاچاق کالا گذاشته شد؛ بااین‌حال رجیستری نتوانست به‌طور کامل از قاچاق موبایل جلوگیری کند.

در ابتدا مسافران می‌توانستند حداکثر تا ۷ روز پس از ورود به کشور، با مراجعه به سامانه‌ی اظهارنامه گمرگی تلفن همراه و بدون مراجعه‌ی حضوری، گوشی خود را ثبت کنند. همچنین اگر پس از ۳۰ روز گوشی یا تبلت سیم‌کارت‌خوری که از مبادی قانونی وارد کشور و شناسه IMEI آن ثبت نشده بود، رجیستر نمی‌شد، دیگر به هیچ عنوان در شبکه‌ی اپراتورهای کشور سرویس دریافت نمی‌کرد. این شیوه به‌ دلیل سوء استفاده از اطلاعات مسافران یا کد اتباع خارجی، بر قاچاق تلفن همراه شدت بخشید؛ به همین علت گمرک کشور به‌تازگی ثبت غیر حضوری تلفن همراه مسافری را ممنوع اعلام کرده است.

بنا به تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تاریخ ۱۲ مهرماه، اظهار و ثبت تلفن همراه مسافران از ۳۰ مهرماه سال جاری صرفا در محل مبادی ورودی کشور و پس از احراز هویت دقیق و تشخیص غیر تجاری بودن گوشی و تنها در لحظه‌ی ورود به کشور انجام می‌شود. بر این اساس، مسافران قادر نخواهند بود بعد از خروج از گمرکات اجرایی مبادی ورودی، گوشی یا تبلت را رجیستر کنند. این بدان معنا است که اگر مسافر با تلفن همراه خود از سالن مسافری اعم از هوایی، زمینی، ‌دریایی و ریلی خارج شود،‌ گمرک‌های اجرایی مسئولیتی درقبال ثبت ‌نشدن گوشی او نخواهند داشت.

بااین‌حال قوانین جدید باعث شد برخی مسافران که در حد فاصل ۱۲ تا ۳۰ مهرماه وارد کشور شدند، نتوانند گوشی همراه خود را در سالن مسافری رجیستر کنند و به امید مهلت ۷ روزه بمانند. حال گمرک اعلام کرده که این دسته افراد می‌توانند از ۲۰ آبان‌ماه با در دست داشتن اطلاعات گوشی و گذرنامه‌ی خود به گمرک ورودی یا نزدیک‌ترین گمرک اجرایی مسافری محل سکونت‌شان مراجعه کنند و فرایند ثبت گوشی را ازطریق سامانه مرچنت (merchant.irica.ir) انجام دهند.

بنا به اعلام گمرک ایران: «آن دسته از مسافران ورودی به کشور دارای گوشی تلفن همراه که پیش از ۱۲ مهرماه سال جاری وارد کشور شده و بنا به دلایل مختلف و خصوصا طولانی شدن فرایند ثبت برند در سامانه ارزش TSC موفق به ثبت و رجیستری گوشی تلفن همراه خود نشده باشند، از ۲۰ آبان ماه سال جاری می‌توانند پس از ورود به سامانه مد نظر نسبت به ثبت IMEI تلفن همراه خود که در لینک و آدرس و دستورالعمل اجرایی سامانه مذکور روی پورتال گمرک قابل رؤیت است، اقدام کنند. این درج اطلاعات صرفا مربوط به مسافران ورودی قبل از تاریخ ۱۲ مهرماه سال جاری است.»

رجیستری گوشی‌های جا مانده در گمرک
به گزارش ایسنا، طبق بند ششم شیوه‌نامه‌ی ثبت و رجیستری گوشی همراه، گوشی‌های جامانده در سالن‌های مسافرتی که چند روز بعد تحویل می‌شوند، به شرطی که از گمرک خارج نشوند، می‌توانند رجیستر شوند. علاوه‌بر بند ششم، در عملیات اجرایی تبصره‌ی چهارم ماده‌ی دو شیوه‌نامه آمده است گمرک‌های اجرایی در صورتی‌که صرفا امکان دریافت وجوه قانونی متعلقه به کشور وجود نداشته باشد، می‌توانند در بدو ورود به کشور اطلاعات مسافری، کالای مشمول و شماره تلفن را دریافت کنند تا مسافر حداکثر تا یک ماه پس از ورود به کشور، به نزدیک‌ترین گمرک اجرایی مسافری مراجعه و حقوق ورودی متعلقه را بر اساس اطلاعات ارائه‌شده پرداخت کند و فرایند رجیستری را به پایان برساند.

همچنین گوشی‌های تلفن می‌توانند گمرک‌های اجرایی که امکان نگه‌داری گوشی تلفن همراه را در محل انبار سالن مسافری گمرک دارند، حداکثر به ‌مدت یک ماه نگه‌داری شوند؛ این موضوع درصورت بروز مشکل، قطع و وصل یا کند شدن سیستم‌های بانک، صمت (همتا)، گمرک، تنظیم مقررات رادیویی قابل انجام خواهد بود. مسافران می‌توانند در این شرایط در همان محل سالن مسافری نسبت به انجام فرایند رجیستری گوشی اقدام کنند.

به‌علاوه اتباع خارجی می‌توانند فرایند رجیستری را ازطریق سامانه‌های مذکور انجام دهند. در پنجاه و پنجمین جلسه کارگروه تنظیم بازار کشور و مصوبه مورخ ۲۰ مهرماه سال ۱۳۹۸ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تصمیم گرفته شد نرخ ارز محاسباتی حقوق ورودی تلفن همراه از رویه مسافری، میانگین ارز سنا باشد. این ارز به‌صورت هفتگی در پایگاه اینترنتی بازار ثانویه درج می‌شود و قابل دسترسی است. البته معافیت ۸۰ دلاری درخصوص تلفن همراه مسافران ورودی هم حذف شده است.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *