VMware vSAN چیست و چه کاربردهایی دارد؟

شبکه ذخیره‌ساز مجازی وی‌ام‌ویر (VMware (VMware vSAN سرنام VMware Virtual Storage Area Network راهکار ذخیره‌ساز نرم‌افزار‌محور (SDS) سرنام software-defined storage فراهمگرایی است که شرکت VMware آن‌را معرفی کرده و به شکل یکپارچه در هایپرویزور قرار دارد. VMware از طریق تجمیع دستگاه‌های ذخیره‌ساز متصل به چند سرور درون یک خوشه، یک شبکه ذخیره‌ساز مجازی ایجاد می‌کند.

به عبارت دیگر، vSAN یک لایه توزیعی از نرم‌افزار است که به شکل محلی و در قالب بخشی از هایپرویزور ESXi  اجرا شده و دستگاه‌های ذخیره‌ساز با قابلیت اتصال مستقیم به سرور (DAS) سرنام direct-attached storage یا محلی را تجمیع می‌کند تا یک مخزن ذخیره‌ساز (Storage Pool) واحد به‌اشتراک قرار گرفته برای همه میزبان‌ها در یک خوشه vSAN را ایجاد ‌کند. vSAN بخشی از هسته VMware ESXi است و روی سرورهای با معماری x86 تولیدکنندگانی همچون سیسکو، Dell EMC، فوجیستو، لنوو، سوپر میکرو و
Hewlett Packard Enterprise اجرا می‌شود. از آن‌جایی که شبکه محلی ذخیره‌ساز مجازی یک مولفه بومی است، به نرم‌افزار اضافی نیازی ندارد و کاربر می‌تواند با چند کلیک آن‌را فعال کند. vSAN نیاز به ذخیره‌سازهای اشتراکی خارجی را برطرف کرده و فرآیند پیکربندی سامانه ذخیره‌سازی و آماده‌سازی فعالیت‌های ماشین مجازی را ساده می‌کند.

چند مزیت مهم برای مدیران فناوری‌اطلاعات به ارمغان می‌آورد. یک راهکار ساده برای ذخیره‌سازی اطلاعات روی ماشین‌های مجازی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، هزینه‌های مالکیت را کاهش می‌دهد و قابلیت پیش‌بینی، گسترش‌پذیری و انعطاف‌پذیری را فراهم می‌کند. مدیران شبکه‌‌ها می‌توانند از حافظه‌های حالت جامد و هارددیسک‌های متصل به سرور به عنوان یک مخزن vSAN  برای ایجاد یک فضای ذخیره‌سازی توزیع شده که به هایپروایزر متصل است، استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های vSAN کم کردن وابستگی به سخت‌افزار‌های ذخیره‌ساز است که برای این منظور راهکار ذخیره‌سازی مجتمع اشتراکی برای ماشین‌های مجازی را پیشنهاد می‌دهد. پرسشی که برخی از مدیران شبکه مطرح می‌کنند این است که اساسا چرا باید از این فناوری در دنیای مجازی‌سازی استفاده کنیم.
در این مقاله با ۱۰ مورد از برجسته‌ترین ویژگی‌های شاخص این فناوری آشنا می‌شویم.


شکل۱. جایگاه vSAN در بین ماشین‌های مجازی و منابع ذخیره‌سازی 

۱ عدم نیاز به ذخیره‌سازهای اضافه خارجی

VSAN تمامی دیسک‌ها یا فلش‌های متصل به سرور را در قالب مخازنی استفاده می‌کند تا یک فضای ذخیره‌ساز اشتراکی برای هر خوشه ایجاد کند. این حرف بدان معنا است که نیازی به فضاهای ذخیره‌ساز خارجی و داخلی جداگانه ضرورتی ندارد، هرچند این فناوری می‌تواند در کنار فضاهای ذخیره‌ساز خارجی کار کند. مدیران شبکه می‌توانند خط‌مشی‌هایی را تعریف کنند تا بارکاری روی VSAN و آرایه‌های خارجی قرار گیرند یا بارکاری را توسط VMware vSphere Storage به سادگی جابه‌جا کنند.

۲ Virtual SAN برای استفاده مدیران vSphere طراحی شده است

همان‌گونه که می‌دانیم مدیران vSphere وقت آزاد کمی دارند و به همین دلیل هر جنبه‌ای از vSAN به گونه‌ای طراحی شده تا به‌کارگیری آن ساده باشد. به‌طور مثال، ضرورتی ندارد این فناوری را با افزونه‌های کنسول یا ذخیره‌ساز ترکیب کنید، زیرا تمامی جریان‌های کاری به سادگی در محیط مجازی ادغام می‌شوند. این فرآیند برای سرپرستان و مدیران vSphere ایده‌آل است و نشان می‌دهد که طراحی vSAN مانند مدیریت رسانه‌های ذخیره‌ساز پیچیده نیست.

۳ تعیین خط‌مشی‌های کاری برای استفاده از فضاهای ذخیره‌سازی با کمک vSAN

با vSAN، سرپرستان vSphere خط‌مشی‌هایی از قبیل میزان حفاظت، سطح‌بندی اطلاعات و شرایط دقیق استفاده را ایجاد می‌کنند. هنگام ساخت یک ماشین مجازی جدید می‌توانید به راحتی از خط‌مشی‌های کاری موجود استفاده کنید و از آن‌ها کپی تهیه کنید. علاوه بر این vSAN به صورت خودکار و پویا فضای مورد نیاز ماشین جدید را از مرکز ذخیره‌ساز داده جدا می‌کند. بر خلاف ذخیره‌ساز‌های خارجی این فناوری نیازی به بررسی دائم عملکرد و حفاظت ندارد. هر ماشین مجازی (و vmdk آن) ممکن است در صورت لزوم خط‌مشی‌های متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال، می‌توانید تعدادی از ماشین‌های مجازی را برای تحمل یک نوع خطا، ماشین‌هایی را برای تحمل دو نوع خطا و برخی دیگر را به شکلی پیکربندی کنید که هیچ‌گونه خطایی را تحمل نکنند و در نهایت می‌توانید آن‌ها را در یک ذخیره‌ساز داده ترکیب کنید. جالب این است که اگر خط‌مشی را تغییر دهید این فناوری به‌طور خودکار تغییرات را در قسمت‌های دیگر اعمال می‌کند. بنابراین رویکرد فوق بسیار ساده‌تر و کارآمدتر از رویکردهای سنتی است.

۴  طراحی vSAN با هدف انتخاب بهترین فضای ذخیره‌سازی برای ماشین‌های مجازی

vSAN از پروتکل‌های ذخیره‌سازی رایج مانند iSCSI و NFS به شکل مستقیم پشتیبانی نمی‌کند. هر دستگاه مجازی با استفاده از یک پروتکل داخلی که ساده‌تر و سریع‌تر از پروتکل‌های ذخیره‌سازی استاندارد است با vSAN در ارتباط است. اگر قصد دارید ظرفیت vSAN را به وسیله تجهیزات ذخیره‌ساز خارجی از طریق iSCSI یا NFS اضافه کنید راه‌حل‌های خوبی در اختیار دارید.

۵  سرعت قابل توجه vSAN

vSAN می‌تواند بر اساس نوع سخت‌افزار انتخاب شده سطح بالایی از عملکرد را ارائه دهد که این مسئله بسیار مهم است. در نتیجه مسیر حساس انتقال داده‌ها بهینه شده و نیازی به اجرای وقفه‌های ورودی/خروجی از طریق کنترل‌کننده‌های دیسک‌های خارجی نیست. لازم به توضیح است که vSAN هیبریدی (ترکیب Flash و Disk) می‌تواند شبیه به آرایه‌ای از فلش‌ها عملکرد نسبتا پایینی ارائه کند. همچنین نسخه All-Flash vSAN  (که تمامی تجهیزات از نوع SSD هستند) می‌تواند عملکردی خارق‌العاده را با روشی مناسب ارائه دهد.

۶ vSAN یک فناوری مقرون به صرفه است

با توجه به نحوه عملکرد vSAN روی سخت‌افزارهای استاندارد سرور، فرآیند تهیه مولفه‌ها به صورت مجازی نسبت به خرید آن‌ها از شرکت‌های مختلف مقرون به صرفه‌تر است. نسخه ترکیبی این فناوری برای کارهای پردازشی سنگین برای هر پردازنده هزینه کمتری دارد. به این صورت که پردازنده نیازی به جست‌وجوی دیسک و انجام عملیات I/O را ندارد. به عبارت دیگر، هزینه استفاده از vSAN با توجه به ظرفیت آن نسبت به سایر دستگاه‌های ذخیره‌ساز ارزان‌تر است. علاوه بر این، هرچه فضای ذخیره‌سازی بیشتری برای خوشه‌ها ایجاد شود، vSAN کارآمدتر خواهد بود.

۷ نقاط قوت vSAN

تقریبا همه افرادی که از فناوری vSAN استفاده می‌کنند، به دلیل ویژگی‌های دسترس‌پذیری که فناوری فوق ارائه می‌کند، فناوری‌های سنتی، سرورها، کنترل‌کننده‌ها و شبکه‌های قبلی را فراموش کرده‌اند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که طراحی vSAN ویژگی مهم خودترمیمی (Resilient) بالا را دارد. سرپرستان بخش فناوری‌اطلاعات می‌توانند از افزونه جدید HealthCheck برای مشاهده سریع وضعیت شبکه و سخت‌افزار vSAN استفاده کنند و همچنین اطمینان حاصل کنند که درایورهای فاقد پشتیبانی به شکل ناخواسته اضافه نمی‌شوند. با توجه به نوع طراحی vSAN حتا در موارد بحرانی مانند قطعی شبکه یا خرابی برق، داده‌ها از بین نمی‌روند.

۸ ساده‌سازی با شبکه محلی ذخیره‌سازی مجازی

با توجه به پر مشغله بودن مدیران فناوری‌اطلاعات، به‌کارگیری قابلیت‌های منحصر به فرد vSAN بدون نیاز به تخصص بالا در مدیریت و نگه‌داری فضاهای ذخیره‌سازی و استفاده از رابط کاربری vCenter، گردش کار‌ها آسان‌تر می‌کند. این ویژگی در گذر زمان باعث افزایش محبوبیت vSAN شده است.

۹ راحتی در به‌روزرسانی vSAN

افزایش ظرفیت یا عملکرد در vSAN به سادگی اضافه کردن سخت‌افزار‌های بیشتر به خوشه فعلی (فعال) است. علاوه بر این، اگر کارها را به خوشه جدیدی انتقال دهید امکان انتقال مجوزها نیز وجود دارد. با توجه به این‌که vSAN بخشی از vSphere است، امکان‌ به‌روزرسانی نرم‌افزار ساده است.

۱۰ ترکیبی موفق از Virtual SAN و Horizon

vSAN روی بارکاری مراکز داده به خوبی اجرا می‌شود، اما در صورت ترکیب با VMware Horizon قابلیت‌های بیشتری ارائه می‌کند. علاوه بر عملکرد ساده و مقرون به صرفه‌ بودن vSAN این فناوری قادر به شناسایی Desktop Pool در Horizon است و به‌درستی با فناوری‌های یاد شده هماهنگ و پیکربندی می‌شود. زمانی‌که از vSAN استفاده می‌کنید، ضرورتی به گروه‌بندی مداوم ذخیره‌سازها نیست و مدیران Horizon می‌توانند کنترل کامل محیط را در دست بگیرند. لازم به ذکر است اگر از Linked Clone در Horizon استفاده شود ظرفیت ذخیره‌سازی نسبتا کمی نیاز است، بنابراین استفاده از حافظه‌های فلش گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. اگر تجهیزات شما به ثبات دائمی و تحمل خطای صددرصد نیاز ندارد، این امکان را دارید با حذف
Failures-to-Tolerate به شکل مقرون به صرفه‌تری از این فناوری استفاده کنید (شکل ۲).


شکل۲. معماری هیبریدی و All-Flash

کلام آخر
مزایای استفاده از مراکز داده‌ نرم‌افزار محور به دنیای ذخیره‌سازها رسیده و اکنون با استفاده از فناوری VSAN کارهای دستی زمان‌بر به شکل خودکار انجام می‌شوند. نرم‌افزارهای VMware فرآیند مدیریت را برای مدیران vSphere تسهیل کرده‌اند. vSAN سریع، کارآمد و ساده است و همه قابلیت‌ها را با ویژگی مقرون به صرفه بودن ترکیب می‌کند تا این فناوری در قلب مراکز داده‌ای امروزی قرار گیرد. بنابراین با استفاده از این فناوری تنها کاری که باید انجام دهید این است که خط‌‌مشی‌های لازم را طراحی کنید و آن‌ها را به ماشین‌های مجازی دلخواه اختصاص دهید تا در نهایت بتوانید از vSAN برای کنترل همه کارها استفاده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *