Android قدیمی به‌زودی از دسترسی به اپ‌های Google Chrome و Calendar محروم می‌شوند

به نظر می‌آید که به‌زودی تنها اندرویدهای ۸.۰ به بالا می‌توانند از اپ‌های Google Chrome و کلندر استفاده کنند.

نسخه‌های قدیمی‌ اندروید سال‌هاست که به‌روزرسانی‌های برنامه‌ و حتی ویژگی‌های جدید را دریافت می‌کنند، اما توسعه‌دهندگان بالاخره اندرویدهای قدیمی را کنار می‌گذارند. به‌نظر می‌رسد گوگل می‌خواهد به پشتیبانی از اپ‌های Calendar و کروم خود در برخی از نسخه‌های قدیمی اندروید پایان دهد. احتمال دارد تنها اندرویدهای ۸.۰ به بالا بتوانند نسخه‌های جدید کروم و کلندر را دریافت کنند.

براساس این گزارش، مرورگر پیش‌فرض در اکثر تلفن‌های هوشمند اندرویدی در اوایل سال ۲۰۲۴، کروم ۱۲۰ خواهد بود و حداقل سیستم‌عامل مورد نیاز این مرورگر اندروید ۸.۰ ذکر شده است. گفتنی است، با آن‌که اندروید ۱۴ آخرین نسخه عرضه‌شده اندروید است، اما براساس گزارش‌ها بیشترین نسخه اندرویدی مورد استفاده کاربران، همچنان اندروید ۱۳ و ۱۱ اعلام شده است.

گوگل کروم و کلندر در نسخه‌های قدیمی اندروید

کروم ۱۱۹ فعلی آخرین نسخه کروم است که از اندروید نوقا پشتیبانی می‌کند. این نسخه کروم به کاربران پیامی نیز فرستاده و از آن‌ها خواسته تا سیستم‌عامل خود را ارتقا دهند. اندوید نوقا در سال آینده میلادی از کروم ۱۲۰ پشتیبانی نخواهد کرد.

همچنین براساس گزارش‌ها، شواهدی وجود دارد که آخرین نسخه‌های کلندر گوگل، پیامی برای کاربران نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید فرستاده است. در دستگاه‌‌هایی با اندروید ۷.۱ و پایین‌تر این پیام به کاربران نشان داده شده است: «نسخه اندروید فعلی شما از این برنامه پشتیبانی نمی‌کند. لطفاً سیستم‌عامل خود را برای ادامه استفاده از گوگل کلندر به‌روز کنید.»

حداقل نسخه اندروید برای استفاده از گوگل کلندر، اندروید ۸.۰ است؛ به نظر می‌آید نسخه ۲۰۲۳-۴۶-۰-۵۸۱۷۹۲۶۹۹ گوگل کلندر که هنوز به طور گسترده منتشر نشده است، نیاز به اندروید ۸.۰ و بالاتر دارد.

متأسفانه، نسخه جدیدتر هر دو اپلیکیشن دیگر از اندرویدهای قدیمی پشتیبانی نخواهد کرد و سازنده ارائه آن‌ها را متوقف کرده است. به عبارتی، این امر مستلزم آن است که کاربران دستگاه جدیدی بخرند. البته با توجه به آمارها، تا ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد ۱۴۰۲) تنها ۳ درصد از دستگاه‌های فعال اندروید ۷.۱ دارند و نسخه‌های قدیمی‌تر نیز کمتر از ۵ درصد هستند. از همین روی، این اقدام گوگل تعداد کمی از کاربران را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

منبع : دیجیاتو

مطالب مرتبط