اتحادیه اروپا برای رقابت با اپل پی به‌زودی کیف پول دیجیتال رونمایی می‌کند

اتحادیه اروپا در شُرُف رونمایی کیف دیجیتالی است که می‌تواند رقیبی برای سیستم پرداخت دیجیتال اپل باشد و به شهروندان امکان می‌دهد تا اسناد دیجیتالی مانند گواهینامه رانندگی و کارت‌های پرداخت را در کشورهای عضو استفاده کنند.

درحال‌حاضر، سیستم پرداخت دیجیتال اپل، تنها رقیب جدی برای پی پال محسوب می‌شود و روزبه‌روز محبوبیت این سیستم در حال افزایش است؛ به‌طوری‌که گفته می‌شود بیش از ۹۰ درصد فروشگاه‌های آمریکایی از این شیوه پرداخت پشتیبانی می‌کنند و فعالیت‌های آن در سایر نقاط جهان نیز در حال افزایش است.

در سیستم‌عامل اندروید، گوگل پی و سامسونگ پی وجود دارد؛ اما آن‌ها با اپل پی نمی‌توانند رقابت کنند. بااین‌حال، ممکن است این روند به‌کلی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تغییر کند؛ زیرا گفته می‌شود اتحادیه اروپا در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد کیف‌پول دیجیتالی است که در همه ۲۷ کشور عضو کار می‌کند و می‌توان آن را رقیبی جدی برای اپل در نظر گرفت.

پروژه مذکور با تلاش به‌منظور دستیابی به استانداردی واحد برای نسخه‌های دیجیتالی کارت‌های شناسایی آغاز شد. درحال‌حاضر، کشورهای مختلف اتحادیه اروپا برنامه‌های مشابهی را دنبال می‌کنند؛ اما معمولا راهکار آن‌ها در برخی از کشورهای دیگر عضو شناخته و پشتیبانی نمی‌شوند. باتوجه‌به اینکه تمامی شهروندان اتحادیه اروپا حق قانونی زندگی، کار و تحصیل را در هریک از کشورهای عضو دارند، وقتی شهروند یکی از کشورهای اتحادیه اروپا نمی‌تواند از کارت شناسایی دیجیتالش برای دسترسی به خدمات دولتی در کشور دیگر استفاده کند، با مشکلات متعددی مواجه می‌شود. برای حل این مسئله، استاندارد جدیدی موسوم به eiDAS تدوین شد.

eiDAS اطمینان می‌دهد افراد و مشاغل می‌توانند با استفاده از طرح‌های ملی شناسایی الکترونیکی (eIDAS) خود به خدمات عمومی موجود در سایر کشورهای اتحادیه اروپا دسترسی داشته باشند. این ویژگی در تمامی مرزها پشتیبانی خواهد شد و اعتبار حقوقی مشابه معادل‌های کاغذی سنتی خود دارد. پروتکل یادشده به‌نوعی بازار داخلی اروپایی برای خدمات مطمئن ایجاد می‌کند؛ البته این ایده موردانتظار به‌اثبات نرسید؛ بنابراین، نسخه جدیدی در شُرُف رونمایی است که به شهروندان امکان می‌دهد از اسناد دیجیتالی دیگری مانند گواهینامه رانندگی و کارت‌های پرداخت اضافه نیز در کشورهای عضو استفاده کنند.

به‌طورکلی، انتظار می‌رود داشتن منبع دیجیتال واحد برای اسناد دولتی و کارت‌های پرداخت کارهایی مانند اجاره خودرو را نیز ساده‌تر کند. برای مثال، شخصی برای کرایه خوردو، می‌تواند با استفاده از کیف‌پول دیجیتالش از‌طریق برنامه‌های تأییدکننده هویت آن‌ها کلیدی الکترونیکی دریافت کند و از راه‌ دور بلافاصله خودرو را بدون نیاز به انتظار تحویل بتواند بگیرد.

موفقیت برنامه ممکن است به این بستگی داشته باشد که آیا اتحادیه اروپا از مدارکی مانند کارت‌های پرواز هواپیما و بلیت‌های تئاتر و کنسرت پشتیبانی می‌کند یا خیر. این دقیقا همان جایی است که قوت کیف‌پول اپل محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *