Adobe از معامله خرید ۲۰ میلیارد دلاری شرکت فیگما منصرف شد

ادوبی و فیگما در بیانیه مشترکی اعلام کردند که به دلیل فشار رگولاتورهای بریتانیا و اروپا این معامله را لغو می‌کنند.

ادوبی از معامله ۲۰ میلیارد دلاری خرید فیگما کناره‌گیری می‌کند. این شرکت باور دارد که با توجه به فشار رگولاتورهای بریتانیا و اتحادیه اروپا، راهی برای جلب رضایت آن‌ها و تکمیل این خرید وجود ندارد. بر این اساس، ادوبی ۱ میلیارد دلار بابت فسخ قرارداد غرامت پرداخت خواهد کرد.

سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا (CMA) و کمیسیون اروپا در ماه نوامبر درباره تکمیل این معامله ابراز نگرانی کردند و به لحاظ رقابتی به آن ایراد گرفتند. CMA گفته بود که این خرید موجب ازبین‌رفتن رقابت بین دو رقیب اصلی در این بازار خواهد شد. این رگولاتور از ادوبی خواسته بود تا یا از این معامله خارج شود، یا محصول اصلی فیگما یعنی Figma Design را به‌همراه Adobe XD بفروشد.

لغو معامله خرید فیگما توسط ادوبی

ادوبی ساعتی پیش در خبری مدعی شده بود که به درخواست‌های CMA پاسخ مثبت نمی‌دهد، چرا که به نظر آن‌ها هیچ راهکاری موجب جلب رضایت این رگولاتور نخواهد شد. حالا ادوبی و فیگما در بیانیه مشترکی از لغو معامله خود خبر داده‌اند.

در پستی که در وب‌سایت شرکت Figma منتشر شده، آمده است: «ما ۱۵ ماه پیش با هدف شتاب‌دادن به آن‌چه هر دو شرکت یعنی Adobe و فیگما می‌توانستند برای جامعه کاربران خود انجام دهند، وارد این توافق شدیم. اگرچه حالا آن آینده را پشت‌سر می‌گذاریم و به‌عنوان شرکت‌های مستقل به کار خود ادامه می‌دهیم، اما هیجان‌زده‌ایم تا روش‌های دیگری برای مشارکت به نفع کاربران خود را پیدا کنیم.»

گفتنی است که ادوبی در آمریکا هم با شکایت احتمالی وزارت دادگستری برای جلوگیری از این قرارداد مواجه بود. مسئولان این شرکت ظاهراً هفته گذشته با مسئولان وزارت دادگستری آمریکا جلسه داشتند تا آن‌ها را به این خرید راضی کنند. اما شاید آن جلسه هم نتیجه مثبتی نداشته است.

شایان ذکر است که پیش‌تر مخالفت‌های رگولاتوری موجب لغو قرارداد خرید آرم توسط انویدیا نیز شده بود.

منبع : دیجیاتو

مطالب مرتبط