آیا واردات سوئیچ شبکه ممنوع شده است؟ 

اتحادیه فناوران رایانه هفته گذشته از ممنوعیت واردات سوییچ شبکه به‌دلیل ادعای یکی از تولیدکنندگان داخلی مبنی بر ساخت آن خبر داد. آیا ثبت سفارش این کالا ممنوع شده است؟

طبق اعلام رئیس اتحادیه فناوران رایانه، واردات سوییچ شبکه به‌دلیل تولید داخلی ممنوع شده و وزارت صمت دیگر سفارش آن را ثبت نمی‌کند. این خبر در حالی منتشر شد که هنوز به واردکنندگان این کالا اطلاعی داده نشده و نگرانی بابت تکرار‌شدن ماجرای مودم پیش آمده است.

سوئیچ دستگاهی است که رایانه‌ها را در یک شبکه به یکدیگر متصل می‌کند. با اینکه تولید برخی از سوییچ‌های عادی بازار به تکنولوژی خاصی نیاز ندارد، کیفیت آن عامل رقابتی برای خریدار محسوب می‌شود. این موضوع حدود سه سال پیش برای تولید مودم به‌دست تولیدکننده داخلی هم صدق می‌کرد‌. در آن زمان با اعلام یکی از شرکت‌های تولیدکننده، واردات مودم خارجی ممنوع شد. همین اتفاق باعث افزایش چندبرابری قیمت مودم و پرشدن بازار با کالای قاچاق شد. حال‌آنکه شرکت مدعی نیز نتوانست بازار را تأمین کند و دستگاه‌هایش را با قیمتی گران عرضه کرد که خریداران آن را به‌دلیل کیفیت نامناسب پس می‌فرستادند.

اکنون نیز فعالان بازار حدس می‌زنند همان شرکتی که جلو واردات مودم خارجی را گرفت، ادعا کرده است می‌تواند سوئیچ شبکه تولید کند و با همین ادعا درخواست ممنوعیت واردات این دستگاه را کرده است؛ چراکه فعالان بازار می‌گویند سال گذشته شرکت مذکور به انجام چنین کاری برای ممنوعیت واردات سوئیچ شبکه اذعان کرده بود. با اینکه فعالان بازار هنوز دقیقا نمی‌دانند چه گروهی از سوئیچ‌های شبکه منع واردات شده‌اند، تصور می‌شود دستگاه‌های ۵ و ۸ پورتی به‌دلیل حجم چشمگیر تقاضا در بازار، هدف این ممنوعیت باشند.

براساس اطلاعاتی که خبرنگار زومیت به‌دست آورده، به واردکنندگان سوییچ‌های شبکه غیررسمی گفته شده است نمی‌توانند سفارششان را ثبت کنند. آن‌ها هم امروز همگی درخواست ثبت سفارش برای واردات داده‌اند و هنوز درخواستی پذیرفته نشده است. البته گفته می‌شود تأیید سفارش شرکت‌ها ممکن است از یک روز تا دو هفته به‌طول بینجامد.

با اینکه توجه به تولید داخلی اهمیت زیادی دارد و فعالان بازار نیز بر این موضوع صحه می‌گذارند، آن‌ها می‌گویند راه حمایت افزایش تعرفه واردات است، نه جلوگیری کامل از واردات کالای خارجی. همان‌گونه که در ماجرای ممنوعیت واردات مودم مشاهده کردیم و این رویه هنوزهم ادامه دارد، ۷۰ درصد بازار با دستگاه‌های برندهای معروف خارجی پر و قیمت تمام مودم‌ها چند برابر شده است؛ حال‌آنکه این کالا ضروری محسوب می‌شود؛ به‌خصوص با شیوع کرونا، اتصال به اینترنت و کیفیت پایدار جزو نیازهای اساسی مردم محسوب می‌شود. درنتیجه، ممنوعیت کلی واردات تصور از وجود رانت درباره تولیدکننده‌ای داخلی را در فعالان بازار ایجاد می‌کند.

به‌گفته کارشناسان، راه‌حل این است که تعرفه واردات به میزانی افزایش یابد که هزینه تولید داخل در بازار با قیمت کالای خارجی مساوی شود. بااین‌حال با‌توجه‌به وضعیت کنونی بازار و اشباع آن، دست‌کم یک تا دو ماه نگرانی بابت کمبود سوئیچ شبکه در بازار یا افزایش قیمت آن وجود ندارد؛ البته طبق بررسی زومیت، امروز تقاضا برای خرید این دستگاه به‌دلیل ایجاد نگرانی از ممنوعیت واردات آن، افزایش یافته است.

به‌روزرسانی:

اوایل خردادماه، اتحادیه فناوران رایانه از ممنوعیت واردات سوییچ شبکه به‌دلیل ادعای یکی از تولیدکنندگان داخلی مبنی بر ساخت آن خبر داد. این خبر در حالی منتشر شد که وزارت صمت اتحادیه فناوران رایانه را از تصمیم خود مطلع نکرده بود و همین موضوع واردکنندگان را دچار سردرگمی کرد. درنهایت به نظر می‌رسد با پیگیری اتحادیه، واردات سوییچ شبکه آزاد شده است.

 این اتحادیه طی ماه اخیر جلساتی با وزارت‌ صمت، سندیکای صنعت مخابرات ایران و تولیدکنندگان حوزه تجهیزات شبکه برگزار کرد؛ بر این اساس توافق شد تا تولیدکنندگان داخلی، پس از دریافت استانداردهای مکفی بتوانند سهمی معادل ۱۲۰۰ عدد سوئیچ شبکه به‌صورت ماهانه تولید کنند و ثبت سفارش انواع سوئیچ به روال سابق ادامه پیدا کند.

اتحادیه فناوران رایانه همچنین متعهد شده تا در راستای حمایت از تولیدکنندگان، پس از تست نهایی کیفیت سوئیچ‌های لایه دو و لایه سه، یک کنفرانس خبری با آن‌ها ترتیب داده تا به معرفی و دفاع از محصولات خود در سرتاسر کشور بپردازند. به نظر می‌رسد فعالان بازار اکنون می‌توانند سوئیچ‌های شبکه را سفارش دهند و پس از سه هفته با درخواست آن‌ها موافقت خواهد شد.

با اینکه حدس فعالان و برخی واردکنندگان از شرکتی که ادعای ساخت سوییچ شبکه را کرده بود، شرکت ارگ جدید بود (که آن را با نام یوتل می‌شناسیم)؛ مدیر فروش یوتل تولید هرگونه سوییچ شبکه در این شرکت را قویا رد می‌کند. صادقی به خبرنگار زومیت می‌گوید:

شرکت‌های ایرانی زیادی در زمینه تولید سوییچ درحال فعالیت هستند و حتی ما برای پروژه های EPC خود از آن‌ها خرید می‌کنیم، که البته اتفاق بدی هم نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *