موبایلآموزشآموزندهبیاموزیم

چگونه از قفل شدن آیفون‌تان توسط دزدها جلوگیری کنید

روش پیچیده اما نگران‌کننده‌ای برای به‌دست آوردن کنترل آیفون یک کاربر و قفل کردن دائمی آن در حال افزایش است.

برخی از سارقان آیفون از تنظیمات امنیتی به نام کلید بازیابی استفاده می‌کنند که دسترسی مالک به عکس‌ها، پیام‌ها، داده‌ها و موارد دیگر را تقریباً غیرممکن می‌کند. بر اساس گزارشی اخیر از وال استریت ژورنال، برخی از قربانیان گفته‌اند که پس از دسترسی سارقان به برنامه‌های مالی آن‌ها، حساب‌های بانکی‌شان نیز خالی شده است.

با این حال، باید توجه داشت که این نوع تصاحب سخت است. این کار نیازمند تماشای دقیق یک مجرم به کاربر آیفون هنگام وارد کردن گذرواژه دستگاه – مثلاً با نگاه کردن از روی شانه در یک بار یا رویداد ورزشی – یا فریب دادن صاحب دستگاه برای به‌دست آوردن گذرواژه آن‌هاست. و این تمام ماجراست قبل از این که دستگاه فیزیکی را بدزدند.

بعد از آن، دزد می‌تواند با استفاده از گذرواژه، Apple ID دستگاه را تغییر دهد، قابلیت “Find my iPhone” را خاموش کند تا مکان آن‌ها قابل ردیابی نباشد و سپس کلید بازیابی، یک کد ۲۸ رقمی پیچیده که برای محافظت از صاحبان دستگاه در برابر هکرهای آنلاین طراحی شده را ریست کند.

اپل این کلید را برای کمک به تنظیم مجدد یا بازپس‌گیری دسترسی به Apple ID برای تقویت امنیت کاربر الزامی می‌کند، اما اگر دزد آن را تغییر دهد، مالک اصلی کد جدید را نخواهد داشت و از حساب خود قفل می‌شود.

یک سخنگوی اپل در بیانیه‌ای گفت: “ما با افرادی که این تجربه را داشته‌اند همدردی می‌کنیم و تمامی حملات به کاربران خود را بسیار جدی می‌گیریم، حتی اگر نادر باشد. ما هر روز بی‌وقفه برای حفاظت از حساب‌ها و داده‌های کاربران خود تلاش می‌کنیم و همیشه به دنبال محافظت‌های اضافی در برابر تهدیدهای نوظهور مانند این هستیم.”

در وب‌سایت اپل آمده است: “شما مسئول حفظ دسترسی به دستگاه‌های مورد اعتماد خود و کلید بازیابی هستید. اگر هر دو مورد را از دست بدهید، ممکن است به طور دائمی از حساب خود قفل شوید.”

جف پولارد، معاون رئیس و تحلیلگر اصلی در Forrester Research، گفت که شرکت باید گزینه‌های پشتیبانی مشتری بیشتری ارائه دهد و “راه‌هایی برای کاربران اپل فراهم کند تا بتوانند این تنظیمات را بازنشانی کنند.”

اما در حال حاضر، چندین قدم وجود دارد که کاربران می‌توانند برای محافظت از خود در برابر این مشکل انجام دهند.

محافظت از گذرواژه

اولین قدم، محافظت از گذرواژه است.

یک سخنگوی اپل گفت که مردم می‌توانند هنگام باز کردن قفل گوشی خود در مکان‌های عمومی از Face ID یا Touch ID استفاده کنند تا گذرواژه‌شان را به کسی نشان ندهند.

کاربران همچنین می‌توانند یک گذرواژه طولانی‌تر و ترکیبی از حروف و اعداد تنظیم کنند که فهمیدن آن برای افراد بداندیش سخت‌تر باشد. صاحبان دستگاه باید در صورت شک به دیده شدن گذرواژه توسط شخص دیگری، بلافاصله آن را تغییر دهند.

تنظیمات Screen Time

یک قدم دیگر که می‌توان در نظر گرفت، یک ترفند است که لزوماً توسط اپل تأیید نشده اما به‌صورت آنلاین دست‌به‌دست می‌شود. در تنظیمات Screen Time آیفون، که به والدین امکان می‌دهد محدودیت‌هایی بر استفاده کودکان از دستگاه اعمال کنند، گزینه‌ای برای تنظیم یک گذرواژه ثانویه وجود دارد که قبل از تغییر Apple ID از هر کاربری خواسته می‌شود.

با فعال کردن این گزینه، دزد قبل از تغییر گذرواژه Apple ID، مجبور به وارد کردن آن گذرواژه ثانویه خواهد بود.

پشتیبان‌گیری منظم از گوشی

در نهایت، کاربران می‌توانند با پشتیبان‌گیری منظم از آیفون خود – از طریق iCloud یا iTunes – از خود محافظت کنند تا داده‌ها در صورت سرقت آیفون قابل بازیابی باشند. در همین حال، کاربران ممکن است بخواهند عکس‌ها یا فایل‌ها و داده‌های حساس مهم خود را در یک سرویس ابری دیگر مانند Google Photos، Microsoft OneDrive، Amazon Photos یا Dropbox ذخیره کنند. این کار از دسترسی یک فرد بداندیش به دستگاه جلوگیری نمی‌کند، اما باید برخی از اثرات منفی آن را در صورت وقوع محدود کند.

مقالات دیگر را درباره اپل مطالعه کنید :
تحولی در رابط کاربری : ios18

توسعه ios 19 شروع شد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا