نسخه تمامبرقی کراساور پورشه ماکان تا پایان سال ۲۰۲۲ تولید خواهد شد و دارای شعاع حرکتی بیش از تایکان (۴۸۰ کیلومتر) خواهد بود که آن را مستعد رقابت با فورد موستانگ Mach-E و تسلا مدل Y میکند.مدتی بود میدانستیم پورشه تایکان در میان خودروهای الکتریکی خودروساز آلمانی تنها نخواهد ماند و شاسیبلند برقی بزرگتری به نام Macan EV به آن خواهد پیوست. طی این مدت تصاویر جاسوسی پورشه ماکان برقی و بدون آلایندگی را مشاهده کردهایم و انتظار میرود پورشه آن را برای نبرد با برندهای آمریکایی راهی بازار کند.
چیزی که ما نمیدانستیم ظرفیت پیمایش مورد انتظار پورشه ماکان برقی بود که مسلما مهمترین مزیت فروش برای خودروی الکتریکی به شمار میرود. پورشه در گزارشی از Car and Driver با اطلاعاتی که از یک میزگرد رسانهای منتشر شده است، این موضوع را کمی روشن کرد.
به گزارش موتوروان، پورشه ماکان برقی ظرفیت پیمایش بیشتری نسبت به تایکان خواهد داشت. انتظار میرود ماکان برقی ظرفیت پیمایشی بیش از ۴۸۲ کیلومتر داشته باشد تا این کراساور برقی بتواند با فورد موستانگ Mach-E و تسلا مدل Y رقابت کند. نکتهی در خور توجه این است که هر دو خودروی الکتریکی آمریکایی دارای انواع مختلفی هستند که ظرفیت پیمایش بیش از ۴۸۲ کیلومتر (۳۰۰ مایل) را طبق استاندارد EPA ارائه میدهند و پورشه تایکان ۴S مدل ۲۰۲۱ که بالاترین شعاع حرکتی تخمینی را طبق استاندارد EPA دارد، میتواند با یک بار شارژ کامل مسافت ۳۶۵ کیلومتر (۲۲۷ مایل) را طی کند.
با این اوصاف، ظرفیت پیمایش بالاتر برای پورشه ماکان برقی اصلا غیر ممکن نیست. در همان میزگرد، پورشه اعلام کرد که ماکان برقی دو اندازه باتری در دسترس خواهد داشت؛ البته انتظار میرود مدلهای عرضهشده برای بازار ایالات متحده اندازه باتری بزرگتری داشته باشند.
نکتهی دیگری که باید به آن توجه شود، این است که ماکان برقی از پلتفرم PPE یا Premium Platform Electric گروه فولکسواگن استفاده خواهد کرد که زیربنای محصولات آئودی و پورشه در آینده خواهد بود. همچنین این خودروی الکتریکی امکان شارژ سریع با حداکثر ۲۷۰ کیلووات خواهد داشت. پورشه همچنین قصد دارد مشارکت خود را با شبکه شارژ الکتریفای امریکا (Electrify America) تقویت کند.
گفته میشود پورشه ماکان برقی تا سال ۲۰۲۳ وارد ایالات متحده و تولید آن تا پایان سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد. با نزدیک شدن به زمان عرضه، جزئیات بیشتر بهزودی ارائه خواهند شد.
فرایند توسعه ماکان برقی
توسعه پورشه ماکان تمام برقی سرانجام از تابلوهای نقاشی و رایانهها به دنیای واقعی منتقل میشود. به گزارش موتوروان، خودروساز اشتوتگارت بهتازگی فرایند آزمایش نمونههای اولیه ماکان برقی را آغاز کرده است و نمونههای اولیه آن برای اولین بار در خارج از کارخانه پورشه قرار دارند و گاهی در بعضی نقاط مشاهده میشوند.
عکسهای موجود، خودروهای آزمایشی استتارشده را نشان میدهند که برای آزمایشهای واقعی به سمت شبکه جادههای عمومی آلمان در حرکت هستند. نمونههای اولیه ماکان برقی بر اساس دادههای بهدستآمده از شبیهسازی مجازی ساخته شدهاند و پورشه میگوید هدف اصلی در طول فرایند توسعه، ایجاد «اسپرتترین مدل در بخش خود» بوده است.
مایکل اشتاینر، عضو ارشد و نماینده تیم تحقیق و توسعه در هیئت مدیره پورشه، میگوید:
آزمایش واقعی اکنون بهعنوان یکی از مهمترین نقاط عطف در روند توسعه، در حال انجام است. تا زمان عرضه ماکان تمام برقی به بازار در سال ۲۰۲۳، نمونههای اولیه این خودرو حدود سه میلیون کیلومتر را بهصورت آزمایشی در سراسر جهان تحت شرایط مختلف طی خواهند کرد. نمونههای اولیه قادر هستند تجربه بهدستآمده از میلیونها کیلومتر رانندگی آزمایشی در فضای مجازی را در خود جای بدهند.
اما قبل از پیشرفت روند تحقیق و توسعه برای بردن مدل آزمایشی به جاده، پورشه صدها ساعت را در آزمایشگاههای خود برای توسعه و آزمایش دیجیتال سپری کرد. پورشه از کمتر از ۲۰ مدل رایانهای استفاده میکند که خصوصیات، سیستمها و واحدهای قدرت (پاور یونیت) خودرو را با دقت بالایی تکرار میکنند. جنبههای اصلی آزمایش آیرودینامیک، مدیریت انرژی، عملکرد و صوت بود.
پورشه همچنین تأیید کرد که ماکان برقی در سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه خواهد شد و تبدیل به اولین مدل این برند میشود که از معماری خودروهای الکتریکی PPE بهره میبرد. برای کسانی که هنوز آماده استفاده از انرژی الکتریکی نیستند، این شرکت همچنین در حال کار روی مدل احتراقی ماکان است که سال آینده رونمایی خواهد شد.