صدا و سیما مدیرعامل آپارات را محکوم کرد

صدا و سیما مدیرعامل آپارات را محکوم کرد

مدیرعامل «آپارات» به اتهام نشر و پخش آثار متعلق به سازمان صداوسیما در فضای مجازی محکوم شد.

مدیرعامل آپارات به اتهام نشر و پخش آثار متعلق به این سازمان در فضای مجازی محکوم شد. در خبری که روی سایت صداوسیما منتشر شده، این سازمان دلیل حکم را این‌گونه توضیح داده:

وب‌سایت «آپارات» مدت‌ها به بهانه کاربر محور بودن، به پخش محتوای متعلق به سازمان اقدام کرده بود و ضمن ضایع کردن حقوق سازمان و بیت المال، بخش عمده‌ای از درآمدش را از طریق نقض حق پخش محتوای متعلق به سازمان تأمین می‌کرد.

صداوسیما ادعا کرده که این امر تبعات بسیار گسترده و ضرر و زیان جبران‌ناپذیری از لحاظ مادی و معنوی برای سازمان دربرداشته و موجب تضعیف جایگاه رسانه ملی شده است. در این خبر آمده است که با پیگیری اداره کل مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل سازمان و ارائه مدارک و مستندات متقن، محمدجواد شکوری مقدم، مدیر وب‌سایت اینترنتی «آپارات» مجرم شناخته و به پرداخت جزای نقدی محکوم شد. با اینکه صداوسیما جزییات این حکم را منتشر نکرده؛ اما آن‌ها صدور این رأی را علاوه بر ایجاد رویه قضایی مناسب در کشور، به دو علت ارزشمند و حائز اهمیت دانسته‌اند: نخست اینکه بر مسئولیت سایت منتشرکننده آثار در فضای مجازی (کاربر محور) و لزوم پرداخت همه ضرر و زیان وارده به سازمان توسط ایشان تأکید دارد. دوم، صدور این قبیل از آراء علاوه بر صیانت از دارایی‌های فکری سازمان در بستر فضای مجازی، سبب تقویت جایگاه تلویزیون‌های اینترنتی (IPTV) طرف قرارداد با سازمان و بهبود عملکرد آن‌ها می‌شود.

این اولین بار نیست که مدیرعامل آپارات به دلیل انتشار محتوا محکوم می‌شود. سال گذشته هم محمدجواد شکوری مقدم، آنطور که در آن زمان اعلام شد به خاطر انتشار محتوایی توسط یک کانال ایرانی از سوی دادگاه انقلاب به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

تمام این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که این پلتفرم از خارج هم تحت فشار است. اواخر هفته گذشته بود که در خبری زومیت اعلام کرد که اپلیکیشن‌های آپارات و فیلیمو به دلیل تحریم از گوگلی‌پلی حذف شده‌اند. در نهایت هم آپارات در بیانیه‌ای اعلام کرد که تیم حقوقی این شرکت پیگیر این اتفاق است و از وزارت خارجه و وزارت ارتباطات هم درخواست کرد تا در این زمینه به این شرکت کمک کنند.

صداوسیما درحالی مدیرعامل آپارات را محکوم می‌کند یا اپلیکیشن این سرویس درحالی از اپ استور گوگل حذف می‌شود که تا این لحظه ساترا (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات در حوزه صوت و تصویر فراگیر) که زیر نظر ساختار صداوسیما فعالیت می‌کند، هیچ واکنشی نسبت به این حکم و همچنین حذف اپ آپارات از گوگل‌پلی نشان نداده است. باید منتظر ماند و دید سازمانی که خود را رگولاتور این حوزه و مدافع پلتفرم‌های آنلاین می‌داند آیا برای رفع مشکلات قضایی آپارات اقدامی انجام می‌دهد یا خیر.

خبر درحال به‌روزرسانی است…

مطالب مرتبط