تفاوت مودم با روتر در چیست؟

اینترنت امروزه بیشتر از همیشه به عضو جدا نشدنی زندگی ما بدل گردیده است. این امر موجب اهمیت پیدا کردن کیفیت و بستر دسترسی افراد به اینترنت شده است. علاوه براین عده‌ی بسیاری با اهداف کاری، تحصیلی، تولید محتوا، استریمینگ و… نیازمند دسترسی به شبکه‌ی اینترنت خانگی یا اداری باکیفیت دارند.

از سویی دسترسی به شبکه اینترنت باکیفیت و پایدار علاوه بر بستر دریافتی از ISP، نیازمند تجهیزات شبکه مناسب است. هنگامی که اقدام به خرید تجهیزات مربوطه می‌کنید، احتمالا با کلمه‌های روتر و مودم زیاد برخورد می‌کنید. در این مقاله‌ی ویجیاتو قصد داریم به بررسی تفاوت‌های اساسی مودم و روتر بپردازیم.

Router and Modem

مودم‌ها و روترها عملکرد متفاوتی دارند. یک مودم شما را به اینترنت متصل می‌کند. اما یک روتر دستگاه‌های شما را به شبکه خانگی (که به عنوان شبکه محلی یا LAN شناخته می‌شود) و به شبکه WiFi متصل می‌کند. در نهایت، دستگاه‌های شما می‌توانند به صورت بی‌سیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. نکته مهمی که وجود دارد این است که یک روتر به خودی خود شما را به اینترنت متصل نمی‌کند.

بنابراین، تفاوت مودم و روتر چیست؟ چگونه مودم و روتر با هم کار می‌کنند؟ مودم یا روتر کدام را باید انتخاب کنیم؟ این سوالاتی است که به پاسخ آن‌ها در این مقاله از ویجیاتو خواهیم پرداخت. اما قبل از درک تفاوت‌های اصلی، ابتدا به اینکه مودم و روتر چیست، ویژگی‌های آن‌ها و نحوه کار آن‌ها می‌پردازیم.


مودم چیست؟

مودم یا modem (کوتاه شده Modulator-Demodulator) وسیله‌ای است که شکل سیگنال‌ها را تغییر می‌دهد. یک اتصال اختصاصی با ISP (ارائه دهندگان خدمات اینترنت) برای دریافت اینترنت برای خانه یا محل کار برقرار می‌کند. مودم یک دستگاه یا برنامه سخت افزاری است که داده‌ها را از یک دستگاه به هر دستگاه دیگر منتقل می‌کند.

مودم به رایانه اجازه می‌دهد تا داده‌ها را از طریق خطوط تلفن، خطوط کابلی و غیره با استفاده از سیگنال‌های آنالوگ دریافت کند. اینترنت سیگنال‌های آنالوگ را ارسال می‌کند، اما سیستم کامپیوتری فقط می‌تواند سیگنال‌های دیجیتال را درک کند.

modem

بنابراین، ما به دستگاهی نیاز داریم که بتواند سیگنال آنالوگ را به سیگنال دیجیتال و بالعکس تبدیل کند. برای این کار به یک مودم نیاز داریم. مودم‌ها همچنین برای انتقال سیگنال‌های آنالوگ، از دیودهای ساطع نور (LED) و رادیو استفاده می‌شوند.

مودم دستگاهی است که خانه شما را به ارائه دهندگان خدمات اینترنت (ISP) متصل می‌کند و سیگنال‌های دیجیتالی را از ISP شما ترجمه می‌کند تا رایانه شما بتواند آن‌ها را درک کند. اکثر مودم‌ها دو درگاه اتصال دارند: یکی که شما را به ISP متصل می‌کند و دیگری به کامپیوتر، لپ تاپ یا روتر شما متصل شود.

مودم چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که تا به حال متوجه شده‌اید، مودم وظیفه تعدیل سیگنال را بر عهده دارد. اصل کار مودم نیز بر اساس همین فرآیند است. مودم بین خط تلفن و سیستم کامپیوتری یا روتر قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها را با پورت اترنت (ethernet) متصل می‌کند.

یک مودم خانه شما را از طریق شبکه ارائه دهنده به اینترنت متصل می‌کند. به عنوان یک مترجم برای انتقال اطلاعات بین شبکه خانگی شما و شبکه عمومی بزرگتر عمل می‌کند. شبکه‌ای را تشکیل می‌دهد که WAN (شبکه گسترده) نامیده می‌شود. بدون مودم نمی‌توانیم به اینترنت وصل شویم و مودم مانند پلی بین خط اینترنت یا تلفن و کامپیوتر عمل می‌کند.

modem

یک مودم معمولاً دارای چراغ یا LED در جلوی خود است. از طریق LEDها می‌توانید به راحتی آنچه را که در آن لحظه در حال وقوع است را مشاهده کنید. یکی از LEDها نشان می‌دهد که دستگاه در حال دریافت برق است. LED دیگر نشان می‌دهد که مودم در حال دریافت داده از ارائه دهندگان خدمات اینترنت (ISP) است.

مورد سوم نشان می‌دهد که مودم با موفقیت داده‌ها را ارسال می‌کند. LED چهارم نشان می‌دهد که دستگاه‌های متصل، به اینترنت دسترسی دارند. بنابراین، با دیدن اینکه کدام LED کار می‌کند یا چشمک می‌زند، به راحتی می‌توانید ببینید که مودم شما در حال حاضر چه کاری انجام می‌دهد.

چند نوع مودم وجود دارد؟

مودم‌ها بر اساس نحوه انتقال داده‌ها و نحوه نصب می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. این انواع در زیر آورده شده است.

مودم External: مودم اکسترنال با استفاده از کابل خارج از سیستم کامپیوتری متصل می‌شود. نصب بسیار آسانی دارد و سرعت انتقال داده بالایی را نیز فراهم می‌کند. گران‌تر است اما به دلیل سرعت بالای انتقال داده، بیشتر برای جلوگیری از قطع شدن اتصال شبکه، استفاده می‌شود.

مودم Internal: همان‌طور که از نامش پیداست، مودم اینترنال روی مادربرد رایانه شخصی نصب می‌شود. شبیه یک مدار الکترونیکی است و در شکاف توسعه مادربرد نصب می‌شود. نصب پیچیده‌ای دارد و سرعت انتقال داده آن نیز کند است. از این رو برای رایانه شخصی در خانه‌ها یا فضاهای کوچک استفاده می‌شود.

مودم Wireless: مودم‌های بی‌سیم، بدون کابل به سیستم‌های کامپیوتری متصل می‌شوند. اکثر افراد از این مودم‌ها برای استفاده شخصی خود استفاده می‌کنند. این مودم‌ها از فرکانس‌های رادیویی برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند. همچنین سرعت انتقال خوبی را فراهم می‌کنند.

modem

مودم Dial-up: مودم Dial-up اتصال اینترنت را با اتصال ISP با استفاده از خط تلفن معمولی برقرار می‌کند.

مودم Cable: مودم کابلی به عنوان دستگاه پهنای باند نیز شناخته می‌شود. زیرا به رایانه اجازه می‌دهد تا از طریق یک اتصال ثابت با ISP ارتباط برقرار کند. با استفاده از کابل کواکسیال (coaxial) با اتصال خط ثابت و با استفاده از اترنت به کامپیوتر متصل می‌شود.

مودم DSL: کوتاه شده Digital Subscriber Line است، که امکان انتقال داده‌ها را از طریق خط تلفن معمولی فراهم می‌کند. سرعت انتقال داده بالایی را دارد. از این رو به طور گسترده در دفاتر و خانه‌ها استفاده می‌شود. می‌توان از آن برای اتصال به کامپیوتر یا روتر استفاده کرد تا اتصال اینترنت را از طریق پورت اترنت یا پورت USB فراهم کند. مودم‌های DSL دو نوع هستند:

  • مودم ADSL
  • مودم SDSL

مودم Satellite: مودم‌های ماهواره‌ای مودم‌های گران قیمتی هستند و نیازی به اتصال تلفنی برای اینترنت ندارند. از فناوری ماهواره‌ای برای ارسال یا دریافت داده‌ها استفاده می‌کند. سرعت مودم نسبتا کمتر از مودم DSL یا کابلی است.

مودم Half-duplex: همان‌طور که از نام آن پیداست، امکان انتقال داده‌ها را در یک جهت در هر زمان فراهم می‌کند. به این معنی که اگر سیگنال را از یک طرف دریافت کند، در آن زمان، سیگنال را در انتهای دیگر دریافت نمی‌کند. هنگامی که انتقال یک سر به پایان رسید، آن‌گاه انتهای دیگر می‌تواند داده‌ها را انتقال دهد.

مودم Full Duplex: مودم‌های Full Duplex می‌توانند داده‌ها را از هر دو طرف به طور همزمان انتقال دهند. به این معنی که می‌تواند داده‌ها را از یک طرف و انتهای دیگر به طور همزمان بدون هیچ وقفه‌ای دریافت کند.

در نهایت عملکرد کلی مودم‌ها در کاربردهای بیان شده خلاصه می‌شوند. سیگنال الکتریکی را از آنالوگ به دیجیتال و دیجیتال به آنالوگ تغییر می‌دهند. اتصال ایمن را فراهم می‌کند و سایر مشکلات را کنترل و مدیریت می‌کند. ما را قادر می‌سازد تا از اتصال اینترنت برای ارتباط با کل جهان استفاده کنیم.


روتر چیست؟

روتر (Router) یک دستگاه شبکه است که مسئول مسیریابی بسته‌های داده از مبدا به مقصد در یک شبکه است. این دستگاه، اتصال اینترنت را از مودم به تمام دستگاه‌های شبکه، اعم از سیمی یا بی‌سیم، مانند رایانه شخصی، لپ تاپ، تلفن همراه، تبلت و غیره توزیع یا مسیریابی می‌کند. همچنین چندین دستگاه را قادر می‌سازد تا از طریق یک شبکه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

Router

داده‌های ارسال شده توسط اینترنت مانند ایمیل یا هر صفحه وب به صورت بسته است. این بسته‌ها از طریق اینترنت از یک روتر به روتر دیگر منتقل می‌شوند، تا زمانی که به مقصد برسند. هنگامی که یک بسته داده به هر یک از این خطوط می‌رسد، روتر آدرس مقصد آن بسته داده را می‌خواند و آن را به شبکه بعدی و در نهایت به سمت مقصد ارسال می‌کند.

روترها دارای یک پورت اترنت اختصاصی با کد رنگی هستند که از آن برای اتصال فیزیکی به WAN (شبکه گسترده) و چهار پورت اترنت اضافی برای LAN (شبکه محلی) استفاده می‌کند. دو عملکرد اصلی روتر شامل یکی ایجاد و نگهداری یک شبکه محلی است و مورد دوم مدیریت داده‌های ورودی و خروجی از شبکه و همچنین داده‌های در حال حرکت در داخل آن شبکه است.

همچنین روتر به شما کمک می‌کند تا چندین شبکه را مدیریت کنید و ترافیک شبکه را بین آن‌ها هدایت کنید. همان‌طور که قبلا گفته شد، هنگامی که چندین دستگاه دارید که باید به اینترنت متصل شوند، یا اگر می‌خواهید از آن‌ها به صورت بی‌سیم (از طریق WiFi) استفاده کنید، به یک روتر نیاز خواهید داشت.

روتر

روتر شما، دستگاه‌هایتان را به شبکه خانگی یا شبکه WiFi شما متصل می‌کند. درنهایت‌، دستگاه‌های شما را قادر می‌سازد به صورت بی‌سیم با هم ارتباط برقرار کرده و به اینترنت متصل شوند.

روتر از طریق کابل اترنت یا در مورد روتر بی‌سیم، از طریق سیگنال WiFi به مودم و سپس به دستگاه‌های شما متصل می‌شود. این دستگاه یک شبکه محلی (LAN) در خانه شما ایجاد می‌کند و به دستگاه‌های شما این امکان را می‌دهد تا فایل‌ها و موارد دیگر را به اشتراک بگذارید و ارتباط ایجاد کنید.

روتر تمام اطلاعاتی را که به هر دستگاه و مودم می‌رود را مدیریت می‌کند و مطمئن می‌شود که همه آن‌ها به طور ایمن در نقطه درست قرار می‌گیرند. با این حال، روتر برای عملکرد نیازی به اتصال به مودم ندارد. می‌توانید انتخاب کنید که یک LAN بدون دسترسی به اینترنت ایجاد کنید.

Router

روترها عمدتاً دو نوع هستند، به صورت سیمی و بی‌سیم. روتر سیمی، برای اتصال به اینترنت به یک کابل اترنت برای نیاز دارد. در حالی که در روتر بی‌سیم نیازی به کابل ندارد و به کمک فناوری وای فای می‌تواند دستگاه‌های شبکه را متصل کند. همچنین ویژگی‌های امنیتی‌ای را در اختیار ما قرار می‌دهد تا دستگاه‌های ما را از هر گونه تهدیدی در شبکه ایمن نگه دارد.

روتر چگونه کار می‌کند؟

کار روتر بسیار ساده است. چندین شبکه را به هم متصل می‌کند و ترافیک شبکه را بین آن‌ها هدایت می‌کند. برای درک عملکرد یک روتر به زبان ساده، کافی است یک روتر را به عنوان یک واسطه بین اتصال اینترنت و شبکه محلی تصور کنید.

روتر همچنین از دستگاه‌های شما محافظت می‌کند تا مستقیماً در معرض اینترنت قرار نگیرند. فقط با استفاده از روتر نمی‌توانید مستقیماً به اینترنت متصل شوید. یک روتر مودم را به دستگاه‌های دیگر متصل می‌کند تا امکان ارتباط بین این دستگاه‌ها و اینترنت را فراهم کند.

تفاوت مودم با روتر در چیست؟ - ویجیاتو

مسیریابی داده‌ها را با آدرس IP تعریف شده از یک شبکه به شبکه دیگر یا در یک شبکه هدایت می‌کند. این کار را با ارائه یک آدرس IP محلی برای هر دستگاه از طریق اینترنت انجام می‌شود. مقصد مناسب را تضمین می‌کند تا داده‌ها را در شبکه به مکان مناسب برساند.

بهترین و سریع‌ترین مسیر را پیدا می‌کند و سپس داده‌ها را از آن مسیر به دستگاه‌های شبکه ارسال می‌کند. این کار شبیه تحویل بسته است که دارای یک آدرس تعریف شده است تا فقط به گیرنده مناسب برسد.

چند نوع روتر وجود دارد؟

انواع مختلفی از روترها وجود دارد. در ادامه به دو نوع از روترها می‌پردازیم.

روتر Wireless: روترهای بی‌سیم رایج‌ترین روترهایی هستند که در ادارات و منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرا برای اتصال به دستگاه‌های شبکه به هیچ سیم یا کابلی نیاز ندارند. اتصال ایمنی را فراهم می‌کنند و فقط کاربران احراز هویت شده می‌توانند با استفاده از شناسه و رمز عبور به شبکه دسترسی داشته باشند.

روتر Wired یا Broadband: همان‌طور که از نام آن پیداست، برای اتصال به دستگاه‌های شبکه نیاز به سیم یا کابل دارد. از این روترها بیشتر در مدارس یا دفاتر کوچک برای اتصال رایانه‌های شخصی با کابل اترنت استفاده می‌شود.

همچنین دارای یک نقطه دسترسی Wi-Fi است و با استفاده از فناوری VOIP (کوتاه شده Voice-over-Internet Protocol) می‌توان تلفن همراه را به آن متصل کرد. به مودم‌های ADSL نیز متصل می‌شود تا داده‌های انتقال را از مودم گرفته و به شبکه دیگر توزیع کند.

در نهایت عملکرد کلی روترها در کاربردهای بیان شده خلاصه می‌شوند. وظیفه اصلی روتر، حفظ شبکه و اجرای روان آن است. برای این کار، کامپیوترها و سایر دستگاه‌های شبکه مانند موبایل، تبلت، پرینتر و غیره را به هم متصل می‌کنند، تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

روترهای بی‌سیم بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند ،که اکثر دستگاه‌های شبکه را قادر می‌سازند تا در هر زمان به راحتی و بدون نگرانی از وجود سیم‌ها متصل شوند. می‌تواند با معماری مختلف شبکه‌ها مانند کابل اترنت، Wi-Fi یا WLAN ارتباط برقرار کند. ترافیک شبکه را مدیریت و کاهش می‌دهد. با استفاده از جدول مسیریابی و هوشمندی، داده‌ها را به مقصد درست با بهترین مسیر ارائه می‌کند.


روتر یا مودم

به یاد داشته باشید که مودم مترجم شبکه شما است. در حالی که روتر بیشتر شبیه یک کنترل کننده ترافیک هوایی است که با هواپیماها ارتباط برقرار می‌کند، نظم را حفظ می‌کند و از امنیت همه مطمئن می‌شود.

مودم اطلاعات درخواستی را از اینترنت به شبکه شما وارد می‌کند. در حالی که روتر اطلاعات درخواستی را در رایانه شخصی یا لپ تاپ شما توزیع می‌کند. مودم یکی از تجهیزاتی است که سیگنال‌های اینترنت را از ارائه‌ دهندگان خدمات اینترنت (ISP) دریافت می‌کند و اتصال اینترنت را در خانه یا محل کار شما فراهم می‌کند. مودم برای اتصال به اینترنت ضروری است.

روتر یا مودم

روتر یک دستگاه شبکه است که اتصال اینترنت را از مودم شما گرفته و به دستگاه‌های بی‌سیم شما ارسال می‌کند. یک روتر همچنین به همه این دستگاه‌ها امکان اتصال همزمان را می‌دهد. انواع مختلفی از روترها وجود دارد، اما محبوب ترین آن‌ها با سیم (wired) یا بی‌سیم (wireless) است.

صرف نظر از اینکه روتر شما چگونه است، همچنان باید به صورت فیزیکی با کابل به مودم شما متصل شود. روترها و مودم‌ها به طور سنتی دو دستگاه مجزا بوده‌اند که با هم کار می‌کردند تا شبکه خانگی شما را تشکیل دهند. با این حال، با فناوری امروزی، لزوما نیازی به مودم و روتر جداگانه ندارید. دستگاه‌ای وجود دارد که ترکیبی از این دو دستگاه است. در ادامه به این سخت افزار کمی می‌پردازیم.

عملکرد

مودم مانند یک مترجم بین اینترنت و شبکه محلی است. یک مودم، سیگنال آنالوگ را به یک سیگنال دیجیتال و سیگنال دیجیتال را به سیگنال آنالوگ تغییر می‌دهد. در حالی که یک روتر یک شبکه را ایجاد می‌کند و به چندین دستگاه اجازه می‌دهد به این شبکه متصل شوند.

اگر فقط یک دستگاه دارید، به هیچ روتری نیاز ندارید. یک مودم دارای یک پورت اترنت است و کامپیوتر یا هر وسیله دیگری می‌تواند مستقیماً به این پورت اترنت متصل شود و به اینترنت دسترسی داشته باشد. اما اگر چندین دستگاه دارید، می‌توانید با استفاده از شبکه ایجاد شده توسط روتر به اینترنت متصل شوید.

روتر یا مودم

یک مودم می‌تواند بدون هیچ روتری کار کند و می‌تواند اتصال اینترنت را برای یک دستگاه فراهم کند. از طرف دیگر، یک روتر می‌تواند اطلاعات را بین چندین دستگاه به اشتراک بگذارد. اما نمی‌تواند بدون مودم اینترنت را در اختیار این دستگاه‌ها قرار دهید.

اتصالات

یک مودم فقط یک پورت دارد و می‌تواند در هر بار فقط به یک دستگاه متصل شود، یعنی به کامپیوتر یا روتر. بنابراین، اگر چندین دستگاه دارید، نمی‌توانید همه آن‌ها را با استفاده از یک مودم متصل کنید. به همین دلیل به روتر نیاز خواهید داشت. برعکس، یک روتر می‌تواند همزمان به چندین دستگاه از طریق کابل‌های اترنت یا Wi-Fi متصل شود.

امنیت

هیچ مکانیزم امنیتی داخلی‌ای در مودم وجود ندارد و داده‌ها را برای هیچ آسیب پذیری امنیتی اسکن نمی‌کند. بنابراین، می‌تواند تهدیداتی ایجاد کند. در حالی که یک روتر حاوی فایروال‌های مناسب برای تامین امنیت است. بسته‌های داده را به درستی بررسی می‌کند تا مقصد آن‌ها را تعیین کند. سپس از ورود هرگونه حمله به دستگاه‌های متصل جلوگیری می‌کند.

نوع دستگاه و لایه

مودم یک دستگاه مبتنی بر اینترنت است که از لایه دوم یعنی لایه پیوند داده استفاده می‌کند. روتر یک دستگاه شبکه است که از لایه سوم یعنی لایه شبکه و لایه‌های پیوند داده و لایه فیزیکی استفاده می‌کند.

مودمروتر
سیگنال‌ها را تغییر می‌دهد.شبکه‌های مختلف را با یکدیگر مرتبط کنید.
برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌شود.برای ایجاد شبکه ایجاد می‌شود.
مودم روی لایه Datalink کار می‌کند.روتر را می‌توان در لایه پیوند داده، لایه شبکه و لایه فیزیکی کار کرد.
مودم به بررسی داده کمکی نمی‌کند. بنابراین، تهدید امنیتی همیشه وجود دارد.روتر تمام بسته داده را قبل از ارسال آن بررسی می‌کند، که به شناسایی یک تهدید کمک می‌کند.
بین خط تلفن و روتر یا مستقیماً روی رایانه قرار می‌گیرد.بین شبکه کامپیوتری و مودم قرار می‌گیرد.

چه زمانی به مودم یا روتر نیاز دارید؟

برای راه اندازی یک شبکه خانگی، هم به مودم و هم به روتر نیاز است. اگر یک دستگاه را با سیم به اینترنت وصل می‌کنید، فقط به یک مودم نیاز دارید. برای رمزگشایی سیگنال ارائه دهنده خدمات اینترنتی خود (ISP) همیشه باید از مودم همراه با روتر استفاده کنید.

اگر در حال حاضر از مودم استفاده می‌کنید اما سرعت مورد نظر را از ISP دریافت نمی‌کنید، می‌توانید از یک روتر برای افزایش سرعت شبکه خود استفاده کنید. دارای محدودیت پهنای باند است و سیگنال را به تمام دستگاه‌های متصل به گردش در می‌آورد. اساسا، کاری که روتر شما انجام می‌دهد این است که یک اتصال بی‌سیم ایجاد می‌کند و Wi-Fi (اینترنت) شما را مدیریت می‌کند.

مزایای مودم:

  • در اتصال LAN با اینترنت مفیدتر است.
  • سرعت بستگی به هزینه دارد.
  • مودم پرکاربردترین راه ارتباطی داده است.

معایب مودم:

  • سرعت پایین در مقایسه با هاب.
  • به عنوان رابط بین LAN و اینترنت عمل می‌کند.
  • هیچ گونه تعمیر و نگهداری ترافیک را ارائه نمی‌دهد.
  • نقطه ضعف اصلی مودم سرعت است.

مزایای روتر:

  • به اشتراک گذاری اتصال شبکه با چندین ماشین کمک می‌کند که بهره‌وری را افزایش می‌دهد.
  • روتر اجازه می‌دهد تا بسته‌های داده را به روشی سازمان یافته تحویل دهد، که به کاهش بار داده کمک می‌کند.
  • روتر اتصال پایدار و قابل اعتماد بین میزبان‌های شبکه را امکان پذیر می‌کند.
  • روترها از قطعات جایگزین در صورتی که قطعه اصلی قادر به انتقال بسته‌های داده نباشد، استفاده می‌کنند.

معایب روتر:

  • هنگامی که چندین رایانه از یک شبکه استفاده می‌کنند، اتصالات ممکن است کند شوند.

gateway چیست؟

در گذشته، برای دسترسی به اینترنت چند دستگاه، هم به مودم و هم به یک روتر نیاز بود. این قطعه سخت افزاری ترکیبی از عملکردهای یک مودم و یک روتر است. شما را به اینترنت متصل می‌کند و اتصال اینترنت را در چندین دستگاه شما توزیع می‌کند.

gateway

در ابتدا، یک gateway ممکن است ایده خوبی به نظر برسد. پس از همه، شما فقط باید یک دستگاه بخرید و راه اندازی کنید. اما آن‌ها یک سری معایب دارند. اول از همه، اگر مودم یا روتر خراب شد، باید یک gateway کاملاً جدید بخرید.

در صورت تغییر از یک نوع سرویس به سرویس دیگر، ممکن است مجبور شوید یک gateway کاملاً جدید بخرید. مثلا از DSL به کابل فیبر نوری. عیب‌یابی gatewayها ممکن است دشوار باشد، زیرا تشخیص اینکه کدام قسمت از دستگاه به درستی کار نمی‌کند دشوار است.

منبع: دیجیاتو

مطالب مرتبط