گوگل از این پس معتبر نبودن نتایج جستجو را به کاربر اطلاع می‌دهد

گوگل در نظر دارد اگر نتایج جستجوی سوژه‌های خبری از اعتبار کافی برخوردار نباشند، کاربران را از امکان تغییر نتایج و انتشار گزارش‌های معتبر در آینده مطلع سازد.

یکی از مشکلاتی که کاربران بارها در فضای مجازی با آن مواجه می‌شوند، انتشار اخبار کذب در مورد مسائل مختلف است. بارها اتفاق افتاده که بعد وقوع از رویدادی مهم، فضای مجازی را طوفانی از شایعات و گزارش‌های خلاف واقع برمی‌دارد. در این بین، امکان دارد کاربران از طریق موتور جستجوی گوگل به دنبال با خبر شدن از وقایع رخ‌داده باشند و گرفتار اخبار کذب شوند.

گوگل در همین راستا، می‌خواهد تغییرات گسترده‌ای در نمایش نتایج جستجوها اعمال کند. اگر رویدادی رخ بدهد، گوگل کاربران را از احتمال تغییر نتایج خبر می‌دهد و همچنین اعلانی برای کاربر نمایش داده خواهد شد که اگر به دنبال آخرین خبر در مورد سوژه‌ی جستجوشده هستند، باید تا اضافه شدن نتایج برگرفته از منابع معتبر صبر کنند.

این ویژگی می‌تواند تا حد قابل توجهی با نشر اکاذیب مقابله و کاربران را در دریافت اطلاعات از منابع موثق و قابل اطمینان کمک کند. در حال حاضر ویژگی مورد نظر تنها برای کاربران انگلیسی زبان ایالات متحده در نظر گرفته شده است؛ اما انتظار می‌رود زبان‌های دیگر و مناطق مختلف دنیا در آینده پوشش داده شوند.

گوگل در مورد این ویژگی توضیح داده است که موتور جستجوی این شرکت در بیشتر مواقع، مفیدترین اطلاعات موجود در سطح اینترنت را به کاربران ارائه می‌دهد؛ اما شرایطی وجود دارد که اطلاعات مفید از منابع موثق هنوز منتشر نشده است و تا زمان انتشار اطلاعات بیشتر باید صبر کرد. چنین حالتی در اکثر مواقع زمانی رخ می‌دهد که اتفاق مهمی به وقوع پیوسته باشد و اطلاعات اولیه در مورد آن از واقعیت به دور باشند یا تنها بخشی از واقعیت را روایت کنند.

با نگاهی به نقش شبکه‌های اجتماعی بر پوشش اخبار می‌توان به اهمیت ویژگی اضافهشده به موتور جستجوی گوگل پی برد. با انتشار اولین گزارش‌ها از هر رویداد خبری، بسیاری کاربران شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام، توییتر و فیسبوک به پوشش آن خبر در حساب شخصی خود می‌پردازند. طبیعتا اگر گزارشی اشتباه باشد یا تنها بخشی از واقعیت را پوشش بدهد، آنچه کاربران شبکه‌های اجتماعی به اشتراک خواهند گذاشت خبر کذب است و در واقع به نشر اکاذیب در شکل گسترده کمک خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *