انویدیا از عرضه مدل ۱۲ گیگابایتی کارت گرافیک RTX 4080 منصرف شد

پس از انتقادهای فراوان از قیمت و نحوه نام‌گذاری، حالا انویدیا اعلام کرده که دیگر برنامه‌ای برای عرضه مدل ۱۲ گیگابایتی RTX 4080 ندارد.

انویدیا نزدیک به یک ماه پیش از چند کارت گرافیک از سری RTX 40 رونمایی کرد. یکی از این کارت‌های گرافیک جدید، RTX 4080 بود که در آن زمان انویدیا از عرضه آن در مدل‌های ۱۲ و ۱۶ گیگابایتی خبر داد. حالا انویدیا گفته بخاطر نام‌گذاری نامناسب و سردرگمی خریداران، عرضه مدل ۱۲ گیگابایتی را لغو می‌کند.

انویدیا در وب‌سایت خود خبر از عدم عرضه مدل ۱۲ گیگابایتی داده، با این حال کاربران از ماه آینده میلادی یعنی ۱۶ نوامبر می‌توانند به مدل ۱۶ گیگابایتی این کارت گرافیک دسترسی پیدا کنند.

انتقاد از انویدیا بخاطر مدل ۱۲ گیگابایتی RTX 4080

از زمان معرفی کارت گرافیک جدید انویدیا، شاهد انتقادها از مدل ۱۲ گیگابایتی بودیم، مخصوصا اینکه تفاوت زیادی میان مدل ۱۲ گیگابایتی و ۱۶ گیگابایتی وجود دارد.

مدل ۱۲ گیگابایتی قرار بود با قیمت ۸۹۹ دلاری روانه بازار شود، ۷۶۸۰ هسته کودا داشته باشد، فرکانس پایه و بوست ۲.۳۱ و ۲.۶۱ گیگاهرتزی را در اختیار کاربران قرار دهد و ۶۳۹ تنسور ترافلاپس قدرت داشته باشد. این کارت گرافیک همچنین ۹۲ RT ترافلاپس و ۴۰ Shader ترافلاپس قدرت داشت. مدل ۱۶ گیگابایتی قدرت بسیار بالاتری دارد، هرچند گران‌تر است.

انویدیا از عرضه مدل 12 گیگابایتی کارت گرافیک RTX 4080 منصرف شد

مدل ۱۶ گیگابایتی این کارت گرافیک که قیمت ۱۱۹۹ دلاری را در مدل مرجع یدک می‌کشد، به ۹۷۲۸ هسته کودا مجهز شده و فرکانس پایه پایه و بوست ۲.۲۱ و ۲.۵۱ گیگاهرتزی دارد. قدرت این کارت گرافیک ۷۸۰ تنسور ترافلاپس، ۱۱۳ RT ترافلاپس و ۴۹ Shader ترافلاپس است.

با توجه به لغو عرضه مدل ۱۲ گیگابایتی، کاربران برای خرید یک مدل از کارت‌های گرافیک سری RTX 40 با قیمت مناسب، باید همچنان منتظر بمانند. مایکروسافت در حال حاضر نگفته چه زمانی مدل ۱۲ گیگابایتی RTX 4080 را با یک نام متفاوت روانه بازار می‌کند. شاید این کارت گرافیک با نام RTX 4070 روانه بازار شود، هرچند نمی‌توان درباره این موضوع چندان مطمئن بود.

منبع:دیجیاتو

مطالب مرتبط