کوپایلت‌پلاس؛ همه چیز درباره هوشمندترین کامپیوترهای ویندوزی

مایکروسافت در تاریخ ۳۱ اردیبهشت امسال، طی رویدادی که بر هوش مصنوعی و محصولات سرفیس تمرکز داشت، از Copilot+ PC رونمایی کرد و درباره ویژگی‌های برجسته نسل بعدی هوش مصنوعی در کامپیوترهای هوشمند صحبت کرد. بااین‌حال، با وجود شباهت اسمی، کوپایلت‌پلاس صرفاً یک سرویس ساده نیست و چندین جنبه مختلف را شامل می‌شود.

رونمایی از سرویس‌های جدید هوش مصنوعی مایکروسافت، سؤالات بسیاری را در ذهن کاربران ایجاد کرده است که در این مقاله قصد داریم به برخی از آن‌ها پاسخ دهیم؛ پرسش‌هایی مانند +Copilot چیست، آیا استفاده از آن هزینه اضافی دارد، چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه با دستیار هوش مصنوعی مایکروسافت متفاوت است.

کوپایلت‌پلاس مایکروسافت چیست؟

مایکروسافت اعلام کرده که کوپایلت‌پلاس قرار است “کلاس جدیدی از کامپیوترهای ویندوزی” را معرفی کند، به‌طوری که این کامپیوترها “قدرتمندترین کامپیوترهای ویندوزی ساخته شده تا به امروز” خواهند بود. در واقع، کوپایلت‌پلاس با بهره‌گیری از تراشه‌های NPU قدرتمند، بیش از ۴۰ مدل زبانی کوچک و ران تایم جدید، چندین قابلیت پیشرفته هوش مصنوعی را شامل می‌شود که به‌صورت محلی در کامپیوترهای مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز قابل‌استفاده خواهند بود.

اولین موج کامپیوترهای هوش مصنوعی با تراشه‌های اسنپ‌دراگون ایکس عرضه می‌شوند

برای پردازش محلی و بدون نیاز به اینترنت قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی، پردازنده‌هایی با واحد NPU بسیار قوی ضروری هستند که به گفته مایکروسافت، در حال حاضر فقط با تراشه‌های جدید آرم کوالکام، از جمله اسنپ‌دراگون ایکس الیت و ایکس پلاس، ممکن می‌شود. البته در آینده، شرکت‌های ای‌ام‌دی و اینتل نیز قرار است پردازنده‌هایی تولید کنند تا نیازهای کوپایلت‌پلاس را برآورده کنند.

یکی از ویژگی‌های مهم ویندوز مبتنی بر هوش مصنوعی، قابلیت Recall است. این ویژگی مبتنی بر هوش مصنوعی که در بستر ویندوز پیاده‌سازی شده، از تمامی فعالیت‌ها در ویندوز ۱۱ اسکرین‌شات می‌گیرد و از یک مدل زبانی کوچک برای جست‌وجو و بازیابی آن‌ها استفاده می‌کند.

از دیگر قابلیت‌های هوش مصنوعی +Copilot می‌توان به توانایی تولید تصاویر و ویرایش‌های پیشرفته‌تر در اپلیکیشن‌های داخلی ویندوز مانند نوت‌پد و فوتوز اشاره کرد.

کوپایلت در فوتوشاپ

تفاوت کوپایلت‌پلاس و کوپایلت پرو چیست؟

کوپایلت‌پلاس و کوپایلت پرو کاملاً متفاوت هستند. کوپایلت پرو یک سرویس پولی دستیار مایکروسافت است که به کاربران اجازه می‌دهد با پرداخت حق اشتراک، به قابلیت‌های بیشتر هوش مصنوعی دسترسی پیدا کنند؛ درحالی‌که کوپایلت‌پلاس به مجموعه گسترده‌ای از قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی مایکروسافت اشاره دارد که فقط در کامپیوترهای هوش مصنوعی مبتنی بر ویندوز ارائه می‌شود.

هزینه استفاده از مایکروسافت +Copilot چقدر است؟

کاربران برای دسترسی به کوپایلت‌پلاس نیازی به پرداخت حق اشتراک یا خرید نرم‌افزار ندارند؛ اما این سرویس جدید فقط روی کامپیوترهای کوپایلت‌پلاسی قابل‌دسترسی خواهد بود که از ماه ژوئن ۲۰۲۴ به بازار عرضه می‌شوند؛ بنابراین، کاربران هزینه اصلی را زمانی پرداخت می‌کنند که یکی از این سیستم‌های هوش مصنوعی را خریداری کنند.

کوپایلت‌پلاس چه قابلیت‌هایی ارائه می‌دهد؟

کوپایلت‌پلاس به نرم‌افزار خاصی محدود نیست؛ بلکه مجموعه‌ای از امکانات هوش مصنوعی را در برمی‌گیرد که در دل اپلیکیشن‌های مختلف ارائه می‌شود. این امکانات شامل ویرایش محلی عکس و ویدئو باهوش مصنوعی، قابلیت‌های پیشرفته‌تر Windows Studio Effects، تولید تصویر محلی هوش مصنوعی، امکان مرور در تایم‌لاین چیزهایی که قبلاً به آن‌ها نگاه کرده‌اید و موارد دیگر می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های اعلام‌شده کوپایلت‌پلاس اشاره می‌کنیم:

  1. قابلیت Recall: به کاربران اجازه می‌دهد هر چیزی را که قبلاً در پی‌سی مشاهده کرده‌اند، از طریق تایم‌لاین مرور کنند.
  2. ویرایش‌ هوش مصنوعی پیشرفته در برنامه‌های سازگار با Adobe: امکانات ویرایشی پیشرفته‌تر در نرم‌افزارهای Adobe را فراهم می‌کند.
  3. زیرنویس و توضیحات زنده برای ویدئوها: ویدئوها با توضیحات و زیرنویس‌های زنده به‌صورت ترجمه شده قابل‌مشاهده خواهند بود.
  4. پیشنهاد ویرایش‌های بصری و متنی: ویرایش‌های بصری و متنی هوش مصنوعی بر اساس آنچه کاربر روی صفحه‌نمایش خود می‌بیند، به او پیشنهاد می‌شوند.
  5. قابلیت Cocreator: امکان تولید تصاویر و متن‌های هوش مصنوعی را خیلی سریع‌تر و به‌صورت محلی و پیشرفته فراهم می‌کند.
  6. دسترسی به جلوه‌های پیشرفته ویندوز استودیو: از جمله محو پس‌زمینه، تماس چشمی و قاب‌بندی خودکار.
  7. استفاده از هوش مصنوعی مولد به‌صورت محلی: کاربران می‌توانند از هوش مصنوعی مولد به‌صورت محلی، ایمن‌تر و خصوصی‌تر استفاده کنند.

 

تفاوت کوپایلت‌پلاس با کوپایلت چیست؟

 

مایکروسافت کوپایلت یک دستیار هوش مصنوعی است که کاربران می‌توانند با اتصال به سرورهای ابری به آن دسترسی پیدا کنند. به‌عنوان‌مثال، اگر از کوپایلت بخواهید طرح کلی یک مقاله را برایتان بنویسد، درخواست شما برای پردازش به سرورهای ابری مایکروسافت ارسال می‌شود و طرح کلی مقاله پیش از آنکه شما آن را در کامپیوتر ببینید، در سروری از راه دور تولید می‌شود و سپس در اختیارتان قرار می‌گیرد.

اما امکانات مختلف کوپایلت‌پلاس به‌صورت محلی و در خود دستگاه کاربر پردازش می‌شوند. هر کاربری که از لپ‌تاپ ویندوزی با واحد NPU قدرتمند استفاده می‌کند، می‌تواند به ویژگی‌های هوش مصنوعی اضافی در برنامه‌های Adobe، DaVinci Resolve Studio، CapCut، Windows Studio Effects و دیگر برنامه‌ها دسترسی داشته باشد.

ساتیا نادلا در مصاحبه‌ای با وال‌استریت ژورنال گفت که پی‌سی‌های کوپایلت‌پلاس نه‌تنها مک‌های اپل را شکست می‌دهند، بلکه رقابتی واقعی بین ویندوز و مک ایجاد می‌کنند. اما «کوپایلت‌پلاس پی‌سی» دقیقاً چگونه عمل می‌کند؟

عملکرد کوپایلت‌پلاس

به گفته مایکروسافت، واحد پردازش عصبی (NPU) بسیار قدرتمند این مدل کامپیوترها، پردازش سریع و محلی قابلیت‌های هوش مصنوعی را ممکن می‌کند. به‌عنوان‌مثال، مایکروسافت می‌گوید سرفیس‌های جدید این شرکت و سایر پی‌سی‌های هوش مصنوعی ویندوزی ۵۸ درصد سریع‌تر از قدرتمندترین لپ‌تاپ اپل یعنی مک‌بوک Air M3 عمل می‌کنند.

نیازمندی‌های سیستم برای استفاده از کوپایلت‌پلاس

فقط پی‌سی‌های مجهز به حداقل رم ۱۶ گیگابایت، فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت و واحد پردازش عصبی با حداقل ۴۰ TOPS (بالاتر) با کوپایلت‌پلاس سازگار خواهند بود؛ بنابراین، برای بهره‌مندی از سرویس‌های کوپایلت‌پلاس باید یکی از سیستم‌هایی را که مایکروسافت با عنوان «کوپایلت‌پلاس پی‌سی» برچسب‌گذاری کرده، خریداری کنید. در حال حاضر، NPU پردازنده‌های اینتل و AMD تنها به ۱۰ TOPS محدود است، اما قرار است برای پیوستن به برنامه کوپایلت‌پلاس، واحد پردازش عصبی آن‌ها به‌پای تراشه‌های جدید آرم کوالکام برسد.

عرضه سیستم‌های کوپایلت‌پلاس

شرکت‌های ایسوس، ایسر، لنوو، اچ‌پی، دل و سامسونگ برنامه‌ریزی کرده‌اند تا سیستم‌های کوپایلت‌پلاس را عرضه کنند.

 

 

لپ‌تاپ‌های جدید مجهز به کوپایلت‌پلاس

برخی از لپ‌تاپ‌هایی که به‌زودی با کوپایلت‌پلاس عرضه خواهند شد عبارت‌اند از:

  • Acer Swift 14
  • ASUS Vivobook S 15
  • Dell XPS 13
  • Dell Inspiron 14 Plus و Dell Inspiron 14
  • Dell Latitude 7455 و Dell Latitude 5455
  • HP OmniBook X
  • HP EliteBook Ultra G1
  • Lenovo Yoga Slim 7x
  • Lenovo ThinkPad T14s Gen 6
  • Microsoft Surface Laptop 2024
  • Microsoft Surface Pro 2024
  • Samsung Galaxy Book4 Edge

چگونه روی کامپیوتر شخصی‌مان کوپایلت‌پلاس داشته باشیم؟

متأسفانه، اگر پی‌سی هوش مصنوعی نداشته باشید، نمی‌توانید به امکانات و ویژگی‌های هوش مصنوعی کوپایلت‌پلاس دسترسی پیدا کنید. شرط اصلی استفاده از تمامی قابلیت‌ها و امکانات نسل بعدی هوش مصنوعی مایکروسافت، استفاده از پی‌سی‌های هوش مصنوعی ویندوزی است که مایکروسافت اصطلاحاً به آن‌ها «Copilot+ PC» می‌گوید؛ دلیلش هم این است که برای پردازش محلی این قابلیت‌ها، لازم است تراشهٔ سیستم به واحد پردازش عصبی ۴۰ TOPS (بالاتر) مجهز باشد که در حال حاضر فقط تراشه‌های آرم کوالکام قادر به ارائه آن هستند.

 

وضعیت فعلی و آینده مدل‌های زبانی در کوپایلت‌پلاس

مایکروسافت فعلاً برنامه‌ای برای اضافه‌کردن مدل‌های زبانی کوچک در به‌روزرسانی ۲۴H2 ویندوز ۱۱ برای پلتفرم x86 ندارد. این مدل‌های زبانی وظیفه پردازش محلی قابلیت‌های هوش مصنوعی کوپایلت‌پلاس را بر عهده دارند و بدون آن‌ها، دسترسی به بسیاری از قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید غیرممکن خواهد بود. البته برخی از کاربران موفق شده‌اند قابلیت Recall را به‌صورت غیررسمی و با عملکردی نه‌چندان روان در سیستم‌های مجهز به پردازنده‌های آرم قدیمی و حتی x86 پورت کنند، اما به نظر نمی‌رسد مایکروسافت برنامه‌ای برای ارائه رسمی این قابلیت در سیستم‌های قدیمی داشته باشد.

زمان دسترسی به کوپایلت‌پلاس

اولین سری دستگاه‌های مجهز به کوپایلت‌پلاس در تاریخ ۱۸ ژوئن ۲۰۲۴ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) در قالب سرفیس پرو و سرفیس لپ‌تاپ‌های جدید ارائه می‌شود. پس از آن، سایر شرکت‌های تولیدکننده پی‌سی‌های هوش مصنوعی ویندوزی، سیستم‌های جدید خود را مبتنی بر این سرویس وارد بازار خواهند کرد.

رقابت در بازار هوش مصنوعی

در طول چند سال گذشته، بسیاری از شرکت‌های فناوری برای کنترل بازار هوش مصنوعی با یکدیگر رقابت کرده‌اند. به نظر می‌رسد مایکروسافت با معرفی کوپایلت‌پلاس قصد دارد نقش خود را به‌عنوان رهبر یادگیری ماشینی هوش مصنوعی تثبیت کند. ادغام ویژگی‌های نسل بعدی AI به‌صورت محلی در کامپیوترهای شخصی، مسلماً تجربه هیجان‌انگیزی خواهد بود و احتمالاً رقیبانی مانند اپل را نیز به‌زودی وارد میدان خواهد کرد.

 

 

 

مطالب مرتبط