چرا پیام رسان‌های داخلی همچنان قادر به سرویس‌دهی مناسب نیستند؟

قطعی اینترنت طی هفته گذشته باعث شد تا بار دیگر بسیاری از خدمات‌دهندگان داخلی در سطح اینترنت مورد آزمایش قرار بگیرند. از جمله این خدمات‌دهندگان می‌توان به پیام‌رسان‌های داخلی اشاره کرد که شاید پس از جستجوگرهای داخلی، وضعیت بسیار بغرنجی داشتند و در آزمون بزرگ کاربران ایرانی، نمره قبولی نگرفتند.

حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی در نیمه دوم سال ۹۶ به یکی از وظایف وزارت ارتباطات تبدیل شد و در اولین گام شاهد ارایه تسهیلات ۵ میلیارد تومانی به این خدمات‌دهندگان بودیم. در حالیکه همه پیام‌رسان‌های داخلی در زمستان سال ۹۶ به بدترین وضع ممکن عدم توانایی خود را در ارائه سرویس به کاربران نمایش دادند، ولی گویا این تجربه باعث نشد تا عملکرد بهتری را در آزمایش‌های بعدی به نمایش بگذارند.

این سرویس‌دهندگان که توانستند طبق مصوبات دولتی و مجلس، زیرساخت‌های بسیار زیادی را از سوی وزارت ارتباطات بگیرند و کمک‌های میلیاردی نیز دریافت کنند، ولی همه این کمک‌ها تغییر چندانی در آنها ایجاد نکرد. اختصاص ده‌ها سرور در دیتاسنترهای داخلی و همچنین پهنای باند اختصاصی و ترافیک رایگان برای استفاده از این پیام رسان‌ها، نه تنها کمکی به بهبود وضعیتشان نکرد بلکه شاید منجر به تنبلی این پیام‌رسان‌ها شد.

پیام‌رسان‌های داخلی

نکته قابل توجه در عملکرد خدمات‌دهندگان این حوزه، ابراز نیاز چندباره‌ایست که از سوی مدیران آنها شاهد بودیم ولی بسیاری از کاربران این سوال را مطرح می‌کنند که چرا خدمات‌دهندگانی مثل سرویس‌های ویدیویی، سرویس‌های نقشه و مسیریاب و… که به صورت خصوصی فعالیت می‌کنند و از تسهیلات خاص دولتی برخوردار نیستند، عملکرد به مراتب بهتری نسبت به پیام‌رسان‌های دارای کمک دارند؟

مرکز ملی فضای مجازی در مصوبه‌ای اعلام کرد که دو پیام‌رسان گپ و سروش با توجه به امتیازات مختلف و استقبال کاربران، به عنوان پیام‌رسان‌های ملی کشور انتخاب می‌شوند و امتیازات خاص‌تری از سوی دولت به این پیام‌رسان‌ها اعطا خواهد شد ولی بررسی‌های ما در هفته موسوم به هفته قطعی اینترنت نشان داد که این پیام‌رسان‌ها نیز قابلیت‌های مناسبی برای ارائه خدمات حداقلی نداشته و کاستی‌های زیادی داشته‌اند.

استفاده از شبکه ملی اطلاعات توسط پیام‌رسان‌ها باعث شد تا عملا در هفته اخیر از ارائه سرویس باز نمانند ولی علیرغم همه این اتفاقات، گزارش‌های واصله به آی‌تی‌رسان نشان می‌دهد که قطعی‌ها و اختلالات پیام‌رسان‌های داخلی به قدری بوده که در عمل بسیاری از کاربران را نسبت به این اپلیکیشن‌ها مایوس کرده است.

پیام‌رسان‌های داخلی

عدم دریافت به موقع پیام‌ها، عدم بروزرسانی‌های مناسب و… از جمله مشکلاتی است که به وضوح در پیام‌رسان‌های داخلی وجود داشت. در همین راستا مدیران دو پیام‌رسان خاص که با حمایت‌های ویژه دولتی در حال فعالیت هستند، به سوالاتی پیرامون وضعیت این پیام‌رسان‌ها در هفته گذشته پاسخ دادند.

مهدی انجیدنی مدیرعامل پیام رسان «گپ» در گفتگویی پیرامون وضعیت سرویس‌دهی این پیام‌رسان گفت: قطعی شبکه اینترنت در هفته اخیر یک تست بسیار جدی برای آزمایش شبکه ملی اطلاعات در کشور بود. این اتفاق باعث شد تا بدانیم که زیرساخت‌های موجود در کشور چقدر برای ارتباطات داخلی کاربران آماده است. یکی از مشکلات موجود در هفته گذشته این بود که بسیاری از سایت‌ها که در داخل کشور میزبانی می‌شدند، برای کاربران در دسترس نبودند و مشکلات زیادی برای دسترسی آنها وجود داشت.

وی در ادامه افزود: یکی از دلایل این اتفاق عدم وجود روتینگ و مسیریابی درست در شبکه داخلی کشور است و عبور بخشی از ترافیک داخلی از مسیر بین المللی باعث شد تا عملا دسترسی بسیاری از کاربران مختل شود، چون قبلا دسترسی کاربران بدون اختلال بود، مشکلی از بابت وجود بخش بین‌الملل در ارتباطات کاربران احساس نمی‌شد ولی با قطعی هفته گذشته‌، این مشکل نمود پیدا کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *