پافشاری شاپرک روی الزام ای‌نماد؛ کسب‌وکارها فقط تا ۳ مهر فرصت دارند

شاپرک در جدیدترین مکاتبات خود با شرکت‌های پرداخت‌یار اعلام کرده است موضوع الزام اخذ نماد اعتماد الکترونیکی (ای‌نماد) برای کسب‌وکارهایی که از پرداخت‌یارها استفاده می‌کنند از سوم مهرماه عملیاتی خواهد شد. این درحالی است که پرداخت‌یارها اخیرا با اعتراض به دیوان عدالت اداری خواستار لغو این ابلاغیه شده‌اند.

الزامی شدن ای‌نماد برای کسب‌وکارهایی که از پرداخت‌یارها استفاده می‌کنند به تیرماه امسال باز می‌گردد. در آن زمان مدیرعامل شاپرک با ارسال نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های پرداخت‌یار اعلام کرد که از مرداد ماه، حین ثبت اطلاعات پذیرندگان جدید، اطلاعات ثبت شده در خصوص نماد اعتماد الکترونیکی نیز بررسی می‌گردد و از تخصیص پایانه به موارد نامنطبق جلوگیری به عمل خواهد آمد.

موضوعی که با مخالفت پرداخت‌یارها، کسب‌وکارها و کارشناسان حوزه تجارت الکترونیک همراه شد. اما اخیرا و با رونمایی از «ای‌نماد بدون ستاره» برای کسب‌وکارهای خرد که تنها با احراز هویت و دامنه اعطا می‌شود، به نظر می‌رسد که شاپرک تصمیم در اجرایی شدن ابلاغیه الزام ای‌نماد را دارد.

«مصطفی امیری»، هم‌بنیان‌گذار زرین پال با انتشار توییتی از پیام شاپرک به پرداخت‌یارها مبنی بر اجرای الزامی شدن ای‌نماد از ۳ مهرماه خبر داد.

او در توییترش نوشت: «عزیزان در بانک مرکزی آنقدر عجله دارند که حتی منتظر استفساریه‌ای که هفته‌ پیش برای معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال کرده بودند هم نماندند. از دیوان عدالت اداری خواهشمندم برای جلوگیری از قتل عام کسب‌وکارهای خرد سریعا به موضوع ورود پیدا کنند. صدای کسب کارهای خرد باشیم.»

آن طور که در پیام شاپرک به مدیران عامل پرداخت‌یارها آمده است، اعلام شده پیرو مکاتبات قبلی شرکت شاپرک با موضوع الزام اخذ نماد اعتماد الکترونیکی برای پذیرندگان پشتیبانی شرکت‌های پرداخت یاری، بدین وسیله به اطلاع شرکت‌های پرداخت‌یار می‌رساند فرآیند مذکور از روز شنبه ۳ مهرماه عملیاتی خواهد شد.

این در حالی است که چهار پرداخت‌یار باهمتا، زرین‌پال، وندار و جیبیت از بانک مرکزی به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و خواستار ابطال دستورالعمل الزام پذیرندگان پرداخت‌یارها به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی شده‌اند. آن‌ها امیدوارند دیوان عدالت اداری با ورود به این ماجرا، طرح الزامی شدن ای‌نماد لغو گردد.

منبع: Zoomit

آموزش دوره Devops

مطالب مرتبط