هوش مصنوعی بیش از ۲.۴ تریلیون دلار به ارزش بازار غول‌های فناوری اضافه کرده است

داده‌های بازار نشان می‌دهد که فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی در یک سال گذشته حدود ۲.۴ تریلیون دلار به ارزش شرکت‌های فناوری اضافه کرده است.

براساس گزارش شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی «اکسل پارتنرز» (Accel)، غول‌های فناوری در سال جاری میلادی به‌واسطه فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مولد، ۲.۴ تریلیون دلار به ارزش بازار خود اضافه کرده‌اند.

به گفته این شرکت، نزدک مرکب یا نزدک کامپوزیت به‌واسطه این فناوری در مدت زمان ۱۸ ماه، حدود ۸۰ درصد نسبت به بالاترین نقطه اوج خود افزایش پیدا کرده است.

شرکت سرمایه‌گذاری Accel در گزارش سالانه Euroscape ارزش سهام شرکت‌های بزرگ فناوری همچون اپل، مایکروسافت، آلفابت، آمازون و انویدیا را نیز اعلام کرده که نسبت به سال گذشته میلادی به‌صورت متوسط افزایش ۳۶‌ درصدی را تجربه کرده است.

رشد ارزش بازار غول‌های فناوری به‌واسطه هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳

انویدیا برای اولین‌بار در ایالات‌متحده به جمع شرکت‌های با ارزش تریلیون دلاری پیوسته است. غول تراشه اکنون بیش از یک تریلیون دلار ارزش دارد. تراشه‌های پرکاربرد انویدیا برای بسیاری از مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی استفاده می‌شوند و با استفاده از تراشه‌های این شرکت می‌توان محتواهایی در مقیاس بزرگ ازجمله داده‌های آموزشی تولید کرد.

براساس داده‌های Accel، ارزش بازار بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان در سال ۲۰۲۳ در حدود ۲.۵ تریلیون دلار اضافه شده است. شاخص Euroscape Accel که مربوط به شرکت‌های مطرح درزمینه سرویس ابری و نرم‌افزارهای مرتبط با سرویس ابری (SaaS) مانند Salesforce ،Palantir و Unity می‌شود نیز در سال جاری میلادی حدود ۲۹‌ درصد افزایش داشته است.

این درحالی است که سال گذشته میلادی وضعیت برای چنین شرکت‌هایی در حوزه سرویس‌های ابری و SaaS شرایط مناسبی نبود. به گفته Accel، پارسال شرکت‌ها شاهد کاهش ارزش ۱.۶ تریلیون دلاری بودند، ولی اکنون به‌نظر می‌رسد فشارها کمتر شده است.

نمودارها نشان می‌دهد وضعیت فعلی نسبت به سال ۲۰۰۰ به‌شدت تغییر کرده است. زمان زیادی طول کشید تا شاخص نزدک به ۸۰ درصد اوج خود بازگردد و اکنون بعد از سال ۲۰۲۱، حدود ۱۸ ماه طول کشیده است تا وضعیت به نقطه فعلی برسد.

منبع : دیجیاتو

مطالب مرتبط