هنگام نزولی شدن بازار بیت کوین چه باید کرد؟

 بازار نزولی چیست و چطور شکل می‌گیرد؟ عوامل تأثیرگذار بر شکل‌گیری بازار نزولی کدام است؟ آیا روند نزولی بازار خطرناک است؟ کوین نیک به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.

خاصیت «غیرمتمرکز» بیت کوین باعث شده هیچ دولت، حکومت و نهاد نظارتی مثل بانک بر آن تسلط نداشته باشد. همین امر بازار آزاد تمام‌عیاری به‌وجود آورده که خرید بیت کوین را بسیار جذاب می‌کند؛ درعین‌حال، اثرات روان‌شناختی بر این بازار تأثیر بسیار زیادی دارد و صعود و افول قیمت‌ها گاهی از منطق شناخته‌شده‌ای پیروی نمی‌کند و به دور از تصور ما است. در چنین شرایطی بهترین اقدام چیست؟ کوین نیک به شما پاسخ می‌دهد در مواجهه با بازار نزولی و کاهش قیمت بیت کوین تصمیم منطقی و عاقلانه‌ای بگیرید.

بازار نزولی چیست و چطور شکل می‌گیرد؟

بازار نزولی که در اصطلاح به « بازار خرسی» هم مشهور است، شرایطی است که قیمت‌ بیت کوین یا هر رمزارز دیگری با کاهش شدید مواجه است و همه فروشنده هستند و تعداد خریداران کم است. درحقیقت، این بازار در شرایطی شکل می‌گیرد که فعالان بر این باورند قیمت‌ها در طولانی‌مدت روند کاهشی خواهد داشت، گاهی وضعیت روان‌شناختی و نگرش فعالان بازار بر قیمت‌ها تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد که به‌سبب پشتوانه‌ی مردمی بیت کوین و تکیه‌ی آن بر فعالان بازار است. در شرایطی که بازار روند نزولی دارد، تصمیم‌ و عملکرد تریدرها بسیار مهم است و می‌تواند وضعیت مالی آتی آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد.

عوامل تأثیرگذار بر شکل‌گیری بازار نزولی کدام است؟

یکی از سؤال‌هایی که هنگام کاهش قیمت‌ها مطرح می‌شود، این است که چرا بازار روند نزولی می‌گیرد و قیمت بیت کوین کاهش می‌یابد؟ هر پاسخی که به این پرسش بدهید، در نحوه‌ی عملکرد شما تأثیر مستقیم خواهد داشت؛ به‌همین‌دلیل، باید در‌این‌باره بسیار دقیق عمل کنید. عوامل متعددی در شکل‌گیری بازار نزولی مؤثر هستند که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. عوامل تکنیکال

برخی بر این باورند روند بازار تکرارشدنی است و اتفاقی که یک‌بار در بازار رخ داده، ممکن است تکرار شود. بر‌این‌اساس، نمودارهای تکنیکال ترسیم می‌شود و متخصصان بازار تلاش می‌کنند با ترسیم دقیق وضعیت گذشته و حال بازار آینده را پیش‌بینی کنند. هرگونه تغییر وضعیت و مشابهت با روند‌های نزولی گذشته زنگ‌خطری برای ورود به بازار نزولی خواهد بود؛ بنابراین تشابه شرایط بازار با روند‌های نزولی که در گذشته رخ داده، یکی از نشانه‌ها و عواملی است که می‌تواند ورود به بازار نزولی را نشان دهد.

کوین نیک

۲. عوامل فاندامنتال

بیت کوین از دولت‌ها مستقل است؛ اما تصمیمات دولت‌ها و اخبار و رویدادهای سراسر جهان، به‌ویژه آنچه در کشورهای قدرتمند اقتصادی و کشورهایی که بیشترین فعالان بازار در آنجا مستقر هستند رخ می‌دهد، در وضعیت بازار تأثیرگذار است. به‌عنوان مثال، وقتی دولت چین از راه‌اندازی ارزدیجیتال این کشور خبر می‌دهد، بازار واکنش مثبت به آن نشان می‌دهد و قیمت‌ها صعودی می‌شود. درمقابل، وقتی خبری درباره‌ی تصرف یکی از دفاتر صرافی بایننس منتشر می‌شود، فارغ از اینکه خبر صحیح باشد یا خیر، به کاهش قیمت بیت کوین منجر می‌شود.

۳. عوامل روان‌شناختی

فعالان بازار همه‌ چیز بیت کوین هستند و تریدرها و نهنگ‌های بازار و صرافی‌های ارز دیجیتال برای بیت کوین حکم پشتوانه‌ی طلا برای ارزهای فیات را دارند؛ زیرا نگرش آن‌ها به بازار و عوامل روان‌شناختی در شکل‌گیری روند بازار نقش مستقیم دارد. اگر بخش عمده‌ای از فعالان بازار نگرش منفی‌ای به آینده بازار داشته باشند، به‌طور قطع بازار روند نزولی خواهد گرفت؛ حتی اگر عوامل تکنیکال و فاندامنتال چیز دیگری نشان دهند.

آیا روند نزولی بازار خطرناک است؟

برخلاف تصور عمومی که فکر می‌کنند کاهش قیمت همیشه بد است، روند نزولی بازار همیشه هم بد نیست. در سال ۲۰۱۷ که قیمت بیت کوین به ۲۰،۰۰۰ دلار رسیده بود و هرروز نوسانات شدیدی تجربه می‌کرد، کاهش قیمت ۸۰ درصدی که در روند نزولی یا همان بازار خرسی بروز کرد، در ابتدای کار باعث آشفتگی سرمایه‌گذاران شد و صبر سرمایه‌گذاران به‌چالش کشید؛ اما در درازمدت به قدرت بیشتر بازار و منطقی‌شدن قیمت‌ها منجر شد. تجربه‌ی آن روزها که گاهی با نام «زمستان ارزهای رمزنگاری‌شده» هم از آن یاد می‌شود، به تجربه‌ی ارزشمندی برای تریدرها تبدیل شد که آن‌ها را پخته‌تر کرد و به آن‌ها آموخت در شرایط بازار نزولی چه باید کرد.

در شرایط کاهش قیمت بیت کوین و بازار خرسی چه باید کرد؟

برای این پرسش پاسخ‌های متعددی مطرح می‌شود. برخی سریعا به‌سراغ ساده‌ترین پاسخ، یعنی «هودل» می‌روند و توصیه می‌کنند دارایی‌های خود را حفظ کنید. این پاسخ برای افرادی که به بیت کوین به‌عنوان کالایی سرمایه‌ای و راهی برای سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت نگاه می‌کنند، پاسخی کارآمد است؛ اما این به آن مفهوم نیست که برای همه یک راهکار مناسب و کافی باشد. برای این پرسش به تعداد دارندگان بیت کوین پاسخ وجود دارد و هرکس برمبنای نیاز و عملکرد و استراتژی شخصی‌اش در شرایط بازار نزولی باید تصمیم متناسب با شرایط را بگیرد.

در اینجا چند توصیه کلی و راهکار را مطرح می‌کنیم که برای همه می‌تواند مفید باشد؛ اما تأکید می‌کنیم تصمیمی که می‌گیرید، باید برمبنای استراتژی‌های شخصی‌تان باشد و شاید این راهکارها برای شما و شرایط خاصتان مناسب نباشد.

مطالعه کنید

مطالعه و تحقیق دقیق و به‌موقع در مرحله‌ی نخست از تصمیم‌گیری‌های احساسی و بدون پشتوانه پیشگیری و از پشیمانی‌های آتی شما جلوگیری می‌کند. گاهی چراغی که مطالعه‌ی مقاله یا بررسی جدول تکنیکال در ذهن شما روشن می‌کند، سبب می‌شود تصمیمی منطقی و آینده‌ساز بگیرید. تریدر حرفه‌ای باید مطالعه و تحقیق را در برنامه‌های روزانه کاری‌اش بگنجاند؛ اما تحقیق در شرایط نزولی بازار و زمانی‌که بیت کوین با کاهش قیمت مواجه می‌شود، اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. اگر در شرایط صعودی و افزایش قیمت‌ها در مطالعه و افزایش مهارت‌های ترید خود کوتاهی کردید، زمان نزول بازار می‌توانید این کوتاهی را جبران کنید.

خرید کنید

بازهم پیش از هرچیز توصیه می‌کنیم به استراتژی‌های شخصی خود توجه کنید؛ اما در شرایط نزول قیمت‌ها، خرید پیشنهادی عاقلانه است که می‌تواند به سود چشم‌گیر آینده منجر شود. بسیاری از تریدرها که در زمان نزول بزرگ قیمت‌ها بیت کوین خود را نگه داشتند یا بیت کوین جدید خریدند، سودهای کلانی به‌دست آوردند که آن‌ها را به نهنگ‌های بازار تبدیل کرد. در این شرایط، توصیه اکید این است که حد ضرر را بشناسید و در مبادلات خود از حد ضرر استفاده کنید.

ارتباطات خود را گسترش دهید

در روند‌های صعودی بازار، گاهی فعالان ترجیح می‌دهند سکوت کنند و مثل مأمور مخفی به کار خریدوفروش مشغول شوند و سود خود را افزایش دهند. در این شرایط، شبکه‌سازی و یافتن دوستان حرفه‌ای جدید گاهی دشوار می‌‌شود. شرایط نزولی گاهی فرصتی است که با آدم‌هایی آشنا شوید و مشورت کنید که دستیابی به آن‌ها پیش‌تر غیرممکن به‌نظر می‌رسید. تجربه‌ی شخصی نشان داده در شرایط نزول بازار، تلفن‌ها شروع به زنگ‌خوردن می‌کنند و افرادی با شما تماس می‌گیرند که مدت‌ها از آن‌ها بی‌خبر بودید. همه می‌خواهند از نظرات دیگران استفاده کنند و تصمیمات بهتری بگیرند. از این شرایط می‌توان برای تصمیم‌گیری‌های خوب استفاده کرد.

استراحت کنید

وقتی قیمت بیت کوین کاهش پیدا می‌کند و به‌اصطلاح بازار می‌ریزد، بسیاری از فعالان دچار استرس می‌شوند و راه بر تصمیم‌گیری‌های بی‌منطق و لحظه‌ای بازمی‌شود، تجربه ثابت کرده استراحت کمک می‌کند برای بازار صعودی آماده شوید. مسافرت، بازی‌های کامپیوتری، حضور در مهمانی‌ها و تعامل با اعضای خانواده، مطالعه و ورزش می‌تواند ذهن شما را از استرس خالی و برای آینده آماده کند. استراحت در شرایطی امکان‌پذیر است که در شرایط صعود بازار و افزایش درآمد فکری هم برای روزهای سخت کرده و پس‌انداز مناسبی داشته باشید. اگر پیش‌بینی‌های لازم را کرده باشید، زمان استراحت فرا رسیده است.

نتیجه‌گیری

خرید بیت کوین و حضور در بازار رمزارزها نوعی هنر است که به دانش و تجربه و سلامت روح و روان نیاز دارد. بازار همواره در بین شرایط صعودی و نزولی در نوسان است و تریدر حرفه‌ای در هر شرایط تصمیمات متناسب با استراتژی‌هایش را می‌گیرد که از قبل تدوین کرده است. کوین نیک دستیار شما در دنیای ارزهای دیجیتال است که در هر شرایط بازار درکنارتان است و کمک می‌کند به ساده‌ترین شکل و در سریع‌ترین زمان ممکن بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را بخرید یا بفروشید. تیم فنی کوین نیک از جدیدترین تکنولوژی و امکانات موجود برای راه‌اندازی پلتفرم جامع استفاده کرده تا سایتش به دوست ارزشمندتان در دنیای رمزارز تبدیل شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *