نگاهی به اوضاع اخیر اینترنت در ایران و جهان

 

 

اینترنت که این روزها بخش وسیعی از زندگی افراد رو شامل شده چند ماهی است در جهان و ایران روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سر می‌گذارد.

با توجه به افزایش فعالیت افراد در فضای مجازی و اینکه این امر امروزه نقش پررنگی در زندگی روزمره افراد پیدا کرده و بسیاری از مردم کسب و کار دیجیتالی را به عنوان شغل خود انتخاب کرده‌اند؛ بنابراین همه یا مشتری این فضا هستند یا فردی از خانواده آنها، ارائه دهنده خدمات در این فضاست.

به اعتقاد کارشناسان، ارتباطات در عصر جدید یکی از حقوق اساسی انسان‌ها و جزو حقوق عمومی مردم محسوب می‌شود بنابراین دیگر امتیاز نیست و تبدیل به حق شده و باید عدالت در این حوزه رقم بخورد.

 

در این میان اختلال و کندی در اینترنت موضوعی است که هرچند وقت یک بار با دلایل گوناگون رخ میدهد. به طور مثال ابتدای پاییز امسال برخی کاربران از کندی و اختلال اینترنت در نیمه شب خبر دادند. اما آنگونه که از سوی نهادی مربوطه توضیح داده شد به دلیل توسعه در هسته شبکه کشور و برای نصب تجهیزات جدید ممکن است در ساعت‌های نخستین بامداد، برخی لینک‌های ارتباطی شرکت زیرساخت به مدت محدود قطع شوند بنابراین اگرچه عمدتا کاربران اثر آن را احساس نمی‌کنند اما در سامانه‌های نظارتی لاگ می‌شود.

با گذشت مدت زمان کمی که این موضوع اختلال دیگری رخ داد و علت آن اینگونه گفته شد که قطعی فیبرنوری در خاک گرجستان برخی از لینک های بین المللی ورودی از خاک ارمنستان و ترکیه بود که دچار قطعی شد. شرکت ارتباطات زیرساخت هم در اطلاعیه خود تأکید کرد بالانس پهنای باند روی سایر مسیرها انجام شده و پیگیری های فنی برای رفع خرابی درحال انجام است.

اما ماجرا به همینجا ختم نمیشود و چندین بار دیگر قطعی و اختلال اینترنت اتفاق افتاد. در تاریخ ۲۷  آبان گزارش‌ها حاکی از آن بود که شبکه اینترنت در کشور به خصوص در اینترنت ثابت به صورت مقطعی با اختلال رو به رو شد. منابع رسمی هم در آن زمان اعلام کردند اختلال در شبکه انتقال استان تهران دلیل قطعی ذکر شد بود؛ در نهایت اقدامات لازم انجام و شبکه به حالت عادی بازگشت.

بر این اساس، قطعی فیبر نوری در خاک برخی کشورها و بروز نقص فنی از عواملی است که رخداد آن سبب کندی، اختلال اینترنت و در نهایت نارضایتی کاربران شده است.

اخیرا و ابتدای هفته گذشته هم برخی کاربران در فضای مجازی از کیفیت شبکه و از بالارفتن پینگ شکایت داشتند البته اختلال گفته شده تا دو روز بعد از آن ادامه داشت و در نهایت شرکت ارتباطات زیرساخت دلیل آن را قطعی فیبرنوری در کشور گرجستان عنوان کرد. نکته قابل توجه این است علی رغم پیگیری‌های انجام شده این موضوع برای بار دوم در پایان هفته تکرار و به دنبال آن اقدامات فنی لازم صورت گرفت.

بررسی‌ها و اعلام نهادهای رسمی جهانی نشان می‌دهد اختلال در ترافیک اینترنت در سطح جهانی هم به شکل عجیبی شایع شده است. به طور مثال ابتدای تابستان برخی از شبکه‌های اجتماعی خارجی با اختلال روبه رو شدند. وب سایت رصد قطعی داون دتکتور اعلام کرد که در اوج این اختلال که بیش از یک ساعت طول کشید، بیش از ۱۴ هزار کاربر مشکل دسترسی به اینستاگرام، حدود ۷۰۰۰ نفر اختلال در دسترسی به فیس‌بوک و ۲۷۰۰ نفر مشکل دسترسی به واتس‌اپ را گزارش کردند.

گفتنی است در تاریخ ۱۷ آبان سال ۱۴۰۲ اینترنت و تلفن نصف جمعیت استرالیا قطع شد. اختلال در شبکه شرکت مخابراتی اوپتوس باعث شد حدودا نصف جمعیت این کشور بدون اینترنت یا تلفن بمانند و روند پرداخت، حمل و نقل و سیستم‌های درمانی هم به مشکل برخورد کند.

درباره جزئیات این اختلال گفته شد، نخستین بار ساعت چهار بامداد به وقت محلی گزارش شد و ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه بعدازظهر بود که شرکت اوپتوس اعلام کرد فعالیتش به وضعیت عادی برگشته است. حدود ۱۰ میلیون استرالیایی معادل ۴۰ درصد از جمعیت استرالیا، مشترک اوپتوس هستند که در طول روز، نتوانستند از تلفن، یانترنت پرسرعت یا خط ثابت استفاده کنند. همچنین بیمارستان‌ها نمتوانستند ارتباط تلفنی برقرار کنند و کسب و کارهای کوچک نمی‌توانستند پرداخت‌های الکترونیکی را پردازش کنند و شبکه‌های برق و سرویس‌های تاکسی آنلاین در بعضی از شهرها،  به مشکل خورده بود

از سوی دیگر چندی پیش هم خدمات اینترنتی در پاکستان هم ساعت‌ها مختل شد و سپس، به حال عادی برگشت. سازمان مخابرات پاکستان در پستی در شبکه اجتماعی درباره اختلال رخ داده اینگونه توضیح داد که اتفاق رخ داده ناشی از یک نقص فنی بوده که به سرعت حل و خدمات اینترنتی در سطح ملی به طور کامل احیا شده است. اختلال اخیر در خدمات اینترنتی، ناشی از یک نقص فنی بوده که به سرعت، حل شد و خدمات اینترنتی در سطح ملی، به طور کامل احیا شده است.

قطعی سراسری اینترنت در پاکستان همزمان با برگزاری یک تجمع مجازی توسط حزب تحریک انصاف پاکستان عمران خان، نخست وزیر سابق این کشور در آستانه برگزاری انتخابات عمومی، اتفاق افتاد.

 

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط