Amazon Q رونمایی شد؛ چت‌باتی برای سازما‌ن‌ها

چت‌بات هوش مصنوعی Q به‌طور آزمایشی راه‌اندازی شده و به‌زودی نسخه‌ی نهایی آن برای مدیران و کارمندان سازمان‌ها و کسب‌وکارها دردسترس قرار می‌گیرد.

آمازون از چت‌بات هوش مصنوعی جدیدش موسوم‌به Q رونمایی کرد تا افراد بتوانند از آن در محل کار استفاده کنند. این ابزار در کنفرانس خدمات وب آمازون در لاس‌وگاس معرفی شد و نشان‌دهنده‌ی تلاش‌های اخیر غول خرده‌فروشی آنلاین برای به‌چالش‌ کشیدن مایکروسافت و گوگل در ارائه‌ی نرم‌افزارهای بهره‌وری است.

اکنون حدود یک‌سال از معرفی چت‌بات ChatGPT شرکت OpenAI می‌گذرد؛ ابزاری که هوش مصنوعی مولد را به‌طور گسترده دردسترس بسیاری از کاربران جهان قرار داد. این چت‌بات با لحن و گفتار انسانی به درخواست‌ها پاسخ می‌دهد و درحال حاضر ۱۰۰ میلیون کاربر فعال هفتگی دارد.

مدیران آمازون می‌گویند Q از شخصیتی به همین نام در فیلم‌های جیمز باند برگرفته شده است. البته برخی دیگر از مدیران شرکت باور دارند Q به شخصیتی در مجموعه‌ی Star Trek اشاره دارد.

نسخه‌ی پیش‌نمایش Q اکنون دردسترس قرار دارد و چندین ویژگی‌ آن به‌صورت رایگان ارائه می‌شود. پس‌از پایان دوره‌ی پیش‌نمایش، اشتراک کاربران تجاری ماهانه ۲۰ دلار خواهد بود. نسخه‌ی دیگری از Q با ویژگی‌های اضافه نیز برای توسعه‌دهندگان و کارکنان فناوری اطلاعات درنظر گرفته شده که ماهانه ۲۵ دلار قیمت دارد. درمقام مقایسه Copilot مایکروسافت ۳۶۵ و Duet AI گوگل Workspace برای کارکنان شرکت‌ها ماهانه ۳۰ دلار هزینه دارند.

Q می‌تواند در درک قابلیت‌های AWS و عیب‌یابی به کاربر کمک کند. افراد می‌توانند از این چت‌بات هوش مصنوعی در برنامه‌های ارتباطی مثل Salesforce نیز بهره برند. آدام اسلیپسکی، مدیرعامل AWS در رویداد اخیر شرکت متبوعش گفت: «Q در برنامه‌هایی مثل اسلک و ابزارهای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار ارائه می‌شود. این چت‌بات همچنین به کنسول مدیریت آنلاین AWS اضافه خواهد شد و می‌تواند نقل‌قول‌هایی از اسناد را در پاسخ‌هایش ارائه دهد.»

اسلیپسکی در ادامه توضیح داد چت‌بات Q می‌تواند به‌طور خودکار تغییراتی در کد منبع ایجاد کند و حجم کاری توسعه‌دهندگان را کاهش دهد. او می‌گوید سرویس جدید می‌تواند به بیش‌از ۴۰ سیستم سازمانی متصل شود و درنتیجه افراد می‌توانند از هوش مصنوعی برای دسترسی به اطلاعات ذخیره‌شده در مایکروسافت ۳۶۵، Salesforce، دراپ‌باکس و Zendesk و همچنین داده‌های موجود در AWS بهره ببرند.

افراد همچنین می‌توانند هنگام کار با Q، اسناد مختلف را آپلود کرده و درباره‌ی آن‌ها سؤالاتی بپرسند و پاسخ دریافت کنند.

استیون دیکنز، نایب‌رئیس Futurum Group، شرکت تحقیقاتی صنعت فناوری می‌گوید: «AWS Q، ابزار مهمی برای مشتریان خدمات وب آمازون خواهد بود. AWS برای هر سرویس خود، دستیار هوش مصنوعی مجزا ایجاد نکرد و به‌همین دلیل انتظار دارم Q به‌عنوان ابزار هوش مصنوعی واحد طی ماه‌های آینده به‌طور گسترده ازطرف توسعه‌دهندگان و مدیران سرویس‌های ابری مورد استفاده قرار گیرد.»

به‌ گزارش CNBC، آمازون درطول سال‌ها‌ی گذشته، تعدادی برنامه‌ی کاربردی معرفی کرده که ازجمله می‌توان به ابزارهای مدیریت زنجیره‌ی تأمین، ایمیل، پیام‌های رمزنگاری‌شده، تماس‌ ویدیویی، خدمات مشتری و بازاریابی اشاره کرد. البته هیچ‌کدام از این برنامه‌ها خیلی موفق نبودند و بیشتر درآمد AWS از خدمات ذخیره‌سازی و محاسباتی اصلی آن به‌دست می‌آید.

منبع : زومیت

مطالب مرتبط