مصرف اینترنت بازی‌های آنلاین

مصرف اینترنت بازی‌های آنلاین

میزان مصرف اینترنت بازی های آنلاین ، مسئله مهمی برای بسیاری از گیمرها محسوب می‌شود. احتمالا در رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها نیز شنیده باشید که می‌گویند بازی‌های آنلاین بزرگ‌ترین تهدید برای پهنای باند در چند سال آتی خواهند بود.

این روزها بازی‌های آنلاین به شدت محبوب شده‌اند، هر روزه گیمرهای بیشتری به بازی‌های کالاف دیوتی، پابجی، فورتنایت، روبلاکس، سری کلش و غیره اضافه می‌شوند. اما مهترین دغدغه برای گیمرها میزان مصرف اینترنت بازی‌ های آنلاین است. اگر شما هنگام بازی حواستان به حجم اینترنت مصرف شده نباشد به زودی با پیام پایان ترافیک بسته اینترنت خود مواجه می‌شوید و نمی‌توانید هزینه‌های مربوط به حجم اینترنت را مدیریت کنید.

میزان مصرف اینترنت بازی‌های آنلاین چقدر است؟ پاسخ دقیق این سؤال به نوع بازی‌ بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال: طبق گزارش‌ها، فورتنایت (Fortnite) و ماینکرافت (Minecraft) هر دو طی یک ساعت بازی کردن، حدود ۷۰ مگابایت اینترنت مصرف می‌کنند. این آمار و ارقام کاملا عادی هستند. برخی از بازی‌های آنلاین بیشتر و برخی دیگر نیز مصرف اینترنت کمتری دارند. در کل می‌توان به ازای یک ساعت بازی آنلاین، مصرف بین ۴۰ الی ۱۵۰ مگابایت از حجم اینترنت را انتظار داشت.

برعکس بازی‌های آنلاین، استریم یک ساعته فیلم‌های HD در سرویس‌هایی مانند نت‌فلیکس، می‌تواند تا ۳ گیگابایت از حجم اینترنت کاربران را مصرف کند. حال اگر وضوح ۴K را نیز در نظر بگیریم، داده‌های مصرفی بیشتر نیز خواهند شد. به‌ عبارتی دیگر، مصرف اینترنت بازی‌های آنلاین نسبت به دیگر سرویس‌های برخط مانند تماشا فیلم، اصلا زیاد نیست.

شما هنگام دانلود دیتای بازی، تمامی داده‌های مورد نیاز برای اجرای آنلاین آن را دانلود کرده‌اید، حال تنها کار باقی مانده آن است که با ارتباط آنلاین، داده مورد نظر برای برقراری ارتباط با سرورهای بازی و دیگر گیمرها در سراسر دنیا برقرار شود. این اتفاق به خودی خود حجم زیادی از اینترنت شما را کم نمی‌کند، همانطور که گفتیم شاید در هر ساعت بازی حدود ۵۰ تا ۱۵۰ مگابایت از حجم اینترنت کاسته شود.

اما هر بازی آنلاین تعداد زیادی نقشه، لباس، آیتم‌ها ویژه و مواردی از این دست دارد که در حین بازی برای شما باز می‌شوند و معمولا برای استفاده از آن‌ها باید دانلودشان کنید. به طور مثال حتما دیده‌اید که در یک بازی بتل رویال به جز نقشه اصلی، برای استفاده از نقشه‌های دیگر باید آن‌ها را دانلود کنید، یا در صورت دریافت یک لباس جدید باید آن را ابتدا دانلود و بعد انتخاب کنید.

این موارد نیز موجب می‌شوند تا حجم مصرفی یک بازی آنلاین افزایش پیدا کند و هنگام بازی حجم بیشتری از بسته اینترنت شما کاسته شود. در عین حال آپدیت‌های متعدد بازی‌های آنلاین آغاز فصل‌های جدید بازی و مواردی از این دست نیز موجب می‌شود تا یک ماه تا دوماه یک بار حجم زیادی برای دانلود آپدیت مصرف شود.

بنابراین مصرف کلی یک بازی تنها شامل مقدار حجم اندک مصرف شده هنگام انجام بازی نمی شود بلکه آپدیت‌ها و دانلود آیتم‌های جدید نیز حجم اینترنت شما را کاهش می‌دهند. اما ارقامی که در ادامه مطرح می‌کنیم صرفا مربوط به اجرای بازی آنلاین در مدت زمان یک ساعت است و مقدار حجم آپدیت یا دانلود آیتم‌ها در این ارقام منظور نشده، به این ترتیب میزان مصرف اینترنت بازی می‌تواند از مقدار گفته شده بیشتر هم باشد.

مصرف اینترنت بازی های آنلاین پرطرفدار در جهان

با توجه به مقدمه‌ای که گفه شد، در ادامه میزان مصرف اینترنت بازی های آنلاین مشهور و پرطرفدار در دنیا را مرور خواهیم کرد، لیست بازی‌ها شامل بازی‌های موبایلی، کنسول و رایانه‌های شخصی می‌شود و برای هر کدام میزان مصرف اینترنت به ازای یک ساعت بازی اعلام شده است.

مصرف اینترنت بازی‌‌های آنلاین موبایل

نام بازی

میانگین حجم مصرفی در یک ساعت

پابجی موبایل
۵۰ تا ۱۲۰ مگابایت
پابجی موبایل لایت
۲۰ تا ۷۰ مگابایت
کالاف دیوتی
۵۰ تا ۱۲۰ مگابایت
فری فایر
۳۰ تا ۹۰ مگابایت
Roblox
۱۰۰ تا ۲۷۰ مگابایت
Among us
۱۰ تا ۳۰ مگابایت
ماینکرفت
۴۰ تا ۹۰ مگابایت
کلش او کلنز و کلش رویال
۳۰ تا ۷۰ مگابایت
پرسیتی
۱۰ تا ۳۰ مگابایت
رایز او سیویلیشن
۱۰ تا ۳۰ مگابایت
فیفا موبایل
۵۰ تا ۱۰۰ مگابایت
پیس موبایل
۵۰ تا ۱۰۰ مگابایت

مصرف اینترنت بازی‌های آنلاین کنسول

نام بازی

میانگین حجم مصرفی در یک ساعت

جی‌تی‌ای آنلاین
۲۰۰ تا ۳۵۰ مگابایت
کال آو دیوتی وار زون
۵۰ تا ۱۵۰ مگابایت
کال آو دیوتی ورلد وار ۲
۴۰ تا ۱۰۰ مگابایت
کال آو دیوتی بلک اپس ۴
۵۰ تا ۱۰۰ مگابایت
کال آو دیوتی بلک اپس ۳
۳۰ تا ۷۰ مگابایت
پابجی
۴۰ تا ۱۲۰ مگابایت
فورتنایت
۹۰ تا ۱۳۰ مگابایت
بتلفیلد ۵
۹۰ تا ۱۵۰ مگابایت
اپکس لجندز
۱۹۰ تا ۲۵۰ مگابایت
اور واچ
۱۳۰ تا ۲۰۰ مگابایت
ماینکرفت
۴۰ تا ۶۰ مگابایت
فیفا و پیس
۶۰ تا ۱۲۰ مگابایت
فال گایز
۸۰ تا ۱۵۰ مگابایت

مصرف اینترنت بازی‌های PC

نام بازی

میانگین حجم مصرفی در یک ساعت

فورتنایت
۸۰ تا ۱۵۰ مگابایت
پابجی
۵۰ تا ۱۰۰ مگابایت
زولا
۳۰ تا ۶۰ مگابایت
دوتا ۲
۱۰۰ تا ۲۰۰ مگابایت
لیگ او لجندز
۳۰ تا ۷۰ مگابایت
اپکس لجندز
۱۹۰ تا ۲۵۰ مگابایت
ورلد او وارکرفت
۳۰ تا ۵۰ مگابایت
ماینکرفت
۳۰ تا ۶۰ مگابایت
کانتر استرایک
۱۵۰ تا ۳۰۰ مگابایت
اور واچ
۱۳۰ تا ۲۱۰ مگابایت

هرچند که دانلود برخی از بازی‌ها می‌توانند مصرف اینترنت بالایی داشته باشد، اما باید دانست که بازی‌ها تنها دلیل مصرف بالای اینترنت نیستند. اگر اجرای بازی‌ها در خانه، شما را سرگرم و خوشحال نگه می‌دارد، پس این کار را انجام دهید. همچنین شما با این کار خود به مقابله با ویروس کرونا نیز کمک می‌کنید. مردم نباید شما را از انجام این کار منع کنند.

اگر به‌جای دانلود یک بازی، فقط به اجرای آن می‌پردازید، آنگاه این قضیه منطقی‌تر به نظر می‌رسد. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که مصرف اینترنت بازی های آنلاین از وب‌گردی نیز کمتر باشد.

 

آموزش CCNA

 

مطالب مرتبط